MASARYKOVA UNIVERZITA PEDAGOGICKÁ FAKULTA KATEDRA PSYCHOLOGIE Seminář k psychologii duševního vývoje Téma: Dětská kresba Zadal: Mgr. Mojmír Snopek Vypracovala: Dolíhalová Lenka Datum : 1.5.2008 Úvod : Téma Vývoj kresebných dovedností - Dětská kresba jsem si vybrala proto,že už tři roky pracuji s dětmi ve skautském oddíle a i když jsme už několikrát kreslili,nikdy jsem nesledovala jak se u kresby chovají, jak drží tužku. Ani jsem si neuvědomila, že z jejich kresby jde mnoho poznat.Například jakou mají náladu, jaký mají prospěch ve škole, také problémy v rodině, atd. Seděli jsme ve dvoře klubovny okolo dlouhého stolu.Úkol jsem zadala dětem ve věku od 4,5 do 11 let.Měly mi nakreslit postavu pána pouze tužkou.Ale všichni chtěli pastelky,tak jsem jim v tom nebránila.Hodně mě pozorovali co si píšu a ptaly se mě na co to mám.a když jsem jim řekla, že do škole, začali se snažit. Vývoj kresby : 1) Období skvrn (do 1roku) Kdyby rodiče nechali své dítě kreslit, když je kojenec,určitě by malovalo skvrny.Ale mnoho rodičů nenechá děti v tomto věku kreslit, protože se bojí, aby jim něco nezničily.¨ 2) Stadium čmáranic (po 1 roku) Kolem jednoho roku se dítě dostává do stádia „čmáranic“. V tomto stádiu už můžem lecos pozorovat.Např. jeho vlastní „já“ podle toho jak drží tužku. Interpretace : silné čáry – šťastné a spokojené dítě tenké čáry – dítě je nevyrovnané pokrytí čmáráním celý papír -„dítě by chtělo zaujmout všechno místo v matčině srdci a jeho srdce překypuje láskou“ (Marthe Bernsonová) špatné držení tužky – duševně opožděné dítě 2) Stadium čárání (do 3 let) Toto období souvisí s rozvojem organických fcí dítěte. Objevuje se také fáze,která je spojená s vývojem intelektu dítěte – napodobování rodičů - držení tužky,psaní. Neudrží dlouho pozornost. Dítě svoji kresbu pojmenuje až v závěru – „náhodný realismus“ Mezi 2. a 3. rokem – „nezdařilý realismus“ – dítě chce napodobit písmo rodičů 3) Stádium hlavonožců (3-5 let) Dítě začíná kreslení zvládat a kresba má určitý obsah. Kreslí postavy hlavonožce. Postava má pouze hlavu, která znázorňuje hlavu i trup zepředu. K ni jsou přikresleny dvě čárky jako nohy a dvě čárky jako ruce. Jak dítě roste, postupně přidává další části – oči, ústa, pupek. Kolem pátého a šestého roku se začíná objevovat trup znázorněný dalším kolečkem.postava je zobrazena zepředu. Až kolem 6. roku je tělo úplné. Dítě začíná kreslit sebe samo. 4) Transparentnost (7-9 let), sklápění(5-7) Je vidět vnitřek vyobrazeného objektu. Např.kresba postavy, s viditelnými končetinami pod oblečením. Někdy svědčí o velmi vyvinutém pozorovacím talentu. Pokud je transparentnost stále na kresbách dětí po 10.roku, může jít o retardaci duševního vývoje, poruchy afektivity a senzibility. Sklápění: - dítě obtížně rozeznává, co je vertikální a co horizontální 5) Vizuální realismus ( 7-12 let) Dítě se snaží kreslit to,co vidí. Zobrazování prostoru ( od 12 let) Kresby jsou vyumělkované a propracovanější. Kresba lidská postavy Postava - když dítě kreslí „pána“, většinou zobrazuje sebe Přízračné tělo - tělo jako hlavonožec - jev vyplňování – dítě si neosvojilo pojen „prázdno“ Odhalené břicho – transparentnost Hlava – velká – vyskytuje se u paranoiků, kteří trpí hypertrofií - malá - u dětí s depresemi - trpí pocitem méněcennosti Nos - zdeformovaný – sexuální problémy - dlouhý – kastrační úzkost Oči – velké –děti s homosexuálními sklony - rozježené obočí – primitivní nebo agresivní dítě Vlasy – představují sexuální atribut - kudrnaté,načechrané - dítě s narcistickými sklony Uši – velké – dítě toužící po vědění - obrovské – dítě které málo slyší - chybí – neschopnost komunikace Ústa – chybí – sexuální problémy,problémy ve vztazích (s matkou,oidipský komplex) - dítě postrádá láskyplnou a vlídnou komunikaci - otevřená – s