Doporučená literatura k samostudiu a k výběru pro recenze ke kurzu „Úvod do ekologické výchovy“ *) pořádaném Lipkou – školským zařízením pro environmentální vzdělávání v Brně pro KS oboru Sociální pedagogika a volný čas PdF MU v JS 2007/2008 Berger,J.: Ekologie - učebnice pro gymnázia a střední odborné školy. České Budějovice, KOPP, 1998. Braniš,M.: Základy ekologie a ochrany životního prostředí. Praha, Informatorium, 1997. Buček,A.-Lacina,J.: Územní systémy ekologické stability. Veronica, Zvláštní vydání Veronicy č. 1, 1993. Burešová,K. a kol.: Odpady - problém nás všech. Brno, EkoCentrum, 1995. Burešová,K. a kol.: Učitelské lístky (metodická pomůcka k ekologizaci učiva ve všech předmětech základní školy). SEV Chaloupky ve spolupráci s Lipkou. Brno, EkoCentrum, 1993. Capra,F.: Bod obratu. Praha, DharmaGaia, 2002. Capra,F.: Tkáň života. Praha, Academia, 2004. Cílek,V.: Krajiny vnitřní a vnější. Praha, Dokořán, 2002. Černý,P.- Doucha,P.: Jak chránit životní prostředí při územním plánování a povolování staveb. Ekologický právní servis, 1999. Čeřovský,J. - Záveský,A.: Stezky k přírodě. SPN Praha, 1989. Činčera,J. a kol.: Hry a výchova k trvale udržitelném rozvoji. Praha, Brontosaurus Praha 7, 1996. Dejmalová,K. – Peterka,J.: Pozdě na budoucnost? (ekologická čítanka). Praha, Fortuna, 2001. Dobrorukovi,L. a J.: Malá tajemství přírody. Praha, Albatros, 1989, 2001. Dohnal,V.- Černý,P.: Stát, kraj, obec a občan při ochraně životního prostředí. Praha, MŽP, Planeta 1/2005. Doležalová,E. – Kučerová,A.: Hry v přírodě a s přírodou. Praha, Mladá fronta, 2004. Douthwaite,R.: Ekológia peňazí. Dolný Kubín, diveRzita, 2003. Durrellovi,G. a L.: Amatérský přírodovědec. Praha, Slovart, 1997. Gore,A.: Země na misce vah. Praha, Argo, 2000. Gralla,P.: Jak pracuje životní prostředí. Praha, Unis, 1995. Hampl,M.: Vyčerpání zdrojů – skvěle prodejný mýtus. Praha, CEP, 2004. Hawken,P, Lovins,A., Lovinsová,H.: Přírodní kapitalismus. Praha, Mladá fronta, 2003. Hipš,J. a kol.: Klíma nás spája (metodická príručka a pracovné listy). Bratislava, CEEV Živica, 2003. Horká,H.: Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno, Masarykova univerzita v Brně, 2005. Horká,H.: Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno, Paido, 1996. Horká,H.: Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno, Paido, 2000. Huba,M. (ed.): Josef Vavroušek. Na cestě k trvalé udržitelnosti (sborník). Brno, Nadace Partnerství, 2005. Chytrý,M - Kučera,T.- Kočí,M: Katalog biotopů České republiky. Praha, AOPřK, 2001. Kasíková,H.: Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha, Portál, 1997. Kašová,J.: Škola trochu jinak. (Projektové vyučování v teorii i praxi). Kroměříž, IUVENTA, 1995. Keller,J. a kol.: Hodnoty pro budoucnost. Praha, G plus G, 1996. Keller,J.: Abeceda prosperity. Brno, Doplněk, 1997. Keller,J.: Až na dno blahobytu. Brno, Hnutí Duha 1993. Keller,J.: Přemýšlení s Josefem Vavrouškem. Praha, G plus G, 1995. Kohák,E. a kol.: Závod s časem (texty z morální ekologie). Praha, MŽP, 1996. Kohák,E.: Průvodce po demokracii. Praha, SLON, 1997. Kohák,E.: Svoboda, svědomí, soužití. Praha, SLON, 2004. Kohák,E: Zelená svatozář. Praha, SLON, 2000. Kolektiv: Člověk a příroda: bludný kruh? (zamyšlení evangelických filosofů). Heršpice, EMAN, 2001. Kolektiv: Pojďme na to od lesa – příručka ekologické výchovy a lesní pedagogiky. NP Šumava, NP Bavorský les a SEVER Horní Maršov, 2003. Kolektiv: Škola pro život - příručka k realizaci školních programů environmentálního vzdělávání k udržitelnému způsobu života. SSEV Pavučina, Praha, 2004. Kužvart,P.: Právo na informace o životním prostředí. Brno, Ekologický právní servis, 2000. Kvasničková,D. a kol.: Životní prostředí (doplňkový text k Základům ekologie). Praha, Fragment, 1998. Kvasničková,D.: Metodická příručka k ekologickému vzdělávání na středních školách. Praha, Fragment, 1998. Kvasničková,D.: Základy ekologie (středoškolská učebnice). Praha, SPN, 1991. Leopold,A.: Obrázky z chatrče a rozmanité poznámky. Tulčík, Abies, 1999. Librová, H.: Vlažní a váhaví. Brno, Nakladatelství Doplněk, 2003. Librová,H.: Pestří a zelení. Brno, Veronica a Hnutí Duha, 1994. Lorenz,K.: Odumírání lidskosti. Praha, Mladá fronta, 1997. Lorenz,K.: Osm smrtelných hříchů. Praha, Panorama 1990. Lovelock, J.: Gaia. Nový pohled na život na Zemi. Prešov, Abies, 1993. Löw,J. - Míchal,I.: Krajinný ráz. Praha, Nakladatelství Lesnická práce, 2003. Lužný,D.: Hledání ztracené jednoty. Průniky nových náboženství a ekologie. Brno, Masarykova univerzita, 2004. Lužný,D.: Zelení bódhisattvové (sociálně a ekologicky angažovaný buddhismus). Brno, MU, 2000. Máchal,A.: Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno, Rezekvítek, 2000. Máchal,A.