S/N popis poznámka Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Katedra psychologie Seminář k psychologii duševního vývoje Téma:Vývoj morálního usuzování dítěte (seminární práce) Zadal: Mgr.Mojmír Snopek Zpracovali: Janis Golias 265128 Datum: 15.5. 2008 Téma:Vývoj morálního usuzování dítěte Morálním se člověk stává už od svého ranného dětství. Americký psycholog Laurence Kohlberg navazuje na dřívější představu, že existují určitá stádia morálního vývoje člověka, která souvisejí s jeho věkem a rozumovými schopnostmi. Tato stádia na sebe navazují, všichni jimi procházíme a náš vývoj může na kterémkoliv z nich skončit. . Stádia morálního vývoje podle Kohlberga lze stručně popsat takto: · Předkonvenčí morálka 1. Orientace na trest - poslouchá příkazy, aby se vyhnul potrestání 2. Orientace na odměnu - chová se tak, aby byl odměněn · Konvenční morálka 3. Snaha být dobrým dítětem - přizpůsobuje se tak, aby se vyhnul nesouhlasu druhých 4. Snaha vyhovět autoritě - chová se tak, aby plnil své povinnosti, aby předešel pocitům viny ze selhání · Postkonvenční morálka 5. Orientace na společenskou smlouvu - jedná tak, aby byl obecně prospěšný, aby měl uznání vrstevníků a tak i sama sebe 6. Orientace na univerzální etické principy - jedná podle vlastních etických principů (spravedlnost, rovnost) Vyhodnocení Podle výše uvedeného přehledu lze zařadit i možné odpovědi na příběh. Když například někdo odpoví, že by neměl Josef krást, aby se vyhnul vězení - a nebo naopak, že by měl krást, protože když nechá manželku umřít, mohl by mít pak potíže se zákonem, odpovídají takové reakce prvnímu stádiu - orientace na trest. Odpoví-li někdo, že krást se prostě nesmí, ať je situace sebevíce těžší, patřila by jeho reakce zřejmě k 5. stupni morálního vývoje, kde je důležitá společenská dohoda o tom, že se nesmí krást. Nejvyššího stádia by asi dosáhl ten, kdo odpoví, že i když si je vědom porušení zákona a s tím spojených následků, přesto je správné lék ukrást a snažit se tak zachránit manželce život. Ještě lépe se hodí k popisu šestého stádia odpověď šestnáctiletého chlapce: "Z hlediska zákona společnosti nebyl Josef v právu, ale z hlediska zákona přírody nebo zákona Božího nebyl v právu lékárník a tím je Josef ospravedlněn. Lidský život je nad jakýkoliv finanční zisk. Nezávisle na tom, kdo umírá, i kdyby to byl někdo úplně cizí, je povinností člověka ho zachránit před smrtí." Kohlberk píše, že v prvním a druhém stádiu morálního vývoje se nacházejí děti asi do věku 10 let, pak začínají hodnotit činy podle názorů druhých, čímž se dostávají do třetího a čtvrtého stádia. Poslední dvě stádia vyžadují od člověka schopnost abstraktně myslet a také bez potíží projít předchozími stádii. Podle Kohlberga se do šestého stádia morálního vývoje dostane asi jen 10% dospělých. Jsou tu i Kohlbergovi kritici, kteří oprávněně namítají, že člověk používá různá pravidla podle situace a také že se liší svět mužský (právo a spravedlnost) od světa ženského (starostlivost a péče o druhé). Příběh „V jedné daleké zemi umírala žena, které onemocněla zvláštním druhem rakoviny. Existoval lék, o němž si lékaři mysleli, že by mohl ženu zachránit. Šlo o zvláštní formu chemické látky, kterou jeden lékárník v tomtéž městě právě před nedávnem objevil. Výroba byla drahá, avšak lékárník požadoval desetkrát víc, než kolik jej stála výroba. Za chemickou látku zaplatil 20 tisíc a za malou dózu léku požadoval 200 tisíc. Josef, manžel nemocné ženy, vyhledal všechny své známé, aby si vypůjčil peníze a usiloval i o podporu úřadů. Shromáždil však jen 100 tisíc, tedy polovinu požadované ceny. Vyprávěl lékárníkovi, že jeho žena umírá a prosil jej, aby mu lék prodal levněji, popřípadě aby mu mohl zbytek zaplatit později. Lékárník však řekl: „Ne, já jsem ten lék objevil a chci na něm vydělat peníze.“- Josef tím vyčerpal všechny zákonné možnosti. Je zcela zoufalý a uvažuje, zda by se neměl do lékárny vloupat a lék pro svou ženu ukrást.“ Po převyprávění příběhu položte dětem či mladistvým následující (event. podobné) otázky: Jak byste se rozhodli a proč? Co by měl Josef udělat a proč? Jak se zachoval lékárník? Odpovědi: 1. dotazovaná osoba : Jana, 15 let 1.otázka: „Vloupala bych se do lékárny,protože lidský život je důležitější než peníze.“ 2.otázka: „Vloupat by se měl i Jozef, aby manželku zachránil.“ 3.otázka: „Lékárník se zachoval nemorálně,nemyslí na ostatní a zajímá jej jen vlastní výdělek.“ 2. dotazovaná osoba : Michal, 14 let 1.otázka: „Určitě bych ten lék ukradl,nebo bych ukradl někomu 200 tisíc,podle toho co by bylo snadnější.“ 2.otázka: „Jozef by měl udělat to samé co já. 3.otázka: „Ten lékárník se zachoval špatně,měl mu to dát aspoň za tu polovinu.“ 3.dotazovaná osoba : René ,16 let 1.otázka: „Vloupal bych se do lékárny a lék bych ukrad,šlo by přece o život mojí ženy.“ 2.otázka: „No,pokud zkusil všechny možnosti,tak by měl ten lék ukrást.“ 3.otázka: „Je špatné,že chce vydělat na lidském zdraví,ale on má i nárok na výdělek.“ Vyhodnocení: Jana 15 let: období puberty,adolescence Stupeň 3-shoda s ostatními Chová se tak,jak si myslí,že to od ní okolí očekává.Znám ji již delší dobu a řek bych,že to má v hlavě srovnané (na svůj věk) .Je velice citově založená. Michal 14 let:období puberty Stupeň 2-3 Je velmi roztržitý s tendencí si z příběhu dělat legraci,když jsem mu pokládal poslední otázku,odkázal jsem ostatní z místnosti,aby se nepředváděl.U prvních dvou otázek svým způsobem opakoval to co ostatní,ale při poslední otázce kdy byl sám,bylo vidět,že jeho odpověď spadá spíše do 2. období. René 16 let:období puberty,adolescence Stupeň 5,orientace na společenskou smlouvu Je velice inteligentní.Svými odpověďmi bych ho zařadil do 5. období.Připouští,že i lékárník má právo na svůj výdělek.