KÁZEN A UKÁZNENOST JAKO SPOLECENSKÝ JEV Kázen ­ spol. jev spocívající v dodržování stanovených nebo dobrovolne prijatých norem (rád ­ zákony, narízení, pokyny, pravidla...). Jsou bariéry, kt. mohou svazovat, omezovat, ale také vych. vstríc ind., skup. a spol. zámerum. Svoboda ­ spojena s mírou povinnosti a odpovednosti (právo cloveka vnitrne svobodného, který ale totéž priznává ostatním) Vlivy, pusobící na kázen: 1. kulturní tradice; 2. systém požadavku, príkazu, zákazu, zákonu, pravidel...; 3. sebekontroly (svedomí...) Druhy kázne: * podle sociálních oblastí (vojenská, obcanská, pracovní, sportovní, školní...) * podle pedagogicko-psychologických kritérií (typ. bipolarita: vynucenáuvedomelá, vnejší-vnitrní, autoritativní-demokratická...) q poslušnost ­ vynucené, docasné respektování norem q ukáznenost ­ vlast. celé osob., její soc. a psych. zralosti (vedomí norem) Funkce kázne (vypl. z úlohy v živote jednotlivce a spolecnosti): * individuální (v procesu sebevýchovy a ucení) * sociální (koordinace lidských aktivit, postavení jedince ve skupine a spol.) Základní podmínky výchovného procesu: 1. efektivní cinn. (pripravené, zajímavé, obohacující...), 2. dobré organizacní schopnosti pedagoga, 3. pozitivní vztah jedinec (díte) ­ pedagog, 4. kázen Prekážky ve efekt. vých. práci: 1. dysfunkcní rodina, 2. vrstevnická skupina, 3. klima školy nebo zarízení (rozdílné prístupy pedagogu ...) Duležitost spolupráce s odborníky, psychology, spec. pedagogy... Rád školy, zarízení: dodržování ­ kriterium pro hodn. kázne; porušování (vztahy, ind.dispozice, podmínky, klima, poruchy, problémy...) ­ casto souvisí s delikvencí, základ kriminality. Spolupráce s rodinou! Pozitivní prínos pro práci pedagoga: Charta skupiny, Smlouva (vytvorení žebrícku hodnot, které budou respektovány a kontrolovány ze strany všech) Diagnostikování a rešení kázenských problému: a) príciny, podstata a souvislosti, kdy porušena norma (motiv) b) osobnost jedince, úcastníku (vztahy, ind. zvlášt., VC, rodina, šk. výsl...) c) predpoklady možného postihu, trestu a jeho následku Pedagogické desatero: 1. Základem naší práce je pozitivní vztah k díteti, sverencum; lidem i svetu. 2. Podporujeme tvurcí prístup žáku k poznání, rozvoj fantazie a tovrivosti. 3. Oslabujeme strach z nového ci neznámého, ucíme žáky zacházet s chybou, posilujeme sebevedomí a sebeduveru dítete. 4. Povzbuzujeme neduveru k autoritám, danosti, uzavrenému rešení ­ ucíme pochybovat, hledat, presvedcovat se. 5. Uvádíme deti do systému informací. 6. Vedeme k neustálému hodnocení a sebehodnocení, k sebereflexi. 7. Ucíme deti menit myšlenky v ciny, dotahovat veci do konce, nebýt povrchní, presne formulovat, dávat si konkrétní a adekvátní cíle. 8. Vedeme k aktivnímu poslouchání, rozvoji komunikace, pestujeme rozvoj celoživotních zkušeností. 9. Doprejme detem dostatek volnosti a svobody, ucme je demokratickému chování, pestujme v nich patricnou toleranci, spoluzodpovednost a odpovednost k sobe samému. 10. Pristupujme k díteti jako k plnohodnotnému cloveku, mající stejná práva a povinnosti, jako k partneru v ceste za poznáním.