Osvojení manuálních dovedností vypracovala: Barbora Kopečková (učo 318773) MU Pedagogická fakulta 2008 Úkol Připravte si jednoduchý nebo složitější úkol, včetně instrukce, který by sledoval manuální zručnost, například vystřihování určitého obrazce z papíru, nakreslení nějakého tvaru, sestavení určitého tvaru z kostek, navlékání korálků apod. (já jsem si vybrala vystřihování tří různých obrazců z papíru – postava, motýl, auto). Pokus proveďte alespoň s třemi dětmi odlišného věku. Každé dítě pokus provede celkem třikrát, případně pětkrát. Při každém pokusu změřte čas od zadání cvičení až po jeho úspěšné ukončení. Stejným způsobem postupujte u druhého i třetího pokusu. Při složitějším úkolu můžete mít připraveny radu, návod, instrukci a její rozsah (jak držet nůžky a papír,...), kterou sdělíte před druhým či třetím pokusem (ale všem stejně). Věkové úrovně: 4-5 let ... tuto věkovou skupinu jsem bohužel neobsáhla 6-7 let 8-9 let 10-11 let Vyhodnocení Srovnejte čas potřebný k vykonání úkolu u každého dítěte zvlášť a mezi dětmi. Okomentujte vliv učení, případně instrukce s přihlédnutím k vývoji manuálních dovedností v daném věku. Účastníci testu věk ročník Z Veronika 6 let 1. třída Anna 7 let 2. třída Adéla 8 let 2. třída Vlaďka 10 let 5. třída Průběh testu 1.obrazec 2.obrazec 3.obrazec Veronika 2 min 58 s 1 min 35 s 1 min 20 s Anna 2 min 23 s 1 min 29 s 1 min 15 s Adéla 3 min 13 s 1 min 42 s 1 min 46 s Vlaďka 1 min 52 s 1 min 3 s 54 s První obrazec – postava byl nejspíš pro účastnice nejtěžší. O tom svědčí nejen časy, ale i provedení. Objevuje se ulehčování těžších tvarů, především kulatých. Už u tohoto prvního úkolu lze pozorovat manuální zručnost u Veroniky, Anny a Vlaďky. Naproti nim je Adéla nešikovná, všechny její obrazce jsou „okousané“ a na vystřihnutí vždy potřebuje nejdelší čas, i když je druhá nejstarší. U Vlaďky jsem si všimla velké nesoustředěnosti a u Anny jak se k úkolu staví zodpovědně. Druhý obrazec – motýl byl taky obtížný, hlavně díky kulatým křídlům a tykadlům. Veronika se svým časem přiblížila starším děvčatům přesto, že její práce nebyla zrovna precizní. Anna se nechala strhnout Vlaďčinou soutěživostí a vystřihnutí obrazce odflákla. Adéla je opět nejpomalejší i přes to, že si značně ulehčila složité tvary. Poslední obrazec – auto byl ze všech tří nejjednodušší, proto byly časy na vystřihnutí velice krátké. Vlaďka se dokonce dostala pod minutu, ale zájem o to, aby co nejpečlivěji vystřihla daný obrazec se zcela vytratil. Za to u Anny se naopak vytratila soutěživost a svoji pozornost soustředila hlavně na svůj úkol. I u práce Adély je vidět značný pokrok a přiblížení se časům ostatních holek. Ani nejmladší Veronice nedělal tento ne moc náročný obrazec velké problémy. Závěr U Veroniky jsem od začátku pozorovala velkou manuální zručnost. Pracovala vždy pečlivě a zodpovědně. S jejím nízkým věkem nejspíš souvisí nezvládnutí a vyhýbání se těžším tvarům. Její práce se úkol od úkolu zlepšovala. Anna je taky velice šikovná a její práce se dokonce vyrovnala starším děvčatům, i Vlaďce a zlepšovala se. U Adély jsem si všimla manuální nešikovnosti a nezájmu o manuální práci. Přesto se celou dobu snažila a každý její další obrazec byl lépe vystřihnutý a čas kratší. Nejstarší Vlaďka je manuálně zručná, ale nesoustředěná. Nezajímá se o provedení práce, spíše chce být nejrychlejší a všímá si práce ostatních. Její práce se zhoršovala. I přes to, že je Veronika velice šikovná nedokázala se vyrovnat starší Vlaďce, protože k tomu nemá tolik zkušeností. Vlaďka celou dobu pracovala s určitým nadhledem, protože s takovým úkolem setkala víckrát než ostatní holky. Zručnost je k manuální práci velice důležitá, ale pokud není trénovaná nebo je používaná bez snahy, tak může zakrnět. Mohlo by se stát, že by časem práce nešikovné, ale snaživé Adély byla lepší než práce Vlaďky. Všechny dovednosti bychom si měli neustále osvojovat a vracet se k nim. To je z praktického hlediska nemožné, přes to bychom si měli uvědomit, že naše vlohy nejsou bez píle, snahy a vůle vůbec nic.