Pedagogická diagnostika výchovných jevu Pedagogická strategie, mínení: stanovuje cíl výchovného pusobení plánování a strategie výchovného pusobení (metody, formy práce...) znalost prostredí a jeho nastavení znalost specifik cílové skupiny i konkrétních jedincu zvážení okolností, které mohou výchovný proces narušit Naplnení výchovného cíle predpokládá dostatecnou znalost a schopnost využívat nástroju poznávání osobnosti žáka (žáku) a jejich zmen v prubehu telesného, duševního a sociálního vývoje. Diagnostika ­ urcitý druh poznávání, jehož záverem je stanovení tzv. diagnózy, tzn. odborne podložených poznatku o díteti, jeho individuálních zvláštnostech a problémech (po stránce psychologické nebo sociální), které jsou nezbytné pro další systematickou výchovnou práci sjedincem. Optimálne je stanovena také prognóza dalšího vývoje a výchovne-intervencních opatrení. Struktura diagnostického procesu: 1. Stanovení cílu diagnostické cinnosti 2. Shromáždení podstatných informací, optimálne anamnézu dítete 3. Stanovení diagnostických predpokladu 4. Volba diagnostických metod 5. Vlastní diagnostika (získávání, vyhodnocení a zpracování získaných dat) 6. Formulace diagnostických záveru, prognózy a výchovných postupu Potreba diagnostiky primární diagnostika detského kolektivu primární diagnostika konkrétních detí vdetském kolektivu problémová diagnostika detského kolektivu problémová diagnostika konkrétního dítete Obecné diagnostické metody Anamnéza ­ rodinná, osobní získávání všech duležitých informací z minulosti k objasnení soucasného stavu jedince, nejcasteji je realizována anamnestickými rozhovory a písemnými dotazníky Katamnéza ­ zkoumání prícin recidivy nežádoucích projevu v urcitém casovém odstupu od ukoncení nápravné péce Speciální diagnostické metody Aplikují se speciálne a cílene ke konkrétnímu jedinci (skupine), popr. konkrétnímu problému. Delíme podle: - zpusobu zjištování na: pozorování, exploracní metody (dotazník, rozhovor), metody testové (didaktické, logopedické, motoriky, laterality), kasuistické (studium príkladu), analýza detského projevu (psaného, výtvarného, praktických cinností), projektivní techniky (napr. slovní asociace, metoda nedokoncených vet ad.) - podle zamerení zjištování na: úroven vedomostí, úroven vývoje reci (hovorové, psané), úroven chování (sociální vlastnosti, vychovanost), a to v rodine, ve škole, pri ucení, v práci, pri hre a zábave úroven výsledku cinností (písemné, výtvarné, hudební, pohybové, pracovní) úroven sociability, vývoje reci a motoriky, sebeobsluhy... - podle jiných kritérií: výkonové, funkcní, anatomicko-morfologické... Podle toho, zda jsou metody zamereny prímo na aktivity jedince nebo jen s nimi související údaje, je delíme na: * prímé * neprímé