Úvod do světa práce Cvičení z techniky a technického vzdělávání 2 Volba povolání Celoživotní proces, který zahrnuje: l rozhodování o konkrétním povolání, které bychom chtěli v budoucnu vykonávat l výchovu k volbě povolání (tematický okruh Svět práce) l výběr střední školy v posledním ročníku ZŠ l hledání konkrétního zaměstnání u konkrétního zaměstnavatele l rekvalifikaci na jiné povolání Profesní orientace l utváření a rozvíjení reálného profesního cíle l rozvoj vlastností a schopností významných pro proces volby povolání l rozvoj vlastností a schopností k vykonávání povolání Pozn. v literatuře se můžeme setkat s pojmem profesionální orientace = profesní orientace Prvotní volba povolání l rozhodování o celkové profesní orientaci l hledání vhodného studijního či učebního oboru l výběr konkrétní střední školy Volba povolání dospívajících l jeden z nejzávažnějších kroků v lidském životě l dochází k němu v nelehké době dospívání (14–15 let = puberta) l nabízí nejvíce možností volby a je tedy vlastně nejsložitější l ovlivňuje blízkou i vzdálenější perspektivu dospívajících → podobné jako nastoupit do určitého „vlaku“ Analogie vlaku „Je to podobné jako na nádraží. Jakmile vstoupíte do určitého vlaku, můžete sice během jízdy přestoupit a rozhodovat tak o své další trase, ale základní směr vaší jízdy už je dán. Čím více jej budete chtít změnit, tím více úsilí vás to bude stát“. Text z učebnice pro základní školy Nízká připravenost dospívajících l malá informovanost o světě práce a jednotlivých povoláních l neznalost školského systému l nedostatečný stupeň sebepoznání l krátkodobá perspektivní orientace dospívajících l nejasné představy o vlastní budoucnosti Cíle přípravy na volbu povolání l připravit žáky pro zodpovědné rozhodování o volbě povolání (informační základna, sebepoznávání, plánování, rozhodování aj.) l naučit žáky využívat systém kariérového poradenství Role školy l důležitou roli při volbě povolání hrají vyučovací předměty a jejich učitelé l předávají informace o jednotlivých povoláních, poznávají předpoklady žáků pro výkon daných povolání, motivují k jejich volbě l posláním školy je připravit žáky pro zodpovědné rozhodování o další studijní a profesní orientaci Cíle školního vzdělávání l motivace žáků k zodpovědné volbě povolání l sebepoznávání: realistické hodnocení osobních zvláštností, předpokladů, možností i omezení l akční plánování: naučit se po etapách plánovat důležité životní kroky, stanovovat realistické cíle a hledat účinné strategie k dosažení l rozhodování: naučit se rozumně volit s daných možností l informační základna: možnosti absolventa základní školy, školský systém, svět práce, příležitosti na trhu práce aj. l dovednosti spojené s vyhledáváním informací: třídění, hodnocení a využívání informací o vybraných profesích a středních školách Cíle školního vzdělávání Vybavit žáky kompetencemi pro to, aby dokázali efektivně využít všech dostupných informací, poradenských služeb a dalších zdrojů Kurikulární reforma l volba povolání nebyla na základních školách nikdy vyučována jako samostatný povinný vyučovací předmět l některé témata byla vyučována v rámci občanské výchovy, rodinné výchovy a praktických činností l ke změně dochází s Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV) Vzdělávací oblasti RVP ZV l Jazyk a jazyková komunikace (Český jazyk a literatura, Cizí jazyk) l Matematika a její aplikace (Matematika a její aplikace) l Informační a komunikační technologie (Informační a komunikační technologie) l Člověk a jeho svět (Člověk a jeho svět) l Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) l Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) l Umění a kultura (Hudební výchova, Výtvarná výchova) l Člověk a zdraví (Výchova ke zdraví, Tělesná výchova) l Člověk a svět práce (Člověk a svět práce) → Tematický okruh Svět práce Kariérové poradenství Výchovný poradce l podpora žáků a rodičů při volbě studia l na škole se věnuje především informační činnosti → informace o typech škol, požadavcích a předpokladech přijetí l administrativa se sběrem přihlášek l exkurze l odborné přednášky a besedy l individuální konzultace pro žáky a rodiče Školní psycholog l provádí kariérové poradenství a pedagogicko-psychologickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků l disponuje potřebnými odbornými znalostmi a diagnostickými nástroji (testy osobnosti, zájmové testy, testy studijních předpokladů aj.) l dostatečná časová kapacita pro řešení individuálních problémů PPP l pedagogicko-psychologické poradny (PPP) poskytují převážně individuální pomoc při VP l posouzení intelektových a osobnostních předpokladů pro studium l poradenská pomoc při výběru vhodného studijního nebo učebního oboru či zaměstnání l informace o školách a další služby PPP jsou jedním z hlavních partnerů škol při zabezpečování kariérového poradenství IPS ÚP l individuální pomoc (rady, konzultace, diagnostický rozhovor atd.) l skupinová práce (přednášky, besedy, diskuse, promítání filmů, exkurze, sociální výcvik aj.) l všechny služby IPS ÚP jsou poskytovány bezplatně Na koho se děti obracejí? l nejvíce se žáci základních škol obracejí na výchovného poradce (52,3 %) l žádost o informace o dalších možnostech studia, testování zájmů a schopností, doporučení vhodného studijního oboru a povolání l dále poradce z IPS ÚP (47,8 %); poradce PPP (30,9 %); školní psycholog (21 %) Podstata kariérového rozhodování l hledání souladu mezi: l atributy člověka (zájmy, schopnosti, povahové vlastnosti, dovednosti, znalosti, zdravotní stav, rodinná situace, absolvované vzdělání, praxe) l atributy světa práce (pracovní činnosti, prostředky, objekty, prostředí, požadavky, možnosti) l atributy sféry vzdělávání Podstata kariérového rozhodování Slazení individuálních zájmů a možností se společenskými potřebami, obsahem a požadavky povolání Co ovlivňuje volbu povolání? l rady, doporučení a příklad rodičů (78 %) l dny otevřených dveří (52 %) l doporučení a příklad ostatních příbuzných, kamarádů a přátel (50 %) l využívání internetu (43 %) l doporučení výchovného poradce (42,6 %) l tištěné a propagační materiály (41 %) l informace získané na úřadu práce (34 %) l informace získané v pedagogicko-psychologické poradně (11 %) Etapy kariérového rozhodování l období fantazijní volby (od raného věku do 11 let): l dítě věří, že se v budoucnosti může stát čímkoliv l představy o budoucím povolání si vytváří na základě fantazie (bez přiměřených vědomostí o tom, jaké požadavky kladou tato povolání na člověka a bez přiměřených znalostí vlastních předpokladů k jejich výkonu) l období pokusné volby (od 11 do 17 let): l jedinec se pokouší o volbu povolání na základě sebepoznávání a sebehodnocení l v této etapě ještě nebere dostatečně v úvahu objektivní požadavky společnosti.