Tvořivost n Schopnost pohotově nacházet nové způsoby, jak přistupovat k řešení problémů a uspořádat látku. „Nové“ – z hlediska společenského nebo z hlediska jednotlivce... Činnost může být jakákoli (vědecká, umělecká, vyučování, doma nebo v zaměstnání…), Fontana, 1997 n Schopnost poznávat předměty v nových vztazích a originálním způsobem (originalita, nová kombinace), smysluplně je používat neobvyklým způsobem (flexibilita), vidět nové problémy tam, kde zdánlivě nejsou (sensitivita), odchylovat se od navyklých schémat myšlení a nepojímat nic jako pevné (proměnnost) a vyvíjet z norem vyplývající ideje i proti odporu prostředí (nonkoformizmus), jestliže se to vyplatí – obohacení společnosti. – Ulrich, 1987 2 pojetí: n 1. T jako vlastní každému člověku n 2. T jako výjimečná vlastnost Souvislost s INTELIGENCÍ l Pro uspokojivou míru kreativity je potřeba určité úrovně inteligence n úrovně IQ (nízká pozitivní korelace). Není to však jednoduchý lineární vztah. Běžné IQ-testy měří především konvergentní myšlení (zaměřené na odhalení jediné správné odpovědi – uzavřené úlohy) Pro tvořivost je výhodné divergentní myšlení - „rozbíhavé“. NEINTELEKTOVÉ FAKTORY TVOŘIVOSTI: n míň intenzivní rodinné vztahy, více samostatnosti – hledání n vysoká úcta k dítěti n rodiče dítěti jenom nabízeli oblast zájmu (nenutili ho dělat danou činnost), když potřebovalo pomoc – stáli u něj, podrželi ho n „Kreativní proces úzce souvisí s procesem osamostatňování člověk, ve školních podmínkách se samostatným myšlením a samostatnou prací žáků. Kořen a energetický náboj kreativity je třeba spojovat s aktivitou osobnosti a s aktivací organismu.“ (Maňák, 1997, s.16) ANTIKREATIVNÍ ČINITELE n INTERNÍ: n úzkost a strach n neochota riskovat n konvenčnost n konformita n profesionální rutina n šablonovitost n závislost na mínění jiných n nedůvěra v sebe n obava z neúspěchu n neochota tolerovat víceznačnost n touha po jistotě a bezpečí EXTERNÍ: n -sociálně – ekonomická byrokracie n -nepřející mezilidské vztahy n vyžadování konformity n ustavičná kritika n upnutí na tradicích n přílišná kontrola n nespravedlivé odměňování Antikreativní činitelé ve škole n Učitel, který nezvládne žáky kázeňsky n Učitel, který látku nevysvětluje, ale diktuje a to i ve výchovných předmětech n Učitel, který trvá při zkoušení na doslovném memorování látky n Autoritářský, restriktivní, neurotický, znechucený (rutinér) učitel n Učitel s jednostranně kriticky hodnotícím postojem k žákům n Třída, v níž je víc než 22-25 žáků n Třída bez výzdoby. Škola špatně vybavena pomůckami Musil heuristika PASPSA, členění tvořivého procesu: n P - percepce - vnímaní problémů, protiřečení, ale i podnětů a symbolů; n A - analýza - rozbor situace, problému, stanovení cílů; n SP - syntéza a produkce nápadů, alternativ řešení; n S - selekce - postupný výběr nejslibnějšího řešení; n A - aplikace - uplatnění nápadů a překonání překážek.