^^L Typologie podnikových cílů Podnikové cíle jsou požadované stavy, o které podnik usiluje. Vrcholovým cílem podniku v tržní ekonomice je dlouhodobá maximalizace zisku Nejčastěji sledované cíle podniku jsou: • sledování zisku nebo rentability • co nejvyšší obrat • ovládnutí trhu, pozice na trhu • dlouhodobé zajištění podniku - uložení majetku, zdroj výdělku • zajištění pracovních míst - sociální odpovědnost • důraz na nezávislost podniku • zajištění ochrany životního prostředí atd. Více cílů = svazek cílů = cílový systém = cílová funkce Základní členění cílů: • monetární • nemonetární - ekonomické - mimoekonomické I Schematické znázornění systému cílů Hlavní cíl Mezicíl I. Mezicíl II. Dílčí cíl I. Dílčí cíl II. Dílčí cíl III. Dílčí cíl IV. Dílčí cíl V Cíle - členění a vztahy Mezi cíli mohou nastat čtyři základní druhy vztahů: • komplementarita • konkurence • protikladnost • indiference Při existenci konkurenčních vztahů mezi cíli je nezbytné stanovit pořadí, resp. závažnost cílů Z ideální představy jsou odvozovány hlavní cíle. Vedlejší cíle mají zpravidla podobu vedlejších podmínek. Členění sledovaných cílu z časového pohledu: • krátkodobé, střednědobé a dlouhodobé cíle • statické a dynamické cíle ^^ Cílové konflikty Cíle podniku představují kompromis mezi představami vůdčích a satelitních skupin podílejících se na stanovení cílů Satelitní skupiny: • zaměstnanci • poskytovatelé cizího kapitálu • dodavatelé • zákazníci • odbory • státní instituce Cílové konflikty v podniku mohou vznikat v případě konkurenčních cílů. Lze je rozčlenit na: • individuální cílové konflikty • hierarchicky podmíněné cílové konflikty • cílové konflikty uvnitř organizace Cílový systém strategického řízení Nejvyššími podnikovými cíli jsou u klasické koncepce řízení ekonomické cíle. Vrcholový cíl u strategické koncepce řízení obsahuje i sociální dimenzi vyjádřenou v principech jednání založených na určitých eticko-morálních zásadách. Vrcholový cíl = vize podniku => vyjadřuje hodnotové představy podnikového řízení s ohledem na jeho okolí a určuje jasné normy pro jeho podnikatelské chování. Podnik je v koncepci strategického řízení chápán nejen jako nástroj k dosažení peněžních příjmů podnikateli, ale současně jako sociální systém. Vize podniku => strategické cíle Strategické cíle se v podniku stanoví pro strategické oblasti (kombinace výrobek - trh). Konkretizace strategických cílů se uskutečňuje procesem formulace podrazených cílů vzhledem k vrcholovému strategickému cíli podniku. I Systematizace nástrojů řízení Nástrojů řízení využívá vedení podniku k ovlivnění pracovního chování zaměstnanců. Optimální využívání řídících nástrojů podnikovým řízením se uskutečňuje tehdy, když se dosáhne shody mezi podnikovými cíle a osobními cíli pracovníků. J Nástroje řízení i cm 1 Objektivně hodnotitelné 1 Cistě motiva 1 1 1 Materiální Materiálně 1 Nemateriálne 1 __Nemateriálni přímé nepřímé nepřímé přímé Odměna za práci Pracovní __Informace __Pracovní — (včetně účasti na podmínky a komunikace pohoda hospod, výsledku) Výběr — Vzdělávání — Řídící styl personálu Podnikové Regulace — sociální konfliktů požitky __Integrace a uznání osobnosti '— Neutralizace řízení Principy řízení Principy řízení: • mají uvolnit vedoucí pracovníky pro zásadní řídící úkoly a zbavit je rutinních činností • mají přinést podřízeným pracovníků více samostatnosti při výkonných činnostech a umožnit tak využití jejich tvůrčích sil • mají optimálně podněcovat podnikovou výkonnost a přizpůsobivost měnícím se podmínkám okolí, při plnění dlouhodobých cílů podniku Principy řízení, lze rozčlenit do dvou skupin: • principy pro delegování pravomoci • principy orientované na cíle a výsledky Mezi principy pro delegování pravomoci patří: • řízení podle výjimek • řízení podle rozhodovacích pravidel • řízení delegací úkolů • řízení pomocí regulace systému Mezi principy orientované na cíle a výsledky se řadí: • řízení podle cílů • řízení podle výsledků