Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÝ SOUBOR ZÁKLADNÍ SOUBOR ● Všichni lidé, o kterých chce výzkum získat informace tvoří základní soubor (populaci) ● Pokud chce výzkum vypovídat např. o vyučování matematiky v druhém ročníku ZŠ v daném okrese, pak základní soubor tvoří všechny druhé ročníky ZŠ v dané lokalitě ● Zjištění na jednom základním souboru nejde přenášet na jiný základní soubor VÝBĚROVÝ SOUBOR ● Ve většině případů je základní soubor příliš velký a je třeba z něj vybrat výběrový soubor ● Výběrový soubor reprezentuje základní soubor ● Hlavní statistické údaje o základním souboru občanů České republiky obsahuje Statistická ročenka ČR (Údaje o školství zahrnuje Statistická ročenka školství) NÁHODNÝ VÝBĚR ● Nejlepší výběrový soubor je takový, který dobře reprezentuje základní soubor - je jeho zmenšeninou, má všechny jeho podstatné charakteristiky ● Náhodný výběr velmi dobře reprezentuje základní soubor ● U náhodného výběru má každý člověk ze základního souboru stejnou šanci být vybrán jako jiný člověk STRATIFIKOVANÝ VÝBĚR ● Používá se tam, kde není vhodné použít náhodný výběr ● Významným znakem, který zohledňujeme je např. velikost sídla - nejdříve rozdělíme sídla podle velikosti (počtu obyvatel) a na nich pak aplikujeme náhodný výběr ● U stratifikovaného výběru je třeba si rozdělit soubor na podsoubory, na kterých potom aplikujeme náhodný výběr ● Stratifikovaný výběr může být proporční (zastoupení osob odpovídá proporci výskytu daného znaku v základním souboru), nebo rovnoměrný (zkoumané osoby jsou zastoupeny ve stejném počtu ve všech podsouborech MECHANICKÝ VÝBĚR ● Při mchanickém výběru výzkumník vybírá každou n-tou osobu ● Periodicita - skryté pravidelnosti mohou způsobit, že mechanický výběr není náhodný OSTATNÍ TYPY VÝBĚRŮ ● ZÁMĚRNÝ VÝBĚR ● DOSTUPNÝ VÝBĚR ROZSAH VÝBĚROVÉHO SOUBORU ● Je to vlastně počet subjektů výzkumu (např. n=300) ● Je pravdou, že čím je výběrový soubor větší, tím lépe reprezentuje soubor základní (pokud je správně vybrán) ● Dobré vlastnosti výběrového souboru ale nerostou přímo úměrně s počtem subjektů! DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně