MOTORICKÉ DOVEDNOSTI Dětská kresba Vývoj kresby • Skvrn (do 1 roku) • Čmáranice (od 1 do 2) • Čárání (od 1,5 do 3) – Nezdařený realismus (loops) • Hlavonožci (od 3 roku) Řeč barev • Červená: – Před 6.rokem normální- hodně červené – U nemocných dětí nemá sytý odstín – Po 6. roku tendence k agresivitě • Modrá a Zelená – Děti mladší jak 5 let – Více své chování kontrolují – Po 6tem roce- dítě je dobře adaptované – Nahrazena hnědou- dítě nechce zůstat miminem Řeč barev(1) • Žlutá – Závislost • Fialová – Malé děti málo – Příznakem neklidu – Ve spojeni s modrou à úzkost • Černá – Míra úzkosti – Puberta à nepřístupnost a ostych Zadání • 1. Kresba postavy (tužkou) – Instrukce: „Nakresli postavu pána“ • 2. Kresba rodiny – Instrukce: „Nakresli vaši rodinu“ • 3. kresbu křížku, kruhu, čtverce, trojúhelníku (tužkou;předškolní ď.) Věkové kategorie • 3 let Anička • 4-5 let Filip • 6-8 let • 9-10 let Kuba • 11-12 let Rozhovor • Jak se jmenuješ? • Kolik máš roků? • Chodíš do školy nebo do školky? • Malujete ve školce? • Maluješ rád? • Co maluješ nejraději a proč? • Jakou máš nejraději barvu? • Čím maluješ nejraději? Tužkou, pastelkami nebo fixami? Proč? • Máš raději cvičení nebo malovaní? Filip a Anna • Interpretace – Prostředí – Rušivé elementy – Přítomnost ostatních lidí • Představení a rozhovor Filip - Pozorování • Úkol č. 1. Nakresli pána (tužkou) • postava pána začínala hlavou s kloboukem • celková postavička je spíše menší a propracovanější –nevyužití celkového prostoru papíru Interpretace – Ùkol č.1 Filip • Čáry – Spíše vyrovnané dítě – síla čar je pod kontrolou • Vynechané uši àděti co spatně slyší? • RuceDobře vyznačené vyznačují sociabilitu • Kloboukfalický symbol • Umístění nahoře Pýcha • Usměvavá ústa  sťastné dítě Interpretace – Ùkol č.1 Anička • Období hlavonožců • Čáry – Spíše vyrovnané dítě – síla čar je pod kontrolou • Vynechané uši àděti co spatně slyší? • 6 prstůànadměrná sexuální aktivita?(bez prstů- sociální a sexuální problémy • Kloboukfalický symbol • Umístění doprostředvyrovnané dítě • Změna záměru  kosmonaut • Usměvavá ústa  sťastné dítě Interpretace – Ùkol č.2 Filip • Kresba domu – Stabilita, plotà bezpečí • Barvy – Extrovertčervená oražová žlutá – Teplý, příjemný dojem – Umocňují myšlenku léta Interpretace – Ùkol č.2 Filip • Nakreslil prvně všem postavám hlavy – Všichni v rodině jsou stejně důležití – Velikosti postav odpovídají skutečnosti • Zvýraznění rukouàsexuální podtext • Vlasy vynechané (narcismus) Interpretace – Ùkol č.2 Anička • Hlavnonožci • První nakreslen bratràrobot – Způsob skryté žárlivosti, ubrání hodnot • Matka nakreslena 2.ha a největší postava • Červená a modrá klasické barvy mladších dětí Interpretace – Ùkol č.3 kresba geometr. obrazců • Filip – Naprosto přesná představa o všech obrazcích • Anička – Uměla namalovat vše kromě trojúhelníku – Následně vše ještě zkrášlila a pojmenovala Hodnocení rodičů • Malovací a nemalovací období • Do cca. 5 let Filip nemaloval s velkou chutíàjako je tomu nyní • Anna něco namaluje, ale nevydrží dlouho – Raději malují barevně Jakub • Interpretace – Prostředí – Rušivé elementy – Přítomnost ostatních lidí • Představení a rozhovor Interpretace – Ùkol č.1 Jakub • Nereálná postavazranitelnost • Nahota? – u dětí do 7 let, prudérnost • Usměvavá ústa  sťastné dítě • Kudrnaté vlasynarcismus Interpretace – Ùkol č.2 Jakub • První postavaàon sám • Rodina na schodechdůležitost čl. rodiny • Barvy(modrá,zelená,žlutá,hnědá) – Modráàdítě se víc kontroluje(až příliš) – Hnědá+modrá s oblibou umíněné děti – Žlutá (otec)àzávyslost dítěte Interpretace – Ùkol č.2 Jakub • Umístění na papířeàhrdost až pýcha • Velká hlavau starších dětí hypertrofie JA Rozhovor o kresbě Vlastní interpretace • Filip – Záznam 1 – Interpretace • Anna – Interpretace • Jakub – Interpretace Literatura Roseline, D. a kol. (2005). Dětská kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál Děkuji za pozornost