8 Možnosti vzdělávání sluchově postižených (Komunikační přístupy ve školách pro sluchově postižené) 1 Orální metoda Cílem je: · formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku · aktivizovat zbytky sluchu Zásady orální metody: · žákovi je exponováno slovo v mluvené a písemné podobě · nové slovo zapadá do kontextu navozené situace · podpora pomocí daktylních znaků · stálé vystavování dítěte mluvené řeči nejen ve školním prostředí Důvody pro orální metodu: · snadnější interkulturní komunikace · snadnější proniknutí do kultury majoritní společnosti slyšících · tvrzení, že rozvoj myšlení je závislý na kvalitě mluvené řeči Důsledky striktní orální metody: · nehomogenní komunita SP · zhoršení úrovně jazyka u SP ve všech jeho rovinách · SP dosahují mnohem menších výsledků zejména v oblasti, kde mluvený jazyk slouží jako jediný prostředek získávání informací 2 Totální komunikace o TK je filozofie určitého způsobu myšlení o TK je způsob komunikace - neslyšící o i slyšící se chtějí vzájemně co nejlépe pochopit o TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími (neslyšící i slyšící použijí všechny dostupné prostředky k porozumění) Prostředky dorozumívání v rámci TK: o pomocné artikulační znaky – vizuální kontakt o pantomima, mimika, dramatizace o prstová abeceda o mluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní o posunkové systémy – všeobecně užívaná gesta, postoj těla o znakový jazyk, znakovaná čeština Kritika TK (Pulda 1999): o děti sledují jenom ruce – nenaučí se srozumitelně mluvit ani odezírat o mnozí učitelé SP nedokáží současně mluvit a znakovat o je zanedbána raná sluchově – řečová výchova o zisk ze slyšení se ztrácí, připojí-li se posunky 3 Bilingvální výchova Systém bilingvální komunikace (Krahulcová – Žatková, 2002) o komunikace sluchově postižených, kdy je přenos informací ve dvou jazykových kódech o (znakový jazyk neslyšících a mluvený, orální většinový jazyk) o mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ o jenom ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje o užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se o cíl bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu (Domancová) o realizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících o přirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka o akceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů o příprava pedagogických pracovníků o nové kurikulum o zabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami o víra v úspěch bilingválního vzdělávání Problematika integrace sluchově postižených žáků Činitelé účastnící se procesu integrace a jejich předpoklady · sluchově postižené dítě · rodina · učitel · spolužáci Přednosti integrace SP do školy běžného typu o dítě nemusí během týdne bydlet v internátě, doma citové zázemí o doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování o identifikace se skupinou slyšících o slyšící přátelé, pokračování sluchově-řečové výchovy, běžné sociální vzory o společné aktivity po škole (kroužky) o partner spíše slyšící o význam též pro slyšící děti o běžná škola je motivací a výzvou - lepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody integrace · učitel nemusí vždy odhadnout speciální potřeby SP žáka, ne vždy kvalitní vysvětlení · SP dítě se může cítit izolované · slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni pomoci · třídy se špatnou akustikou, zvýšená hladina zvuku ve třídě – architektonické, akustické, materiální podmínky · zaniknou výborní SP žáci ve třídě · větší vytížení rodičů během týdne Doporučená literatura k problematice: JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. Seznam škol a školských zařízení pro sluchově postižené v ČR o Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené – Novoměstská 21, Brno Tel. 541 226 090 http://www.sssbrno.cz/zsdeafbrno/ o Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště – Gellnerova 1, Brno Tel. 541 220 464, 541 220 083 http://www.spsobrno.webz.cz/ o Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov – Široká 42, Ivančice Tel. 546 451 931 http://specialniskola.euweb.cz/ o Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené – Školní 3208, Kyjov Tel. 518 612 054, 603 879 031 http://www.mszskyjov.cz/ o Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – tř. Kosmonautů 4, Olomouc Tel. 585 567 111 http://www.sluch-ol.cz/1024x768/index.html o Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – Spartakovců 1153 , Ostrava-Poruba Tel. 596 937 816 – 18 http://www.deaf-ostrava.cz/Homepage.htm o Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené – Vsetínská 454, Valašské Meziříčí Tel. 571 622 503, 571 615 641 http://www.val-mez.cz/ o Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené – Riegrova 1, České Budějovice Tel. 387 022 921 http://www.sluchpostcb.cz/ o Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené - Mohylová 90, Plzeň Tel. 378 60 99 39 http://www.sluchpost-plzen.cz/ o Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – Štefánikova 549, Hradec Králové Tel. 495 272 398 http://www.neslhk.com/ o Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – E. Krásnohorské 921, Liberec Tel. 482 416 411 http://www.ssplbc.cz/ o Gymnázium, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Ječná 27/530, Praha 2 Tel. 224 942 153 http://www.jecna27.cz/uvod/uvod.htm o Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Výmolova 169, Praha 5 - Radlice Tel. 251 555 356 http://www.sksp.org/index.php o Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Holečkova 4, Praha 5 Tel. 257 323 038 http://www.mujweb.cz/skolstvi/skoly.sp