Poradenský systém Základní právní normy vztahující se k poradenským službám lzákon č. 561/2004 Sb. (Školský zákon) lzákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních l72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních l458/2005 Sb. Vyhláška, kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče Poradenská zařízení lIPPP ČR lPPP – Pedagogicko-psychologická poradna lSPC – Speciálně pedagogické centrum lSVP – Středisko výchovné péče lŠkolní poradenská pracoviště - školní psycholog - školní speciální pedagog - výchovný poradce - školní metodik prevence PPP pedagogicko–psychologická poradna lHlavní součástí činnosti PPP je přímá práce s dětmi a žáky předškolních zařízení, škol a školských zařízení ve věku od 3 let do ukončení středního, resp. vyššího odborného vzdělání a s jejich rodiči, a to jak formou individuální péče, tak formou skupinové práce. Na základě doporučení PPP je volena nebo upravována vzdělávací cesta žáků. (IVP, specializovaná třída, atd.) lZákladní tým: psychologové, speciální pedagogové a sociální pracovníci. lČinnost PPP se uskutečňuje zejména ambulantně, návštěvami pracovníků ve školách, školských a jiných zařízeních PPP zabezpečuje: lkomplexní psychologickou, speciálně pedagogickou a sociální diagnostiku, zaměřenou na šetření školní zralosti, na zjištění příčin poruch učení a chování lprovádějí psychologické a speciálně pedagogické poradenské činnosti zaměřené na rozvoj osobnosti, sebepoznávání, rozvoj prosociálních forem chování a na nápravu poruch učení a chování lzpracovávají posudky aj. odborné podklady pro rozhodnutí orgánů státní správy ve školství o zařazování a přeřazování dětí a mládeže do škol a školských zařízení lposkytují konzultace, odborné informace pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení při výchově a vzdělávání dětí a mládeže lzajišťují poradenské služby psychologů a speciálních pedagogů škol, které nemají tyto služby zajištěny jinak SPC Speciálně pedagogické centrum Centrum poskytující služby žákům s: -vadami řeči -zrakovým postižením -sluchovým postižením -tělesným postižením -mentálním postižením -poruchami autistického spektra -více vadami -žákům hluchoslepým lZákladní tým: speciální pedagog, psycholog a sociální pracovník lObsah činnosti: zabezpečovat péči klientům se zdravotním postižením a poskytovat jim odbornou pomoc v procesu integrace. Činnost je zaměřena na podporu klientů v předškolním věku v péči rodičů (zákonných zástupců), na podporu klientů integrovaných do škol a školských zařízení, na podporu klientů s těžkým a kombinovaným zdravotním postižením, kteří nemohou docházet do školy, zpravidla ve věku od 3 do19 let. SPC zabezpečuje: ldepistáž klientů se zdravotním postižením (dle specializace SPC) ve spádové oblasti stanovené zřizovatelem lspeciálně pedagogickou, psychologickou a sociální diagnostiku klientů se zdravotním postižením lporadenské, konzultační, terapeutické a metodické činnosti pro klienty, jejich rodiče nebo osoby odpovědné za výchovu a pro pedagogické pracovníky lspeciálně pedagogické stimulační a vzdělávací činnosti u integrovaných klientů se zdravotním postižením a u klientů s těžkým a kombinovaným postižením lparticipaci při přípravě a zpracovávání IVP pro děti a žáky integrované do běžných škol lzpracovávání odborných podkladů a posudků pro potřeby správních rozhodnutí o zařazení do systému vzdělávání a pro potřeby dalších správních řízení lporadenství k volbě vzdělávací cesty (kariérové poradenství) pro klienty se zdravotním postižením linformační činnosti a propagaci služeb SPC v širší veřejnosti SPC poskytuje služby (ambulantně) nebo v terénu během návštěv v prostředí, kde klient žije (rodina, instituce), ve škole, kde je integrován SVP Středisko výchovné péče Jejich cílem je předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje (prevence) , zmírňovat, nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již rozvinutých poruch chování Kdo může být klientem střediska? Klienti střediska jsou děti a žáci ve věku od 3 let do ukončení přípravy na povolání, nejdéle do 26 let věku. Ve zvlášť odůvodněných případech mohou střediska pomáhat i studentům, kteří opustili přípravu na povolání na dobu kratší jednoho roku a je u nich reálný předpoklad pokračování v profesní přípravě. Střediska nezabezpečují péči o klienty s předběžným opatřením, nařízenou ústavní nebo uloženou ochrannou výchovou. A) Ambulantní oddělení a jejich kompetence zajišťují diagnostiku poruch chování a sociálního vývoje a na základě této diagnostiky (podle aktuálního stavu klienta) poskytují jednorázovou intervenci, krátkodobé či dlouhodobé vedení a to formou individuální, skupinové či rodinné terapeutické činnosti. Vypracovávají individuální program pomoci pro každého klienta. Vypracovávají a realizují cílené speciálně pedagogické a terapeutické programy pro jednotlivé skupiny klientů. Uskutečňují metodické schůzky a porady s pedagogickými pracovníky škol, školním psychology a školními metodiky prevence. B) Internátní oddělení a jeho kompetence: Poskytuje celodenní a internátní služby na základě žádosti osob odpovědných za výchovu. Internátní oddělení je zaměřeno na práci s dětmi a dospívajícími, u kterých převažují výchovné problémy. Pobyt a účast na programu klienta je v internátním oddělení dobrovolný a to na základě smluvního vztahu mezi střediskem, klientem a jeho zákonnými zástupci (osobami zodpovědnými za jeho výchovu). Délka pobytového programu je zpravidla 6 - 8 týdnů. Integrální součástí programu pobytového oddělení, kromě individuální a skupinové výchovně vzdělávací a terapeutické práce s dítětem, je podpora a posílení pozitivních rodinných vazeb a rodiny jako celku. Z tohoto důvodu je důležitou podmínkou pobytu zájem a udržení spolupráce členů rodiny dítěte. Pobyt je obvykle veden komunitním způsobem. V jedné výchovné skupině, která je zpravidla koedukovaná, může být maximálně 8 dětí. Program pobytu je zaměřen zejména na sebepoznání, rozvoj osobnosti a sociálních dovedností a pomáhá dětem učit se orientovat ve složitých životních situacích. Po ukončení pobytu je možná následná ambulantní spolupráce dítěte a jeho rodiny s pracovníky střediska. C) Stacionární oddělení a jeho kompetence Stacionární oddělení je specifickou formou denní péče. Jedná se o skupinový program, který poskytuje klientům v mimoškolní době denní odbornou a terapeutickou péči (nejdéle však do 19,00 hod.). Klienti se po ukončení odpoledního programu vrací domů a jsou zařazeni do následné ambulantní péče. SVP zabezpečuje: ljednorázovým, krátkodobým a dlouhodobým vedením klientů formou individuální, skupinové a rodinné terapeutické činnosti, lvýchovnými a reedukačními aktivitami v internátních odděleních, lvypracováním a realizací cílených speciálně pedagogických a terapeutických programů pro jednotlivé skupiny klientů, lposkytováním služeb zaměřených na volbu dalšího vzdělávání (s cílem získat potřebnou kvalifikaci k lepšímu uplatnění na trhu práce). Poradenství lzprostředkováním kontaktů klientům s jinými typy zařízení dle povahy jejich problémů, lmetodickými schůzkami a poradami s pedagogickými pracovníky škol, které klienti navštěvují, školními psychology a školními metodiky prevence, lporadenstvím po telefonu (telefonická krizová intervence). lDiagnostiku lspeciálně pedagogickou a pedagogicko - psychologickou diagnostikou poruch chování a sociálního vývoje, lpsychologickou diagnostikou osobnosti, sociální diagnostikou podmíněnosti příčin poruch chování a sociálního vývoje. Školní psycholog lpodílí se na vytváření strategií a programů zaměřených na podporu rozvoje osobnosti žáků lpracuje průběžně s žákovskými kolektivy a ovlivňuje prostřednictvím