vyceněnými zuby – agresivita - s jazykem – sexuální problémy - silné rty – smyslově založené dítě - zavřená,neusmívající se – napětí - kulatá – malé děti - u starších – opoždění duševního vývoje Ruce – dobře vyznačené – sociabilita - chybí – problémy sexuální nebo sociální Paže – odtažené – sociabilita - ochablé, přitažené k tělu – pocit prohry - chybí – souvisí s masturbací Nohy – ohnuté – křehké a depresivní dítě - snížení fyzických nebo psychických schopností Oblečení Chybí – do 7 let je to normální - od 10 let má být postava oblečená – odráží to sociální, patologické chování - může znamenat – naivitu, nevinnost, čistotu, ale také ponížení Teplé oblečení – chrání před citovým chladem Kapsy,knoflíky – mnoho – pocit závislosti - zvyšují hodnotu postav a dodávají jim důležitost Velikost postavy Působí-li harmonicky – vyšetřované dítě je „normální“,dobře adaptované Velká postava – 1)dítě si připadá lepší než ostatní, přeceňuje se - 2)dítě zastírá pocit méněcennosti Malá postava – stydlivé a nesmělé dítě, postavu má v rohu papíru Výzkum : Marek 4,5 let Čas : 6 min. - postava je přiměřeně velká - umístěna v levém okraji papíru - kreslena jednou pastelkou – hnědou - tenké čáry - je ve stádiu kresby „hlavonožce“ s trupem,což je v pořádku -nejvíce se soustředil na kresbu, snažil se, a také se díval okolo, jak kreslí ostatní,chtěl získat inspiraci Otázka : Co je to za pána? - Nevím,nějaký pán. Vyhodnocení : - levá strana symbolizuje vztah matce, tedy minulosti, také představuje introverzi - hnědá pastelka- špatná rodinná s sociální adaptovanost a jeho různé konflikty - umíněné dítě Maruška 6 let Čas : 15 min - postava je uprostřed – představuje současnost - barvy – fialová ve spojení s modrou – pocit úzkosti - mrak, slunce – představuje autoritu otce – slunce je zářivé, ale malé – otec je autorita,ale má s ním dobré vztahy - uši chybí – neschopnost komunikace - Otázka : Co je to za pána ? - Táta Anita 7 let Čas : 28 min - postava je přiměřená - barvy postavy hnědá a černá – určitá míra úzkosti, deprese - kolem barevné kytky a zelená tráva – odráží sociální vztahy - umístění postavy – spíše levá strana – vztah k matce - chybí uši – neschopnost komunikace - paže blízko u těla – pocit prohry Otázka : Co je to za pána ? - No, to, on jde do práce . A kdo to je? – No, to to to ,no to je Jiří. A proč Jiří? – Mě se to jméno líbí Mirka 8 let Čas : 26 min - barevný obrázek, převládá oranžová – extrovertní, stále vyhledává kontakty, vřele vyjadřuje své city, projevuje tendenci k nestabilitě - dům – malý – nesmělost a připoutanost k matce - slunce – velké, barevné(černá,červená,žlutá) – neakceptuje otce nebo se ho bojí - postava je přiměřeně velká,umístěná uprostřed - hodně gumuje – nedostatečná sebedůvěra, nebo potlačení toho, co by mohlo vyjít najevo - ušmudlaný papír – potíže se psaním - k pánovi dokreslila paní – aby mu nebylo smutno – připoutanost k matce Otázka : Co je to za pána ? – To je pan prezident a to je paní prezidentová. A proč Šaškarov? – Protože má jednu nohu větší a jednu menší,jednu botu modrou a druhou červenou,,protože je to všechno srandovní. - hodně na sebe chce upozornit, možná proto, že doma je stavena do postraní, protože má postiženého bratra. Stázka 11 let Čas : 15 min -barevné – extrovertní dítě, stále vyhledává kontakty, vřele vyjadřuje své city, projevuje tendenci k nestabilitě - velké slunce – dobrý vztah s otcem - postava umístěná uprostřed,nahoře - postava kašpárka – nedokáže se adaptovat na školský systém,mé sklon k depresím - knoflíky – pocit závislosti na někom Otázka : proč kašpárek? – „Udělala jsem nejdřív košilu a pak mě napadlo udělat kašpárka.A Kašparov je to proto, že tam bydlí kašpárci. Literatura : Kresba jako nástroj poznání dítěte – Roseline Davido ,Portál, s.r.o.