MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA PSYCHOLOGIE Adolescence a média Seminář psychologie duševního vývoje Vypracoval/a : Byrtusová Hana, UČO: 284031 Pilchová Petra, UČO: 223279 V Brně 1.5.2008 1. Mediálně prezentované vzory - úkol č.1 Vyberte si některého z adolescentů (příp.pubescentů), který se stal známou osobností prezentovanou v médiích (např. superstar aj.). Zjistěte o něm více informací. Zaměřte se na oblast vztahového života a profesního života. Jak řeší vývojové úkoly. Jaký může mít vliv jeho prezentace na současné pubescenty a adolescenty? Jako mediálně prezentovaný vzor jsme vybraly Ewu Farnou, velmi mladou zpěvačku populární hudby. Ewa Farna se narodila 12.8.1993 v Třinci. Žije ve Vendryni, kde navštěvuje Ewa Farna 9.třídu Základní školy s polským jazykem vyučovacím. Hudbě se věnuje od dětství, 5 a půl roku navštěvovala ZUŠ v Třinci (hra na klavír). Dále navštěvovala 2 roky základní pohybové výchovy (soubor Rytmika při HV PZKO Český Těšín). Ráda sportuje, byla členkou oddílu sjezdového lyžování Ski Beskyd Velká Rača (3 sezóny). Má ráda hudbu, tanec, herectví, ráda zpívá, fotí, nakupuje a také si s chutí vyrazí někam s kamarádkami. Poslouchá např. Pink, Simple plan, Ashley, Simpson, má oblíbenou Kelly Clarkson a polskou skupinu Virgin. Od doby, co ji objevil její producent Lešek Wronka vydala tři alba - Měls mě vůbec rád (2006), Ticho (2007) a Sam na sam (2007) - polská verze jejího debutu. Stala se nejlepší zpěvačkou v anketě Jetix Kids Awards 2OO7, v Českém slavíkovi 2007 byla v pětici nominovaných na zpěvačku roku, v letošní Anděl Allianz bojovala o vítězství s Lucií Bílou a Anetou Langerovou. Ewa, jako historicky nejmladší zpěvačka, vyrazila se svojí kapelou De Rocx na samostatné koncertní turné po České republice. Vývojové úkoly pro období adolescence: -vymezuje věkem 12- 18 let: 1. Přijetí vlastní fyzické struktury a role svého pohlaví 2. Vytvoření nových vztahů k vrstevníkům obojího pohlaví 3. Emocionální nezávislost na rodičích a ostatních dospělých 4. Získání jistoty a ekonomické nezávislosti 5. Výběr povolání a příprava pro ně 6. Vývoj intelektových operací a pojmů nezbytných pro získání občanské kompetence 7. Dosažení sociálně zodpovědného chování 8. Příprava pro manželství a rodinný život 9. Vytvoření hierarchie hodnot v souladu se světovým názorem Jak řeší vývojové úkoly Ewa Farna. Zdá se, podle toho jak ji prezentují média, jako vzorná, bezproblémová žačka 9.třídy, která má velký talent ke zpěvu, nemá žádný velký problém oddělit profesní život od osobního, tzv. žádné „hvězdné manýry“ a snaží se držet nohama na zemi. Řeší běžné problémy jako její vrstevníci, jako třeba přihlášku na střední školu (přihlásila se na gymnázium a uvidí co dál) a přemýšlí, jestli bude i v budoucnu zpívat. Ve všem se ale stále spoléhá na rodinu a na svého manažera. Jaký vliv má na současné pubescenty a adolescenty. Zejména dívky si ji berou za vzor. Každá v jejím věku touží stát se slavnou a být jako ona a mít její možnosti. 