ANOTACE Výuka je určena pro studenty sociální pedagogiky s ohledem na jejich budoucí pracovní náplň i na klientelu, o niž se budou starat. Cílem výuky je pomoci studentům orientovat se v problematice předmětu a aplikovat získané poznatky pro efektivní využití v jejich budoucí praxi. Studenti budou při výuce vedeni k pochopení a logickému zapamatování základních problémových okruhů, k uvědomění si vzájemné propojenosti jednotlivých oblastí předmětu, k vyvozování souvislostí a spojitostí jednotlivých okruhů pro další působení v praxi, k pochopení souvislostí a vztahů mezi problematikou patopsychologie a dalších pomáhajících oborů (spec. pedagogika, psychopatologie, soc. patologie, vývojová psychologie atd.). OSNOVA 1) Obsah a vymezení předmětu a patopsychologie, její postavení v psychologických vědách. 2) Příčiny duševních poruch, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, otázka normality, patické x nepatické poruchy, syndrom x symptom. 3) Historie psychopatologie a psychiatrie v ČR i ve světě. 4) Poruchy psychických funkcí a) poruchy vnímání b) poruchy pozornosti c) poruchy paměti d) poruchy myšlení e) poruchy řeči f) poruchy inteligence g) poruchy pudů h) poruchy emotivity i) poruchy vůle j) poruchy jednání k) poruchy vědomí l) poruchy osobnosti 5) Vybrané duševní a behaviorální poruchy a) Organické duševní poruchy b) Poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek c) Schizofrenie d) Poruchy nálady e) Neurotické poruchy f) Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami g) Poruchy osobnosti LITERATURA · Svoboda, Mojmír - Češková, Eva - Kučerová, Hana. Psychopatologie a psychiatrie pro psychology. první. Praha: Portál, 2006. · Zvolský, Petr. Speciální psychiatrie a. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. · Zvolský, Petr. Obecná psychiatrie a. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. · Hanuš, Herbert. Obecná psychiatrie [Hanuš, 1997]. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1997. · Dörner, Klaus - Plog, Ursula. Bláznit je lidské : učebnice psychiatrie a psychoterapie. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 1999. ANOTACE Výuka je určena pro studenty sociální pedagogiky s ohledem na jejich budoucí pracovní náplň i na klientelu, o niž se budou starat. Cílem výuky je pomoci studentům orientovat se v problematice předmětu a aplikovat získané poznatky pro efektivní využití v jejich budoucí praxi. Studenti budou při výuce vedeni k pochopení a logickému zapamatování základních problémových okruhů, k uvědomění si vzájemné propojenosti jednotlivých oblastí předmětu, k vyvozování souvislostí a spojitostí jednotlivých okruhů pro další působení v praxi, k pochopení souvislostí a vztahů mezi problematikou patopsychologie a dalších pomáhajících oborů (spec. pedagogika, psychopatologie, soc. patologie, vývojová psychologie atd.). OSNOVA 1) Obsah a vymezení předmětu a patopsychologie, její postavení v psychologických vědách. 2) Příčiny duševních poruch, dědičnost psychických vlastností a vlivy prostředí, otázka normality, patické x nepatické poruchy, syndrom x symptom. 3) Historie psychopatologie a psychiatrie v ČR i ve světě. 4) Poruchy psychických funkcí a) poruchy vnímání b) poruchy pozornosti c) poruchy paměti d) poruchy myšlení e) poruchy řeči f) poruchy inteligence g) poruchy pudů h) poruchy emotivity i) poruchy vůle j) poruchy jednání k) poruchy vědomí l) poruchy osobnosti 5) Vybrané duševní a behaviorální poruchy a) Organické duševní poruchy b) Poruchy vyvolané účinkem psychoaktivních látek c) Schizofrenie d) Poruchy nálady e) Neurotické poruchy f) Behaviorální syndromy spojené s fyziologickými poruchami g) Poruchy osobnosti LITERATURA · Svoboda, Mojmír - Češková, Eva - Kučerová, Hana. Psychopatologie a psychiatrie pro psychology. první. Praha: Portál, 2006. · Zvolský, Petr. Speciální psychiatrie a. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. · Zvolský, Petr. Obecná psychiatrie a. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. · Hanuš, Herbert. Obecná psychiatrie [Hanuš, 1997]. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1997. · Dörner, Klaus - Plog, Ursula. Bláznit je lidské : učebnice psychiatrie a psychoterapie. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 1999.