Asistent pedagoga § 2 a 20 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících (2) Přímou pedagogickou činnost vykonává f) asistent pedagoga, Asistent pedagoga získává odbornou kvalifikaci a) vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd, b) vyšším odborným vzděláním získaným studiem v akreditovaném vzdělávacím programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů nebo sociální pedagogiku, c) středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu pedagogických asistentů, d) středním vzděláním s výučním listem získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání a studiem pedagogiky, nebo e) základním vzděláním a absolvováním akreditovaného vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga uskutečňovaného zařízením dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. § 7 a 8 vyhlášky č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných (1) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga (§ 2 odst. 2 písm. f) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů) jsou pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, pomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, pomoc při komunikaci se žáky, při spolupráci se zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází. (2) Žádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga obsahuje název a sídlo právnické osoby, která vykonává činnost školy, počet žáků a tříd celkem, počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dosažené vzdělání asistenta pedagoga, předpokládanou výši platu nebo mzdy, zdůvodnění potřeby zřízení funkce asistenta pedagoga, cíle, kterých chce ředitel školy zřízením této funkce ve škole dosáhnout, a náplň práce asistenta pedagoga. Organizace speciálního vzdělávání (6)Pokud ve třídě nebo studijní skupině působí souběžně několik pedagogických pracovníků. Musí být alespoň jeden z nich asistent pedagoga.. (7) Ve třídách, odděleních konzervatoře a studijních skupinách, ve kterých se vzdělává žák se zdravotním postižením, může se souhlasem ředitele školy a zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka působit osobní asistent, který není zaměstnancem právnické osoby, která vykonává činnost školy. Soubor pedagogicko-organizačních informací pro školy a školská zařízení na školní rok 2007/2008, Č.j.: 935/2007-20 14. Vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Gesce odbor 22,24) Asistent pedagoga pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami Ředitel mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, střední školy a vyšší odborné školy může se souhlasem krajského úřadu ve třídě nebo studijní skupině, ve které se vzdělává dítě, žák nebo student se speciálními vzdělávacími potřebami, zřídit funkci asistenta pedagoga. Ve směrnici MŠMT č. 28 768/2005-45 kterou se stanoví závazné zásady, podle kterých provádějí krajské úřady rozpis finančních prostředků státního rozpočtu přidělovaných podle § 161 odst. 6 školského zákona, a podle kterých provádějí obecní úřady obcí s rozšířenou působností návrhy rozpisů rozpočtů finančních prostředků státního podle § 161 odst. 7 písm. a) školského zákona se stanoví, že krajský úřad věnuje financování asistentů pedagoga zvláštní pozornost, není-li dostatečně zajištěno příplatkem k normativu. V roce 2006 a 2007 byli asistenti pedagoga pro děti, žáky a studenty se sociálním znevýhodněním financováni z rozvojového programu dle § 171 odst. 2 školského zákona. V příloze k nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, je rozsah přímé výchovné činnosti asistentů pedagoga stanoven na 20 - 40 hodin týdně přímé pedagogické činnosti. Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga se realizuje v souladu s ustanovením § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v zařízeních DVPP, a to v rozsahu nejméně 80 vyučovacích hodin. Studium pro asistenty pedagoga podle § 20 písm. e) zákona č. 563/2004 Sb., je dotováno nejméně 120 hodinami, a to v souladu s ustanovením § 4 odst. 2 vyhlášky č. 317/2005 Sb., o dalším vzděláváním pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. V Příloze č. 8 k této vyhlášce jsou stanoveny kariérní stupně a základní činnosti asistenta s ohledem na jeho odbornou kvalifikaci. Informace o subjektech, které získaly akreditaci pro vzdělávání asistentů pedagoga, lze nalézt v databázi DVPP na webových stránkách MŠMT http://dvpp.msmt.cz/advpp/vybdvpp.asp. Vyhláška č. 317/2005 Sb.,ve znění 412/2006 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků § 13 Podmínky zařazení pedagogických pracovníků do kariérních stupňů (1) Kariérní systém jednotlivých kategorií pedagogických pracovníků je stanoven v přílohách č. 1 až 9 k této vyhlášce. (2) Pedagogičtí pracovníci se zařazují do kariérních stupňů podle a) složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávané činnosti, b) vykonávané specializované činnosti a c) plnění odborné kvalifikace a dalších kvalifikačních předpokladů. Příloha č. 8 k vyhlášce 317/2005 Sb. (Asistent pedagoga) Kariérní stupeň Základní činnost Specializovaná činnost nebo specializace Odborná kvalifikace Další kvalifikační předpoklady ASISTENT PEDAGOGA 1. Pomocné výchovné práce zaměřené na zkvalitnění společenského chování dětí žáků a studentů. Pomocné výchovné práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků. (4. platová třída),specializovaná činnost - ne, kvalifikace - § 20 písm. a) 2. Provádění rutinních prací při výchově dětí a žáků nebo studentů, upevňování jejich společenského chování, pracovních, hygienických a jiných návyků, péče a pomoc při pohybové aktivizaci dětí a žáků nebo studentů. (5. platová třída) ne § 20 písm. a) až d) z. 3. Výchovná práce zaměřená na zkvalitnění společenského chování dětí, žáků nebo studentů. Výchovná práce zaměřené na vytváření základních pracovních, hygienických a jiných návyků. (6. platová třída) ne § 20 písm. a) až d) z. 4. Výklad textu, popřípadě učební látky a individuální práce s dětmi a žáky nebo studenty podle stanovených vzdělávacích programů a pokynů. (7. platová třída) ne § 20 písm. a) až d) z. 5. Vzdělávací a výchovná činnost podle přesně stanovených postupů a pokynů učitele nebo vychovatele zaměřená na speciální vzdělávací nebo specifické výchovné potřeby dítěte, žáka nebo studenta nebo skupiny dětí, žáků nebo studentů. (8. platová třída) ano § 20 písm. a) až d) z. § 9 v. 2 roky praxe