VÝZKUMNÉ NÁSTROJE - POZOROVÁNÍ ● sledování činností lidí (registrace, popis) ● strukturované pozorování: pozorovatel si předem stanoví kategorie, v rámci kterých bude pozorovat. Pozorovatel si musí dopředu připravit pozorovací arch, do kterého zaznamenává pozorování (např. mapa třídy). Do archu se zaznamenává např. frekvence komunikace učitele s jednotlivými žáky. viz. dokument podle Gavora 2000 POZOROVACÍ SYSTÉMY ● komplexní nástroje připravené na práci pozorovatele ● jsou jich tisíce ● významné: Flandersův, Bellackův podle Gavora 2000 PRŮBĚH POZOROVÁNÍ ● přímé pozorování: pozorovatel je sice maximálně nenápadný ale v místnosti s pozorovanými ● nepřímé pozorování podle Gavora 2000 ZÁKLADNÍ ZPŮSOBY ZÁZNAMU KATEGORIÍ ● zaznamenávání trvání kategorií: měří se délka dané činnosti ● zaznamenávání výskytu kategorií: pozorovatel udělá čárku, nebo zapíše číslo jevu, když zpozoruje zkoumaný jev (tomu se říká kódování) ● intervalové kódování: pozorovatel kóduje do jednotlivých časových kategorií (např. 3s, 10s, 15s, atd.) ● přirozené kódování: učitel udělá záznam na začátku každé pozorované kategorie (např. učitel hodnotí odpověď žáka) podle Gavora 2000 VYHODNOCOVÁNÍ KATEGORIÍ ● frekvence: zjišťuje četnost výskytu dané kategorie ● sekvenční: zjišťuje se sled (která kategorie následovala za kterou) viz. Gavora 2000 podle Gavora 2000 INTERVIEW ● Interview - rozhovor (ale ne každý rozhovor je interview) ● raport - navázání příjemného vztahu a otevřené atmosféry mezi výzkumníkem a respondentem ● otázky - otevřené, polouzavřené, uzavřené ● interview - strukturované (otázky a alternativy jsou přesně dány), nestrukturované (úplná volnost odpovědí), polostrukturované (respondentovy se nabýdnou alternativy, ale žádá se i objasnění výběru dané alternativy) INTERVIEW ● prostředí pro interview musí být tiché, klidné, podle možností izolované ● nácvik interview - napodobování zkušenějších výzkumníků (např. z nahrávek) ● průběh interview: 1. úvodní část (3 min.) - konverzace o obecných věcech; 2. začíná interview (výzkumník je přátelský ale korektní a profesionální - ne příliš žoviální! Otázky jsou seřazeny do obsahových celků. Pozor na sugestivní otázky. („Máš rád maminku?“ Lepší: „Co bys mi řekl o svých rodičích?“) Prostředky pro plynulý průběh rozhovoru: Gavora 2000 s. 113. podle Gavora 2000 HODNOCENÍ INTERVIEW ● interview trvá tka dlouho, dokud nemá výzkumník dostatečný počet údajů ● při hodnocení musí výzkumník provést kategorizaci dat (třídí odpovědi do kategorií - kóduje - přiřazuje čísla) ● hodnocení výzkumné metody interview (viz. Disman 2002 s. 141 tabulka 7.1.) EXPERIMENT (EXPERIMENTÁLNÍ METODA) ● Experiment (alespoň ve spol. vědách) musí mít alepoň dvě složením blízké skupiny lidí, které fungují za různých podmínek. Na konci experimentu se jejich vliv vyhodnotí ● Výzkumník plánovitě zasahuje do proměnných a odhaluje kauzální souvislosti ● subjekty - osoby v experimentu ● náhodný výběr - způsob výběru subjektů ● experimentální plán - rozvržení experimentu ● hawthornský efekt - lidé mají tendenci měnit svoje chování pokud jsou někým sledováni podle Gavora 2000 EXPERIMENT (EXPERIMENTÁLNÍ METODA) ● experimentální skupina - skupina subjektů, ve které se uskutečňuje experimentální působení ● kontrolní skupina - v té se neuskutečňuje ex. působení ● pretest - vstupní test (zadává se subjektům před ex. působením ● posttest - závěrečný test (zadává se subjektům po ex. působení ● nezávisle proměnná - proměnná, kterou výzkumník manipuluje v experimentální skupině a kterou nechává nedotknutu v kontrolní skupině ● závisle proměnná - důsledek vlivu nezávisle proměnné podle Gavora 2000 OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové prvky textu se kvantifikují ● základní soubor - všechny texty, které se týkají dané problematiky ● výběrový soubor ● významové jednotky - slovo (jméno, slovo citově zabarvené, faktografické, vyjadřující postoje, osobní zájmeno), tvrzení, téma DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně