Zvládání konfliktních situací OP3BK PsKS Úvodní seminář Kontakt na vyučujícího d Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (učo 22918) ■ mares@ped.inuni.cz ■ konzultační hodiny: d pondělí 11:20-12:20; jindy po předchozí domluvě PdF MU, Katedra psychologie, Poříčí 31, Brno d středa 14:00-15:30; ; jindy po předchozí domluvě FSS MU, Katedra psychologie, Joštova 10, Brno Semináře — přímá setkání d 11.4.: 14.30-15.10 hod. 1 hod. d 18.4.: 13.00-15.50 hod. 4 hod. d 16.5.: 16.40-18.10 hod. 2 hod. Požadavky na zápočet i. aktivní účast v seminářích (2 ze 3 setkání) 2. seminární práce: d téma „Nejabsurdnější konflikt v mém okolí,,; „Nejzbytečnější konflikt v mém okolí" u popsat účastníky, proběh konfliktu, jeho příčiny, možné alternativní řešení... d rozsah 2.s MS Word - pozor na název souboru („plky na sem.doc" NE!;) vložit do odevzdávárny v ISu termín odevzdání 15.5. d vycházejte i z doporučené literatury! d anonymizovat popisované osoby (žádná pravá jména, názvy institucí;) Literatura - výběr d KŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2., přepracované. Praha : Portál, 2002. 189 s. ISBN 80-7178-642 d O komunikaci obecně: ■ MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-210-1070-3. s. 159-177 ■ GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido 2005. ISBN 80-7315-104-9 ■ ŘEZÁČ, J. Sociální psychologie. Brno: Paido Studijní materiály předmětu v ISu a odevzdávání seminárních prací ^t«í. k i •£ IUFOIWIAÍNI ÍYSTĚJVi AAASASYKOVY UNIVEliZItV Studijní materiály předmětu PedF:OP3BK_PsKS tadwi in Enaii: Har. JíiitHine-B íuČ3 229tS? SMJ * ü'Dori arŕ^Hľlrflŕ'-a IS.MUNI.CZ ÍSjA*esaíl3u: SmHÍ /i^l <^ora£8CWP3efLP*KS/ Jiný predmat z pcizim HWS PeSZ EPPS, P5Y1CJ7, PSYIID.PSY] NAPOVEDÁ VÝVĽ1ŠKA E-V0L8Y DISKUSE UCfTFL SlULiL.rtl PflEtlMÉTY ROZVRH STUDIUM PŘIJÍMAČKY PllFlI IKAl.F ŽIVOTOPISY ELPOHIAL 7MQÍK( HOVY DOPIS POSTA LIDÉ PSV'91, FBV6H, SZ76P PsDY, SZ7BP sPQV. |»4iliifn i fľ7MP_!iPPs- EHŕ.ilitiiil.ifŕJWHi |Kdijj]|iľ P-357 PPF' prpil: Vjiriím sameaini jara 3007. mra J0Ü6 11S ľl J : J 4] sĽ P /ATS« É AT SI D <Á ^ 5lLl(|ljni malílrily DyÉ-Iq prezentace k dispozici zde Pouŕft £™. PS-YM SPJMF^AMSP, SZ7BP SoPb Sj7B_P_3SPjL SZ7MPPPPji, SZ7MP *PF>: ]Ji&20«: PsSZ KU .(■£1 -J-Di. i-tiv* L:i--, i-P-^1' -■■v^ŕ i-DMr Pi-P., ĺ-íí-ImP Jp^.SZ^Bŕ- ^j^.Si-üiP ^.-■-,, PgVIIQ, PSY191, PSVTin. PSYai1, |hiiú 2C07- QP3BK P3K3, PBSNHľi, PgYI31, PSY311, SľJMP PjSP, ^ PtdF:OP3BK„PsKSZvládam konfliktních situaci (jaro 2007} 0^ -Iq D** «B Operace t üboi u F--:F ÜP3BK_P*KS /OPdBKPikSf * Učebnifnatetiáiy /um/ ^ OdpwWnlky /odp/ * ifátámy /nds/ P1 ■ i izqífll fjj*.jnvye|il * Pottjteŕíttl httPs:JfJs,muni cz/au«VrjrľmiJOF3BK FsKS/iani3]Q7; n * EfeaiT&i ÍJä *ij(S<Í Ö SO^ 'Ja-J)lř|í? | A* A Vložil a AT WflíBno *T V 7 3 2007 % J 3.3007 f* 7 3. .3007 fc 7 3.3007 J» 7 3 20Q7 Ť* 7 3.3007 íl AT AT ■Z 'Iji.MvťlH ^ S s* ŕouŕo ikonkou se vkládá soubor Komunikace mezi lidmi - schéma pan Vysílající kódování vzkaz, komuniké komunikační bariéra pan Přijímající v. t zpětná vazba Komunikace — kromě informací d Metakomuniační klíče (tón, úsměv, ;) d Sdělování emocionálního stavu d Sdělování vztahů a postojů k tématu rozmluvy d Sdělování vzájemných vztahů a postojů d Sdělování sebepojetí d Sdělování vztahů, které si přejeme udržovat d Sdělování pravidel o dalším průběhu komunikace d „Nic neříkající" sdělování V sociální situaci není možno nekomunikovat! Komunikace - druh Neverbální ■ sdělování pohledy ■ sdělování výrazem obličeje (mimika} ■ sdělování pohyby ■ sdělování fyzickými postoji (posturologie) ■ sdělování gesty (gestika) ■ sdělování dotykem (haptika) ■ sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) ■ sdělování úpravou zevnějšku d Komunikace jednáním Verbální ■ zvuková (systém fonetických znaků) i