Strukturované hodnocení problému DIAGNOSTIKA Cíl ZHODNOTIT –Zda má žák skutečně problémy –Jaký problém je nejvýraznější –Zda inklinuje k poruše, –Jaký má charakter, –Zda je nutná intervence –Zda je nutná vnější konzultace Smysl popisu problému nUvědomění skutečných problémů nZjištění strategií ve školní práci žáka nVytvoření základu pro rozhodnutí o dalším postupu –Intervence –Podpora –Změna v organizaci výuky –Korekce nedostačivosti –Externí spolupráce Zásady popisu problému ·Správný popis je podmíněn schopností pozorovatele – vyžaduje zkušenost – trénink ·Objektivita pozorování – zajistíme dvěma pozorovateli ·Sledujeme žáka v akci, při konkrétní činnosti, v přirozeném prostředí ·Analyzujeme žákovy práce ·Neužíváme odborné termíny – vedou často ke generalizaci Základní otázky (témata) n1. Základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? n2. Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky. n3. Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd. Fungování ve škole Klíčové oblasti: O/Studijní výkony - má dítě při vyučování problémy? O/Vztahy O/ k učitelům O/k ostatním dětem - nezapomínejte na možný vliv šikany. Historie vývoje Je v osobní historii dítěte něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování? Vztahy k vrstevníkům Má dítě nějaké přátele, jací jsou, jak velký na něho mají vliv? Vztahy v rodině přímé pozorování –jak fungují - –kdo nejvíce hovoří? O/tón při výměně názorů O/kdo je hlavní autoritou (může to být dítě!) Koníčky a zájmy Má dítě nějaké zájmy, nebo je příliš zaměřeno na jednu věc nebo oblast, nebo se snad o nic nezajímá? Traumatizující události Přihodilo se v životě rodiny či přímo v životě dítěte něco významného, co by mohlo souviset se současnými problémy? Chování dítěte Jak se dítě chová zakřiknuté neklidné/klidné, tiché/smutné atd. Rozdíly chování v různých situacích Otázky, které nás vedou Jak se problém projevuje? K čemu se problém vztahuje? Popisuji ten problém, jehož sledování je mým záměrem? Jak dlouho trvá? Kdy se nejčastěji objevuje? Kde se nejčastěji objevuje? V jakých souvislostech se nejčastěji objevuje? Strukturované hodnocení problému DIAGNOSTIKA Cíl ZHODNOTIT –Zda má žák skutečně problémy –Jaký problém je nejvýraznější –Zda inklinuje k poruše, –Jaký má charakter, –Zda je nutná intervence –Zda je nutná vnější konzultace Smysl popisu problému nUvědomění skutečných problémů nZjištění strategií ve školní práci žáka nVytvoření základu pro rozhodnutí o dalším postupu –Intervence –Podpora –Změna v organizaci výuky –Korekce nedostačivosti –Externí spolupráce Zásady popisu problému ·Správný popis je podmíněn schopností pozorovatele – vyžaduje zkušenost – trénink ·Objektivita pozorování – zajistíme dvěma pozorovateli ·Sledujeme žáka v akci, při konkrétní činnosti, v přirozeném prostředí ·Analyzujeme žákovy práce ·Neužíváme odborné termíny – vedou často ke generalizaci Základní otázky (témata) n1. Základní problémy, koho se týkají (kdo se na nich podílí) a proč? n2. Podrobností o současném problému - doba trvání, intenzita, okolnosti a následky. n3. Postoje klíčových osob - mladých lidi samotných, rodičů, učitelů atd. Fungování ve škole Klíčové oblasti: O/Studijní výkony - má dítě při vyučování problémy? O/Vztahy O/ k učitelům O/k ostatním dětem - nezapomínejte na možný vliv šikany. Historie vývoje Je v osobní historii dítěte něco, co by mohlo ovlivňovat jeho chování? Vztahy k vrstevníkům Má dítě nějaké přátele, jací jsou, jak velký na něho mají vliv? Vztahy v rodině přímé pozorování –jak fungují - –kdo nejvíce hovoří? O/tón při výměně názorů O/kdo je hlavní autoritou (může to být dítě!) Koníčky a zájmy Má dítě nějaké zájmy, nebo je příliš zaměřeno na jednu věc nebo oblast, nebo se snad o nic nezajímá? Traumatizující události Přihodilo se v životě rodiny či přímo v životě dítěte něco významného, co by mohlo souviset se současnými problémy? Chování dítěte Jak se dítě chová zakřiknuté neklidné/klidné, tiché/smutné atd. Rozdíly chování v různých situacích Otázky, které nás vedou Jak se problém projevuje? K čemu se problém vztahuje? Popisuji ten problém, jehož sledování je mým záměrem? Jak dlouho trvá? Kdy se nejčastěji objevuje? Kde se nejčastěji objevuje? V jakých souvislostech se nejčastěji objevuje?