Masmédia a jejich negativní vliv na jedince a společnost Přednáška do předmětu TEORIE A PRAXE EDUKACE Tomáš Čech Pedagogická fakulta MU, Katedra sociální pedagogiky Masová komunikace l Jedna z rovin sociální komunikace, jednosměrné přenášení, rozšiřování informací určených široké veřejnosti (mase) pomocí speciálních komunikačních prostředků(masových médií). l Sdělení určená "masám" produkují a jako komunikátoři vystupují různé organizace, instituce, zejména novinové a knižní redakce, vydavatelství, rozhlasové a televizní stanice, filmové společnosti, reklamní agentury. l Používají prostředky (masmédia) ve formě verbální (písemné, ústní) i vizuální (fotografie, film) a zvukové (hudba, zvukové efekty). l Je přemosťována sociálně – dalšími účastníky masové komunikace, a předmětně – masovými komunikačními prostředky Funkce masové komunikace (pozitivním slova smyslu): l šíření informací o dění ve společnosti a praktických návodů na každodenní život, l působí výchovně a socializačně (vytváří vzory chování, seznamuje s kulturními a uměleckými výtvory), l je druhem sociální kontroly (i drastickými způsoby jako je skandalizace), l propaguje určité výrobky, služby, organizace, l usměrňuje, respektive spoluvytváří politické postoje. Má mnoho možností ovlivňovat veřejnost, od pouhé selekce informací po sugestivní a manipulativní působení. Masová média (masmédia) l Souhrn médií užívaných v procesu masové komunikace. l Obecně noviny, časopisy, rozhlas a televize, patří sem také kniha, film, video, veškeré druhy masově šířených obrazových a zvukových záznamů a ostatní vysokonákladové tiskoviny l Masmédii se rozumí jak technický prostředek, komunikační kanál, tak sociální instituce, která sdělení masové komunikace produkují a rozšiřují (média). Negativní vliv masmédií l Podporují pasivitu diváka l Záměrně manipulují s divákem: l Negativně ovlivňují estetické cítění a vkus l Zvyšují práh tolerance vůči násilí: l Zkreslují realitu l Významně ovlivňují trávení volného času l Ovlivňují kvalitu mezilidských vztahů l Potlačují tvořivost a aktivní činnost l Nabízí nevhodné vzory chování Podporují pasivitu diváka l Volný čas l Životní styl l Dostupnost Záměrná manipulace s divákem l vnucování produktů, které divák nepotřebuje, ale neustálým nucením divák nabude dojmu, že danou věc potřebuje. l nabídka plodí poptávku l typickým příkladem může být reklama. (dokáže zmanipulovat masy lidí) Negativně ovlivňují est. cítění a vkus l Masová kultura, aby byla skutečně masovou a srozumitelnou všem vrstvám lidí s různým vzděláním a různými zájmy, musí vycházet z nejnižší úrovně vzdělání, vkusu potřeb a zájmu svých potenciálních příjemců a konzumentů Zvyšují práh tolerance vůči násilí l otupuje lidské cítění tím, že brutalitu a násilí ukazuje jako něco normálního a běžného l významná je také frekvence brutálních scén ve filmech, vede k bezcitnosti l násilím se divákovi nabízí intenzivní podněty, které zvyšují práh tolerance vůči agresivitě Zkreslují realitu l Cílem masmédií je zisk a pro zisk jsou ochotná „přizpůsobovat“ realitu vkusu a potřebám diváků l Politici – snaží se, aby média byla na jejich straně, protože jinak nemají šanci uspět. l Ovlivňují veřejné mínění záměrným zatajováním a zkreslováním informací. l Měřítko ženské krásy prezentováno módními časopisy. Tisíce žen podléhají mylnému dojmu, že pokud nebudou vypadat jako modelky z obálek časopisů, nebudou přitažlivé (přitom velký podíl na bezchybném vzhledu krásek z titulních stran mají počítačoví grafici a jejich schopnost korektury a vylepšování). Ovlivňují trávení volného času l Mj. pokles popularity čtení knih l televize nahradila knížky, což dokazuje fakt potvrzený mnoha výzkumy, že většina školáků dává přednost sledování televize před čtením Ovlivňují kvalitu mezilidských vztahů l Televize vstupuje do času, který dřívější generace trávily konverzací, hrami a společnou činností. l Oslabuje tak soudržnost členů rodiny a jejich emocionální vazby. l Neosobní mediální komunikace nahrazuje interpersonální komunikaci v rodině Potlačují tvořivost a aktivní činnost l zprostředkované zážitky přímo do pohodlí jejich domova – člověk se nemusí vydat tisíce kilometrů daleko, aby viděl,jak se žije jinde l divák ani nemusí zapojovat fantazii (jak je tomu například u čtení knih), protože masmédia nechtějí,aby se divák musel jaksi duševně namáhat – všechno servírují co nejjednodušším způsobem Nabízí nevhodné vzory chování l Nabízí nevhodné hrdiny se kterými se diváci ztotožňují l děti - násilné scény - vzory agresivního jednání. l ověřené, že mnohé násilné činy páchané ve skutečnosti jsou napodobeninou filmových scén a výjevů NUTNOST MEDIÁLNÍ VÝCHOVY Úkoly: l Naučit děti s médii žít (není možné se jim v dnešní době vyhýbat) l Naučit využívat pozitivní funkce médií (viz úvod přednášky) l Naučit odlišit rizikové vlivy a nenechat se jimi ovlivnit l Směřovat k mediální gramotnosti (kompetentnosti) MEDIÁLNÍ GRAMOTNOST x MEDIÁLNÍ KOMPETENCE l Rozvoj kompetencí – v návaznosti na RVP l Součástí mediální kompetence l Připravenost na soužití s médii a kompetentnost k jejich využívání l Schopnost odlišit nevhodné, nesprávné