Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz ORGANIZACE SEMINÁŘE ● Etapy výzkumu ● Co je to výzkumný problém ● Typické chyby při formulaci výzkumného problému ● Typy výzkumných problémů ● Formulace výzkumných problémů ETAPY VÝZKUMU ● Stanovení výzkumného problému ● Informační příprava ● Příprava výzkumných metod ● Sběr výzkumných dat ● Interpretace údajů ● Psaní výzkumné zprávy VÝZKUMNÝ PROBLÉM ● Začátek výzkumu = vymezení výzkumného problému ● Otázky, postupné promýšlení, “sedimentace“ ● Studium odborné literatury (sborníky, učebnice, monografie, výzkumné zprávy) TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU ● Příliš široké vymezení výzkumného problému ● Autor pojmenuje téma, ale nestanoví problém ● Výzkumný problém není smysluplný ● Výzkumný problém je příliš jednoduchý ● Zaměňuje se výzkumný problém a cíl výzkumu TYPICKÉ NEDOSTATKY PŘI FORMULOVÁNÍ VÝZKUMNÉHO PROBLÉMU ● Je třeba zvýšit platy ve školství? ● Modernizace vyučování Angličtiny ● Úloha třídního učitele při diagnostice žáků ● Jakým způsobem hodnotí učitelé druhého stupně ZŠ kázeň v hodinách OV? ● Názory vysokoškoláků na placení školného ● Vztah počtu žáků ve třídě a celkovým prospěchem třídy TYPY VÝZKUMNÝCH PROBLÉMŮ ● Relační ● Kauzální ● Deskriptivní Určete, je-li výzkumný problém relační, kauzální nebo deskriptivní ● Na základě jakých podkladů jsou nejčastěji hodnoceni žáci v matematice? ● Vztah mezi socioekonomickým statutem rodin žáků a jejich prospěchem ● volba střední školy u žáka ve vztahu ke vzdělání rodičů ● Úroveň angličtiny u žáků s výukou konverzace s rodilým mluvčím a bez rodilého mluvčího ● Je oddálený trest účinnější než bezprostřední? ● Vztah mezi úzkostí dítěte a kvalitou rodinného prostředí DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně