Poradenský proces Kontinuální pomoc = podpora při orientaci v problémové situaci, přes pomoc v plánování, až pomoc při rozhodování !impulsem pro aktualizaci potencionalit osobnosti, !vede k posilování osobnosti !ve smyslu schopnosti uvědoměle se rozhodnout a zvolit cestu řešení vlastního problému 3 Fáze !naslouchání, !odpovídání, !zosobnění, inspirace (srov. Bäurle, in: Köhn, 2003, s. 279, Mareš, Křivohlavý, 1995, s. 64 – 66) Naslouchání aktivní, pozorné, akceptující P. hledá obsahový i vztahový kontext ve sděleních Pozorování, Informace, orientace mimoslovní signály, nonverbální komunikaci Odpovídání P. doplňuje své hypotézy, pocity a vjemy P. formuluje sdělení, která slyšel, interpretuje své vlastní pocity při konfrontaci s problémem Aktivní zpracování situace Parafrázování, verbalizace Zosobnění pochopení kontextu mezi obsahem a postoji příjemce P.verbalizuje svou představu o příjemcových postojích Resonanční prostor pro vyjádření prožitků potřebného Hledání informací, sebeodhalení, metakomunikace Podněty P. Se snaží orientovat příjemce v jeho jednání Prvním podnětem rekapitulování příjemcových snah o překonání problému, Druhým naznačování kroků, kterými by se problém dal řešit. Cílem je rozhodnutí příjemce Povzbuzování příjemce ze strany poradce, zároveň také jeho vedení k sebepodpoře (k sebepovzbuzování). Stimulace ne manipulace Poradce nesmí podlehnout úmyslu přesvědčit příjemce o svém vlastním řešení, musí mu nechat svobodu pro vyhledávání a rozhodování o vlastní cestě.