DÍTĚ VE SFÉŘE SPOLEČENSKÉHO PROSTŘEDÍ Přednáška v rámci předmětu Teorie a praxe edukace Přednášející: PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. Katedra sociální pedagogiky PdF MU SOCIALIZACE JEDINEC Intervenující podmínky socializace VNITŘNÍ VNĚJŠÍ Genetické dispozice Výchova Vrozené dispozice Prostředí PROSTŘEDÍ ! složitě strukturovaný systém ne náhodných činností (přírodní řád ® společenský řád, vnitřní organizace) ! otevřený systém, odrážející potřeby objektu i subjektu; ! „soubor vnějších přírodních (biologických, geografických) a společenských (pedagogických, psychologických, sociologických) podmínek“ Různé pohledy na prostředí: ! Objektivní (reálné vazby a vlivy) x subjektivní (potřeby objektu) ! Přírodní + ekologické, společenské, soc. systém (vztahy, kom), kultura (hodnoty, řád, normy...) ! Přírodní, kulturně-civilizační, sociální, historické Členění podle: l velikosti a rozsahu (makro, mezzo, mikro) l typu aktivit člověka (pracovní, volnočasové, vzdělávací, sportovní, společenské...) l organizovanosti (organizované, institucionální vs. neorg., nezařazařazené) l území, teritoria (lokální, neformální...) l charakteristického znaku (společenské zařazení...) PEDAGOGIKA ! zkoumá prostředí společenské ! bere v potaz aspekty přírodní, kulturní, historické, ekonomické ! přirozenými prostředími jedince ® rodinné, školní, skupinové, lokální, pracovní A) Rodinné prostředí Utváří ! prvotní sociální kontakt, vazby; ! emocionalitu; ! hodnotový systém; ! postoje, názory; ! osobnostní vlastnosti (vůle, charakter...); ! přebírání norem společnosti B) Školní prostředí Komenský: „Příprava člověka na vše lidské.“ ! Speciální lokální prostředí ! 4 roky → ? (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ …) ! Probíhá: výchova, vzdělávání, socializace, interakce, kooperace, organizační, technické práce ! Důležité klima školy, třídy (materiální, přírodní, společenské podmínky) ! Zdravá škola ! rodina U škola C) Lokální prostředí ! pravidelný, bezprostřední kontakt (přírodní, společenské; vztahy, normy, hodnoty, vzory, …); ! jistá „geografická“ příslušnost, jedinec stále někam patří; ! volný čas Sociologie: „Skupina lidí v organizovaném teritoriu se společným stylem života“ ! město, tradiční – moderní vesnice (stupeň ohrožení jedince); ! dospívající – jazyk, hodnoty ideály, zkušenosti, tradice. D) Skupinové prostředí ! statut a role jedince ve společnosti (připsaný – rodina, získaný – škola, družina, kroužek – vnitřní řád, hierarchie, komunikace); ! makro, mezzo, mikro; ! síla skupiny – pozitivní i negativní vliv (soc. patologie, asociální chování)