Gender ve škole Genderová identita * Formální a neformální kurikulum * Učebnice * Interakce s učitelem učebnice * Učivo je sociální konstrukt (výběr učiva př. historie, výkladové příklady př. Ma. Fy, doprovodné ilustrace) Jazyk: generické maskulinum Genderově korektní učebnice Valdrová, Smetáčková, Knotková, 2004 * a) výběr učiva: * Jsou dílčí témata pojímána s úctou ke všem sociálním skupinám? * Nejsou opomíjeny souvislosti, zahrnující genderový aspekt (účast žen a mužů v dané oblasti, důsledky vývoje dané oblasti pro ženy a muže atd.)? * Vysvětluje učebnice důvody, které vedly k neúčasti žen ve veřejné sféře? * Hovoří učebnice o ženách a o mužích jako o heterogenních skupinách? * Zdůrazňuje učebnice potřebu vstřícnosti a spolupráce můžu a žen? b) doprovodné ilustrace zobrazující muže a ženy * Jsou stejnoměrně zastoupeny dívky/ženy i chlapci/muži? * Jsou dívky/ženy i chlapci/muži zobrazováni v podobných situacích a * Jsou dívky/ženy i chlapci/muži zobrazováni jako stejně kompetentní, stejně důležití, stejně schopni? c) příklady doprovázející výklad a procvičování učiva * Je učivo vykládáno s pomocí více různých příkladů, u nichž lze předpokládat, že budou blízké životním zkušenostem různých skupin chlapců a dívek? * Jsou v příkladech zastoupeni chlapci i dívky? * Mají chlapci i dívky aktivní roli? d) oslovování žáků a žákyň * Obrací se učebnice stejnou měrou na chlapce i dívky? * Nenadužívá tzv. generické maskulinum? e) jazykový popis * Vyhýbá se učebnice obsahově nesprávnému a negativně citově zabarvenému jazyku při popisu genderově problematických témat („Menstruace je takový měsíční úklid. Všechen odpad odchází z těla ven.“ )? * Neužívá k argumentaci úsloví a pořekadla o mužích a ženách, která potvrzují „tradiční“ charakteristiky? Interakce s učitelem * Chlapce častěji navádějí, aby našli chybu (Sadker) * Chlapci více prostoru při výuce (Sadker) * Dívky méně vyvolávány – nižší sebevědomí (Gilligan) * Genderové stereotypy Hodnocení * Dobré známky děvčat=píle * Dobré známky chlapců= nadání * Děvčata mají lepší známky, do učitelova hodnocení vstupují i další faktory: chování žáka Single-sex school * Anglie, Německo, USA, Japonsko * Dívky se více projeví (Van de Gaer) * Více si volí netradičně genderové předměty (Henry) * Dívky lepší výsledky v technických předmětech a chlapci v jazycích (ve srovnání s koedukovanou školou) * Dívky vyšší sebevědomí, vyšší aspirace (Rhynan) Rozdílná výuka (Cassidy, Ditty) * Chlapecké třídy: nelpět příliš na kázni, zapojit je do diskuse, hlasitá řeč, pohybovat se po třídě, samostatná práce * Dívčí třídy: matematika slovní úlohy, konkrétní příklady, skupinová práce, situační , inscenační metoda Sadker, Zittleman * Lepší výsledky ss: jsou prostředím školy * Rodiče více zapojeni * Učitelé větší pomoc * Kooperace * Rodinné prostředí