2. Pohled současných adolescentů a pubescentů – úkol č.2 Oslovte několik (alespoň dva, muže a ženu) pubescentů a adolescentů ve svém okolí. Proveďte s nimi krátký rozhovor (připravte si otázky dopředu) a zjistěte jejich postoje k současným časopisům, seriálům a dalším pořadům. Pokuste se zjistit, jaké jsou jejich mediálně prezentované vzory. V čem se s nimi identifikují. Jaký mají postoj k některým zde prezentovaným celebritám a proč? Jaké genderové role celebrity zastávají? Jako objekty průzkumu jsem si vybraly 2 pubescenty (dívku a chlapce) a adolescenty (opět dívku a chlapce) z Brna. Průzkum jsme provedly před Základní školou na ul.Laštůvkova a před Gymnáziem na ul.Vejrostova. Dotázaní byli 2 žáci Jakub (14let) a Tereza (13let) a 2 studenti Marek (17let) a Magdaléna (18let). Žákům a studentům jsme pokládaly následující otázky : 1) Jaké čtete časopisy, co se vám na konkrétním časopise líbí a proč ho čtete? Tereza: „Čtu Top Dívku a Bravo Girl, kde si vždycky přečtu horoskop a taky něco o módě“. Jakub: „Čtu časopis Score, hodně mě totiž baví hraní počítačových her“. Marek: „Nečtu žádný časopis, protože mě žádný nikdy nezaujal a myslím si, že pro mojí věkovou skupinu žádný dobrý časopis není“. Magdaléna: „Čtu časopis Cosmopolitan, protože mě hodně zajímá kosmetika, móda a celebrity“. 2) Jaké seriály nebo pořady sledujete v televizi, co se vám na nich líbí a proč? Tereza: „Dívám se s mamkou na Ordinaci v růžové zahradě a v sobotu na Eso. Mám ráda moderní hudbu a líbí se mi Leoš Mareš“. Jakub: „Dívám se na Simpsonovi, protože je to velká sranda“. Marek: „Televizi moc nesleduji, ale pravidelně koukám na Přátele a Zprávy“. Magdaléna: „Večer se koukám na Přátele, ale jen podle toho, jak mám čas a kolik je učení do školy“. 3) Existuje nějaká osobnost z televize nebo časopisu, kterou pokládáš za svůj vzor a v čem se s ním identifikuješ? Tereza: „Líbí se mi modelka Karolína Kurková, někdy bych chtěla být tak úspěšná jako ona“. Jakub: „Nikdy jsem o tom nepřemýšlel, takže asi nikoho nemám“. Marek: „Nemám žádný vzor z televize ani z časopisu, ale rád hraji na kytaru a v budoucnu bych chtěl být tak dobrý jako Carlos Santana“. Magdaléna: „Líbí se mi Jennifer Aniston ze seriálu Přátelé. Myslím si, že je to dobrá herečka“. 4) Jaký máš názor na zpěvačku Ewu Farnou, myslíš si, že se jí daří vyrovnávat se s její popularitou a chtěl bys být na jejím místě? Tereza: „Už jsem byla na jejím koncertě, líbí se mi. Chtěla bych být na jejím místě“. Jakub: „Ewu Farnou neposlouchám. Nelíbí se mi“. Marek: „Ewu Farnou moc neposlouchám, moc o ní nevím, ale zdá se, že se se svou popularitou vyrovnává dobře“. Magdaléna: „Ewiny písničky jsou docela v pohodě. Nepůsobí nafoukaně. Netoužím být slavná, takže bych s ní neměnila“. Závěr: Z výsledků průzkumu vyplývá, že více ovlivnitelní medií jsou pubescenti. Adolescenti mají již nadhled a nejsou tak moc ovlivnitelní. Generové role jsou vzorce chování naučené v procesu enkulturace. Jsou tedy člověku vtiskovány různými způsoby – výchovou, vzděláním, v zaměstnání atd. - od nejranějšího dětství. Tyto role prostupují celou sociokulturní realitu a vyskytují se zejména v takových společenských strukturách, jako je rodina (žena – matka a vychovatelka dětí a hospodyňka v domácnosti, muž – hlava a živitel rodiny) či další instituce (např. doktor a zdravotní sestřička, ředitel firmy a sekretářka atd.). Z četných antropologických výzkumů však vyplynulo, že v nárocích na role muže či ženy existují ve světových kulturách, ale i v různých společnostech velké rozdíly. Zejména feministicky orientované autorky (a autoři) od 70. let kritizují koncept sexuálních a genderových rolí jako nástroj nerovnoměrné (ženy znevýhodňující) distribuce systémů (mužské) dominance a moci.