Problematika integrace dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením Integrace o proces začleňování jedince či komunity do integrální society o pokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky (Vítková , 2004) o naprosté zapojení a plné splynutí jedince s postižením s majoritní společností a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve společenském soužití o integrovaným vzděláváním máme na mysli přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání (do běžných škol) Inkluze o stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno o společnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost o každý z nás má právo na podporu a pomoc, které je zapotřebí pro život ve společnosti o cílem je vytvořit pocit, že rozdílnost a odlišnost každého z nás je samozřejmá a normální (www.uni-koeln.de) Hlavní výhody procesu integrace SP: · dítě nemusí během týdne bydlet na internátě · identifikace se skupinou slyšících dětí · běžná škola je pro dítě výzvou a silným podnětem · doma má dostatek mluvních vzorů k napodobování · musí se mnohem více vyrovnávat s všedními potížemi, než žáci v chráněném prostředí internátu · význam i pro slyšící děti · lepší návaznost školy na SŠ a VŠ Nevýhody procesu integrace SP: · učitel běžné školy si nemusí vždy uvědomovat, že SP dítě vyžaduje speciální přístup a dítě nemá z vyučování dostatečný zisk · SP dítě se může ve třídě běžné školy cítit izolované, nešťastné či přetížené · třídní učitelé nemohou vždy brát na SP žáky zvláštní ohledy jako učitelé škol pro SP, což je dáno velkým počtem žáků ve třídě · slyšící spolužáci nejsou vždy ochotni SP dítěti pomoci · třídy se špatnou prostorovou akustikou a zvýšenou hladinou hluku · větší vytížení rodičů během týdne Kritéria pro integraci SP dítěte: o dítě (školní zralost, připravenost, schopnost užívání pomůcek, postoj k sobě) o rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah) o škola (ředitel, učitel, žáci) · SPC (poradenství a diagnostika) o prostředky speciálně pedagogické podpory - osobní asistent, kompenzační a rehabilitační pomůcky, úprava vzdělávacích podmínek o forma integrace - individuální, skupinová o další faktory - sociálně psychologické mechanismy (Janotová, Svobodová, 1998, srov. Michalík, 1999) Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: · posouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci (logoped/surdoped, psycholog, učitel, ředitel, rodiče) · doporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě · metodickou a odbornou pomoc pedagogům běžné školy či jiných výchovných institucí formou konzultací, návštěv a hospitací pracovníka v běžné škole, případně návštěvy pedagoga v SPC; informace o vhodných kompenzačních pomůckách a reedukačních materiálech · další speciálně pedagogická a logopedická péče o jednotlivé děti za koordinované spolupráce SPC, školy a rodiny (Janotová, Svobodová, 1998) Doporučená literatura: JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-81-7 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998.ISBN 80-7216-050 MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-981-6 POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc:UP PdF, 2003.ISBN 80-244-0766-3 SOBOTKOVÁ, A. Edukace žáků se sluchovým postižením. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5 VALENTA, J. Školské zákony s komentářem a prováděcí předpisy. Olomouc : ANAG, 2005 VÍTKOVÁ,M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9