10 Sluchová vada a další kombinovaná postižení (hluchoslepota) o osoba je hluchoslepá (dále HS) tehdy, jestliže má současně vážné poškození zraku a sluchu o někteří hluchoslepí lidé jsou úplně nevidomí a úplně hluší, zatímco někteří mají částečně zachovaný zrak a sluch o hluchoslepota způsobuje výjimečné těžkosti ve školní výuce, odborné přípravě, práci, společenském životě a v získávání informací Dělení hluchoslepoty o podle období života, ve kterém se hluchoslepota projevila o podle stupně poškození smyslů zraku a sluchu o osoby s nízkou úrovní činnosti a nízkou intelektuální úrovní o osoby s průměrnou nebo vysokou úrovní činnosti a s průměrnou nebo vysokou intelektuální úrovní Dělení podle období života o osoby HS od narození - s vrozenou hluchoslepotou o osoby HS s vrozeným poškozením sluchu a se získaným poškozením zraku v pozdějším období života o osoby HS s vrozeným poškozením zraku a získaným poškozením sluchu v pozdějším období života o osoby HS se získaným poškozením zraku a sluchu v pozdějším období života Dělení podle stupně poškození zraku a sluchu o osoby s úplnou hluchoslepotou o osoby HS s úplnou hluchotou a slabozrakostí o osoby HS s nedoslýchavostí a úplnou slepotou o osoby HS s nedoslýchavostí a slabozrakostí Osoby s vrozenou hluchoslepotou o 5 % všech hluchoslepých o etiologie -intoxikace matky v době těhotenství, metabolické poruchy, předčasný porod, rubeola o důsledky - omezené možnosti poznávání okolního světa o komunikace s okolím a naopak („uvězněné duše“) o osoby s tzv. nízkou úrovní činnosti (pasivita, apatie, stereotypní chování, edukace obtížná) Osoby se získanou hluchoslepotou o příznivější situace než u osob s vrozenou h. o osoby, které určité období svého života měly normální rozvojové podmínky o cílem rehabilitace je o změna způsobů dorozumívání o rozvíjení samostatnosti a nezávislosti ve vykonávání každodenních činností o získávání a zlepšování samostatného pohybu v prostoru o znovuzískání smyslu bytí x izolace, osamělost Výběr komunikačního systému o čistě individuální o zohledňujeme stupeň sluchového a zrakového postižení o dobu jeho vzniku o individuální potřeby a projevy hluchoslepého dítěte o věk dítěte a další specifika Komunikace hluchoslepých osob o užívání reálných objektů – tzv. předmětová komunikace o gestikulace o znaková řeč o taktilní podoba znakového jazyka o daktylní abeceda o vpisování tiskacích písmen do dlaně o Lormova abeceda – dlaňový komunikační systém o Braillovo písmo o psané písmo, orální řeč o po roce 1989 vliv poznatků ze zahraničí - odkaz Heleny Kellerové (USA), Olga Skorochodová (SSSR) Péče o hluchoslepé osoby v ČR o v současné době v ČR – Mateřská škola speciální v Berouně, třída pro hluchoslepé při Základní škole pro sluchově postižené v Olomouci, připravuje se otevření dvouleté praktické školy pro hluchoslepé v Olomouci o organizace pro HS – Lorm, Via, Klub přátel červenobílé hole, Záblesk Doporučená literatura: LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. Hypertextové odkazy: www.lorm.cz