-Husták,J.-Slámová,G.: Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno, Rezekvítek, 2001. Máchal,A.-Vlašín,M.-Smolíková,D.: Desatero domácí ekologie. Brno, Rezekvítek, 2000. Mander,J.: Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno, Doplněk, 2000. Mander,J.: V nepřítomnosti posvátného. Brno, Doplněk, 2003. Margulisová,L.: Symbiotická planeta. Nový pohled na evoluci. Praha, Academia, 2004. Maser,Ch.: Přeměněný les. Tulčík, Abies, asi 1996. Metodický pokyn MŠMT k EVVO ve školách a školských zařízeních čj. 32338/2000-22 ze 14. 12. 2001 Mezřický,V. (ed.): Globalizace. Praha, Portál, 2003. Míchal,I.: Ekologická stabilita. Brno, Veronica, 1994. Moldan,B.: Příroda a civilizace. Praha, SPN, 1997. Naess,A.: Ekologie, pospolitost a životní styl. Prešov, Abies, 1996. Nawrath,M. a kol.: Krůčky k trvalé udržitelnosti. Brno, STEP, 2000. Nováček,P.: Křižovatky budoucnosti. Praha, G plus G, 1999. Nováček,P.-Huba,M.: Ohrožená planeta na prahu 21. století. Olomouc, PřF UP a STUŽ, 1998. Nováčková,J.: Mýty ve vzdělávání. Kroměříž, Spirála, 2001. Pasch,M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál, 1998 Petty,G.: Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996. Pike,G. - Selby,D.: Cvičení a hry pro globální výchovu 1, 2. Praha, Portál, 2000. Pike,G. - Selby,D.: Globální výchova. Praha, Grada,1994. Primack,R.B. a kol.: Biologické principy ochrany přírody. Praha, Portál, 2001. Sádlo,J. a kol.: Krajina a revoluce. Praha, Malá Skála, 2005. Sádlo,J.-Storch,D.: Biologie krajiny. Biotopy České republiky. Praha, Vesmír, 2000. Sborník: O hypermarketech veřejně. Brno, NESEHNUTÍ, 2002. Sborník: Zaostřeno na hypermarkety. Brno, NESEHNUTÍ, 2001. Seymour,J. - Girardet,H.: Zelená planeta. Praha, Mladá fronta 1993. Schumacher,E.F.: Malé je milé. Brno, Doplněk, 2000. Schweitzer,A.: Nauka úcty k životu. Praha, DharmaGaia, 1993. Silberman,M.: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha, Portál, 1997. Singer,P.: Osvobození zvířat. Praha, PRÁH, 2001. Státní program environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty v České republice. Praha, MŽP, 2003, popř. navazující krajské programy EVVO včetně aktuálních akčních plánů. Stibral,K.: Proč je příroda krásná?. Praha, Dokořán, 2005. Storch,D.-Mihulka,S.: Úvod do současné ekologie. Praha, Portál, 2000. Strejčková,E.: Děti pro pětihory. Praha, Zájmové sdružení Toulcův dvůr, 1998. Škrdlant,T.: Demokracie přírody. Praha, Originální Videojournal, 1996. Šlégl,J. a kol.: Ekologie pro gymnázia. Praha, Fortuna, 2002. Tintěra,L. a kol.: Úsporná domácnost. Brno, ERA, 2002. Vaněk,M.: Nedalo se tady dýchat. Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, Maxdorf, Praha, 1996. Zákon o právu na informace o životním prostředí (č. 123/98 Sb.) v platném znění. Časopisy: Bedrník, Ekolist, Konec konců, Sedmá generace, Veronica *) Poznámka pro uživatele: Tučnou kurzívou jsou psány učebnice, tučně jsou uvedeny didaktické publikace, zvýrazněním jsou označeny publikace doporučené k recenzování). _________________________________________________________________________________________________________________ Zadání recenze vybrané publikace · rozsah celkem 2 strany formátu A4, z čehož: · nejvýše 1 strana je věnována obsahu knihy a základním informacím o autorech; · nejméně 1 strana pojednává o vlastním názoru autora recenze na hodnocené dílo - včetně (eko)pedagogického posouzení publikace, kterým zhodnotíme přehlednost, názornost, srozumitelnost, aktuálnost, přijatelnost pro čtenáře - středoškoláka, posoudíme využitelnost knihy a jejího vybavení (zda obsahuje rejstřík, literaturu, obrázky, slovníček pojmů, zda vyhovuje formát, obálka apod.); · v recenzi je vhodné uvádět konkrétní odkazy na kladně hodnocené či naopak kritizované části publikace (s uvedením příslušných stran). U rozsáhlejších publikací je výjimečně možné dohodnout se předem na recenzování vybraných kapitol. Recenzi je možné předložit Mgr. Haně Korvasové do Lipky v písemné podobě (psané rukou), vytisknutou z počítače, anebo v elektronické podobě (odeslat na adresu hana.korvasova@lipka.cz) `a v jakékoliv variantě však nejpozději do 30. dubna 2007.