sociálního učení sociální klima školních tříd a potažmo celé školy lprovádí komplexní diagnostiku orientovanou na zjišťování příčin poruch učení a chování lzjišťuje individuální předpoklady pro uplatňování a rozvíjení schopností a nadání žáků lprovádí krizovou intervenci a neodkladná psychologická vyšetření žáků lposkytuje konzultační pomoc rodičům nebo jiným osobám odpovědným za výchovu Školní speciální pedagog lpřipravuje a ovlivňuje podmínky pro integraci dětí se zdravotním postižením lprovádí speciálně-pedagogické diagnostické činnosti lpomáhá vytvářet a koordinovat vznik individuálních vzdělávacích programů (IVP) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami lrealizuje speciálně pedagogické vzdělávací činnosti a poskytuje reedukační péči žákům se speciálními vzdělávacími potřebami lposkytuje pedagogickým pracovníkům školy metodickou pomoc a odborné informace z oblasti speciální pedagogiky,pomáhá při jejich aplikaci lkoordinuje spolupráci se speciálně pedagogickým centrem a dalšími specializovanými pracovišti lposkytuje poradenskou a konzultační pomoc rodičům žáků nebo jejich zákonným zástupcům Výchovný poradce lprovádí vyhledávání žáků, kteří potřebují pomoc a jejichž výchova,vzdělávání nebo psychický a sociální vývoj vyžadují speciální péči lpředkládá návrhy na postup a řešení problémů žáků lprůběžně sleduje chování žáků po dobu školní docházky lpomáhá v kariérovém poradenství a spolupracuje s učiteli odborných předmětů,kteří se orientují na volbu profese lmetodicky pomáhá třídním učitelům při řešení aktuálních problémů třídních kolektivů lje ochráncem práv dítěte v prostředí školy Školní metodik prevence lpomáhá vytvářet a realizovat program prevence zneužívání návykových látek a negativních jevů ve škole lspolupracuje s institucemi ,které zajišťují odbornou pomoc v problematice prevence a zneužívání návykových látek lzajišťuje informovanost žáků ,rodičů nebo jejich zákonných zástupců o činnosti institucí,které poskytují pomoc dětem, které mají problémy se závislostmi nebo jinými negativními jevy v jejich sociálním vývoji lspolupracuje se středisky výchovné péče, s krizovými centry a dalšími institucemi, které poskytují primární,sekundární i terciální péči ve státních i nestátních zařízeních lve spolupráci s dalšími odborníky poskytuje konzultační a poradenskou pomoc rodičům lpodílí se na akcích pořádaných školou v oblasti volno časových aktivit IPPP Institut pedagogicko-psychologického poradenství lZřízen MŠMT v roce 1994 lŘeší aktuální otázky poradenství lZajišťuje koordinaci pedagogicko-psychologického poradenství lZajišťuje další vzdělávání poradenských pracovníků lVydává periodikum Výchovné poradenství Individuální vzdělávací plán Individuální vzdělávací plán (§18 školského zákona) je v případě potřeby: lVzdělávacím programem pro individuálně integrovaného žáka lŽáka s hlubokým mentálním postižením lPro žáka skupinově integrovaného lPro žáka speciální školy Individuální vzdělávací plán §6 lIVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka lIVP je součástí osobní dokumentace žáka lZpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka Obsah IVP lÚdaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi včetně zdůvodnění lÚdaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, př. prodloužení délky středního a vyššího odborné vzdělávání, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úprava konání závěrečných, maturitních zkoušek, absolutoria. lvyjádření potřeby dalších pedagogického pracovníka, tlumočnických služeb a jejich rozsah u žáků se sluchovým postižením lseznam kompenzačních, rehabilitačních, speciálních učebních pomůcek a učebnic a učebních textů ljmenovité určení pracovníka školského poradenského zařízení lpotřeba navýšení finančních prostředků lzávěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetření