Oftalmopedie Zastoupení analyzátorů při spontánním získávání informací nZrak: 70-80% informací nSluch: 15% nHmat: 6% nChuť: 3% nČich: 2% Hygiena zraku ve škole nOptimální vzdálenost očí od textu je 25 - 35 cm nSprávná výška stolu a židle nSprávné návyky u čtení a psaní nVčasné řešení odchylek od normy Osvětlení npodle mezinár. směrnic má být osvětlení umělým světlem 120-250 luxů nSlabé – namáhá zrak nSilné – např. sluneční, kt. dopadá přímo do očí – oslnění nCitlivost na osvětlení zejm. u jedinců neurotických, krátkozrakých, albínů, trpících barvoslepostí Barvy nOdrazivost světla je tím vyšší, čím je daná plocha světlejší (bílá 80%, světle žlutá 60%, světle zelená 55%) nTeplé nStudené nUklidňující nPovzbuzující nBarevné řešení třídy, barva nábytku, obrazová výzdoba atd. ovlivňují osobnost žáka Zrakové ústrojí člověka: nPeriferní část: oči + pomocné orgány nZraková dráha nZrakové centrum mozkové kůry nPro správnou fci nesmí být žádná z částí vyřazena (nádor, úraz, zánět etc.) Oko (oční bulbus) nuloženo v očnici (orbita) npřibližně kulovitý tvar o průměru 24 mm nstěna oka tvořena ze 3 vrstev nNitro oka tvoří: přední a zadní oční komora, čočka a sklivec Okohybné svaly: uNa každém oku celkem 6 svalů (2 páry přímých, 1 pár šikmých) Zraková dráha: nSpojuje oči se zrakovým centrem mozkové kůry nZrakový nerv (nervus opticus) uPřes bělimu proniká ven z oka do nitrolebního prostoru, v oblasti hypofýzy se zrakové nervy kříží - chiasma Fyziologie procesu vidění Optické prostředí oka: nSoustava průhledných tkání nRohovka, oční komorová voda, čočka a sklivec nPaprsky se lámou přes zakřivené plochy rohovky a čočky nNa sítnici vzniká obraz, nV místě dopadu světla dojde k podráždění – vzruch převeden do centra v mozku Zrakové vady typy zrakových vad, projevy, etiologie nRozlišujeme 5 skupin zrakových poruch: uZtráta zrakové ostrosti uPostižení šíře zorného pole uOkulomotorické poruchy uProblémy se zpracováním zrakových podnětů uPoruchy barvocitu Ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady) Vyšetření zraku do dálky nSchnellenovy optotypy nPflügnerovy háky nVyšetřovací vzdálenost 5m nFyziologický vizus 5/5 Vyšetření zrakové ostrosti do blízka: nJägerovy tabulky: nPracovní vzdálenost 35 cm nRůzná velikost písma Poruchy ostrosti zraku dle WHO: nNormální zrak: 5/6, 6/7,5 a lepší nSlabozrakost: uStřední – 6/18 – 6/60 uSilná – 6/60 – 3/60 nTěžce slabý zrak – 3/60 - 1/60 nSlepota: uPraktická - 1/60 – světlocit (5ş) uÚplná - chybná projekce až ztráta světlocitu Rozdělení zrakových postižení pro školní účely: nDěti slabozraké: nDěti se zbytky zraku: nDěti prakticky nevidomé: nDěti naprosto nevidomé: Klasifikace myopií podle počtu dioptrií (D): nMyopia levis (lehká): do –2 až –3D nMyopia modica (střední): -3.25 až –6D nMyopia gravis (těžká): nad –8D (doprovázena změnami na očním pozadí) Myopia levis: nTzv. školní krátkozrakost, diagnostikována během školní docházky nPrognóza příznivá, po pubertě se upraví nPuberta je krizovým obdobím, zvyšující počet dioptrií je výsledkem růstových změn očí v souladu s růstem organismu Myopia gravis: nNepříznivá prognóza, vada se zvyšuje nZadní pól oka se vyklenuje, cévnatka atrofuje a v důsledku toho se projevují degenerativní změny na sítnici nPřidružená komplikace – odchlípení sítnice Doporučení u vysoce krátkozrakých dětí: nOmezit TV a sportovní činnost nVynechat fyzicky namáhavé cviky nOmezit skoky spojené s otřesy hlavy, zvedání těžkých předmětů nZvýšit bezpečnost u míčových her, kde hrozí např. úder do hlavy Hypermetropie: nPři obtížích nutná korekce brýlemi nPři hypermetropii vyššího stupně (7-8D) oči často tupozraké nNad 3D se doporučuje nosit brýle trvale nNutné pravidelné kontroly (zejm. u mladších dětí) Astigmatismus: nPorucha pravidelného vyklenutí (zakřivení) rohovky a čočky nBod se na sítnici nezobrazí jako bod, ale jako neostrá čárka nKorekce cylindrickými spojnými nebo rozptylnými skly Postižení šíře zorného pole Skotom: Trubicové vidění Poruchy barvocitu Stupně: nÚplná (totální) barvoslepost – postižený vidí pouze odstíny bílé, šedé a černé nČástečná barvoslepost uDichromazie – ze čtyř skupin základních barev je poškozeno vnímání jednoho páru barev (červené a zelené nebo žluté a modré) tDaltonismus – barvoslepost pro červenou a zelenou barvy Okulomotorické poruchy Rozdělení: nStrabismus uKonkomitující u Paralytický uV rámci těchto skupin rozlišujeme: Konvergentní strabismus: nSbíhavé šilhání nŠilhavé oko se stáčí do vnitřního koutku n70-75% všech šilhavostí Divergentní strabismus: nRozbíhavé šilhání nŠilhavé oko se stáčí do zevního koutku Amblyopie: nPorucha jednoduchého binokulárního vidění nSnížená zraková ostrost způsobená útlumem z nečinnosti oka Problémy se zpracováním zrakových podnětů npoškození zrakových center v kůře mozku, není poškozena sítnice ani zrakový nerv, problémy s interpretací zrakové informace Vybrané diagnózy Patologie čočky (lens) Katarakta Retinopatie nedonošených (ROP): Diabetická retinopatie Symptomy: nproměnlivé vidění - !! to je typické !! (někdy vidím lépe a jindy hůře, kolísá to) npostupné zhoršování zraku n výpadky zorného pole n mohou být i potíže s oslněním a světloplachost Odchlípení sítnice Glaukom: Typy: notevřený úhel - nadprodukce komorového moku v oku nzavřený úhel - zablokování odtokových cest Symptomy: -úbytky zorného pole, centrální vidění bývá postiženo zpravidla až ve finálním stadiu -světloplachost, dělají se kruhy (aureoly) okolo světelných zdrojů -případně i snížená ZO, vidění jako v mlze -někdy bolest hlavy Základní vzdělání Předměty speciální péče nZraková stimulace nProstorová orientace nPsaní na počítači nPráce na počítači nTyflopedická péče nPříprava psaní a čtení bodového písma nZdravotní TV nLogopedická péče