písemná forma (systém grafických znaků) reci ■ otázky: Kdo, co, jak, komu, efekt? Co řečeno nebylo, kdy (situace), s jakým záměrem? ■ paralingvistické aspekty řeči: Intenzita hlasového projevu Tónová výška hlasu Barva hlasu Délka projevu Rychlost projevu Přestávky v projevu Akustická výplň přestávek Přesnost projevu Způsob předání slova Můj způsob řešení konfliktu d při výměně názorů mě vždycky rozčílí, když... d Obvykle na to reaguji tak, že... d Když chci situaci zlepšit, tak... Postoje ke konfliktu d Co si myslíte o konfliktu? Postoje ke konfliktu d Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: ■ Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... d Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) d Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Konflikt v běžném životě i ve škole d Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života ■ viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... d Konflikt běžně potkáváme i ve škole ■ ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... d Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě ■ mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáku, eventuálně nepedagogickým personálem ■ tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů d konflikt nemusí mít vždy negativní náboj d konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva ■ osvojení nových komunikačních dovedností ■ upevnění stávajících sociálních vztahu ■ dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních d schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině ■ dovednost jasného vyjadřování stanovisek ■ dovednost efektivní komunikace ■ osvojení dovednosti naslouchat ■ konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám Konflikt - definice d z latinského conflictus - „srazit se spolu" d Webster - „Srážka, soutěž, nebo vzájemný střet proti sobě stojících nebo neslučitelných sil nebo vlastností (jako jsou myšlenky, zájmy, nebo vůle)". d Jedná se tedy o nedorozumění mezi dvěma nebo více lidmi. Fáze konfliktu d Fáze 1 ■ Postoje ke konfliktu (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média...) d Fáze 2 ■ Vlastní konflikt d Fáze 3 ■ Odezva, reakce d (křik, snaha mluvit o situaci, odchod...) d Fáze 4 ■ Následek (obvyklá reakce vede k obvyklému následku) Cyklus konfliktu (zesiluje) /aůsledky názory a stanoviska ke konfliktu vyhrocení zmírnění reseni stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) •Ustoupíme •Stěžujeme si •Hledáme autoritu •Nemluvíme s ním dochází ke konfliktu •Brečíme •Mlátíme kolem sebe • Vtipkujeme •Bavíme se o konfliktu Změna postoje ke konfliktu d Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné ■ Uvědomit si ■ Snažit se ■ Umět d Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? ■ Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? ■ Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? ■ Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? ■ Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? Ochota experimentovat. Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Příčiny konfliktu d Konflikty kvůli majetku ■ Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. ■ „Sedína mém místě/'„Tohle je moje..." u Konflikty způsobené psychickými potřebami ■ Přátelství, láska, úspěch ■ Obtížněji řešitelné, „tváří se" často jako předchozí typ d Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. ■ Nejhůře řešitelné ■ Atakují naše vnímání sebe sama ■ Reagujeme často stažením se ■ Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu d Vnitřní (intrapsychické) ■ „Chci zhubnout ale TAK milujú bôček..." d Mezi osobami (interpersonání) d Uvnitř sociální skupiny ■ Např. „Kliky" uvnitř pedagogického sboru d Meziskupinové ■ Např. Žáci vs. učitelé - mobily ve vyučování atp.