KLIMA ŠKOLY, TŘÍDY A JEJICH VLIV Typologie pojetí klimatu K L I M A Š K O L K L I M A T Ř Í D Y & ÚVOD & TEORETICKÝ ÚVOD & ŠKOLNÍ TŘÍDA JAKO MALÁ SOCIÁLNÍ SKUPINA & ZPŮSOBY ZJIŠŤOVÁNÍ a) POHÁDKOU b) SOCIOMETRICKÁ METODA • jednoduchém provedení •kvantitativní vystižení sociopreferenčního chování VĚDOMÍ Učitelé si dobře uvědomují, že jedním z předpokladů úspěšného pedagogického působení ve výchovně vzdělávacím procesu je věnovat patřičnou pozornost sociálním vztahům, ve kterých žáci žijí a které na ně působí Při interakci v lidské skupině existuje cosi,co je silně jednotlivci pociťováno, co označujeme jako : nálada ovzduší atmosféra klima Vytváří jej : n všichni žáci konkrétní třídy a) dílčí skupiny b) žáci mimo skupiny c) vyučující ve třídě P R Ů B Ě H n ZPRÁVA O STAVU ŠKOLY n hledejte prameny doplňte případně vlastními prameny ZJIŠTĚNÉ HODNOTY grafické zpracování s komentářem ANALÝZA STAVU ŠKOLY závěr, doporučení, opatření ap KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY Termín klima zahrnuje : nustálený způsob vnímání hodnocení a reagování na situace : K co se ve třídě děje n K co se dříve stalo n K co se očekává n  co se odehraje TO JSOU OBSAHOVÉ ASPEKTY ČASOVÉ ASPEKTY -jsou typické pro konkrétní školní třídu a jejího učitele, mohou trvat i několik měsíců i let Z Á V Ě R n KLIMA TŘÍDY, které při vyučování panuje, má zásadní vliv na motivaci žáků a na jejich postoj k učení n KLIMA TŘÍDY se dá ovlivňovat n Jedna z nejdůležitějších dovedností učitele je schopnost podporovat dobré KLIMA TŘÍDY n KLIMA TŘÍDY, ŠKOLY je záležitost dlouhodobá F O R M Y Podporující dobré KLIMA TŘÍDY : Dobrý příklad učitele Umět žáky motivovat Vzájemná úcta a respekt Umět používat humor Být přátelský Chápat život žáků i mimo školu Vzhled třídy, školy, upravenost žáků, učitelů atd