P1 DIDAKTIKA FYZIKY -didaktická komunikace a její aplikace (19. 2. 2008) 1.1 Úvodní poznámky • Různorodost názvů - Metodika fyziky (návod pro výuku, 19. st.) - Teorie vyučování fyzice (vědní obor, 2/2 20. st.) V r. 2007 konference „50 let didaktiky fyziky v ČR“ Kašpar, Fuka, Chytilová (Vanovič) - Didaktika fyziky (současnost, primární VŠ vzdělání pracovníků je z Fy) Didaktické systémy vyučovacích předmětů instruktivistický (dominantní učitel, receptivně pasivní žák) konstruktivistický (vědění není uzavřené, vytváří se-konstruuje) 1.2 Fyzika a Didaktika fyziky 1.3 Systém fyziky a didaktický systém fyziky (DSF) • Perioda zdvojnásobení počtu vědeckých informací T< 10 let. Během výuky Fy na školách v ČR za 80 let vzrostl počet nových poznatků 2^8 = 256 krát a v učebnicích fyziky ??? → Co má tvořit obsah školské fyziky? • DSF je nutně obsahově menší a nové poznatky se objevují se zpožděním. Výběr poznatků v DSF (i v učebnicích) ovlivňuje více faktorů a bývá kompromisem tvůrců DSF, autorů učebnic i učitelů. → Kdo je kompetentní určit obsah školské fyziky? • Obecný poznatek fyziky nemůže být (většinou) ve školské Fy zprostředkován v úplné teoretické a abstraktní podobě. Musí být nejdříve transformován do DSF, a to jak vzhledem k žákům, tak k cílům školy. 1.3 Systém fyziky a didaktický systém fyziky (DSF) P2 DIDAKTIKA FYZIKY (26. 2. 08) 1.4 Základní problémové oblasti DF (v současnosti) Základní problémové oblasti DF v současnosti • Struktura vzdělávacího obsahu Fy (RVP?) • Problematika řazení jednotlivých tematických celků (ŠVP? – kompetence?) • Mezipředmětové vazby fyziky s ostatními předměty (Ch, Př, Z, M) • Využívání ICT ve výuce 1.5 Úkoly současné DF • Jak naučit tvořivým způsobem žáky získávat fyzikální poznatky z reality, vhodně je strukturovat a následně tvořivě využívat při řešení fyzikálních situací? • Jak změnit výuku fyziky, aby splnila požadavky současné společnosti? Jak vytvořit ŠVP?