Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ NÁSTROJE METODY A NÁSTROJE KVANTITATIVNÍHO VÝZKUMU VE SPOL. VĚDÁCH ● Dotazník ● Pozorování ● Interview ● Obsahová analýza textu ● Experiment JEDNOTLIVÉ KROKY V KVANT. VÝZKUMU 1. formulace teoretického nebo praktického problému 2. formulace hypotézy (hlavních hypotéz) 3. formulace souboru pracovních hypotéz 4. rozhodnutí o populaci vzorku 5. pilotní studie 6. rozhodnutí o sběru dat informací (jaký zvolíme nástroj) 7. konstrukce nástrojů pro tento sběr 8. předvýzkum 9. sběr dat 10. analýza dat 11. interpretace, závěry, teoretické zobecnění podle: Disman 2002 PILOTNÍ STUDIE ● je prováděna na malé skupině z populace ● nejčastěji zde používáme spíš kvalitativní techniky (nestandardizovaný rozhovor) ● cíl pilotní studie: zjistit zda vůbec v populaci existuje informace, kterou požadujeme a je-li dosažitelná. PILOTNÍ STUDIE ● etnocentrismus: soudit jiné kultury z hlediska naší kultury ● když dva říkají totéž, nemusí to vždy znamenat totéž ● Pilotní studie nám pomůže porozumět populaci, kterou zkoumáme. Abychom se ptali jazykem, kterému dotazovaní správně porozumí a formulovali dotazy tak, aby byli ochotní odpovídat. PŘEDVÝZKUM ● Když máme hotový výzkumný nástroj, je dobré si ho vyzkoušet na vzorku populace (obvykle větším než u pilotní studie). Je to test výzkumného nástroje. ● testujeme srozumitelnost a jednoznačnost otázek ● někdy nás také zajímá např. - jak dlouho trvá vyplnění dotazníku, atd. ● pilotní studie a předvýzkum by měli být nezbytnou součástí každé vědecké studie VALIDITA VÝZKUMNÉHO NÁSTROJE ● „nejobecnější definice validity je ve stručnosti obsažená v ozázce „Měříme to, o čem se domníváme, že měříme?“ (Kerlinger 1972 s.435) ● validita zkoumá platnost měření ● např. někteří výzkumníci se domnívají, že když měří vědomosti měří tím i schopnosti - takový výzkum je navalidní. varianty validity ● predikční validita ● souběžná validita a validizace (concurrent) ● Obsahová validita ● Konstruktová validita ● konvergentní a diskriminační validita Další způsob dělení validyty: ● vnitřní validita: zjišťuje, jestli naměřené skóre odpovídá skutečnému. Jde tedy o reprezentativnost naměřeného vzhledem ke skutečnému. ● vnější validita: na jakou populaci lze rozšířit poznatky získané daným šetřením (problém reprezentativnosti výzkumu) ● validitu výzkumu může ovlivnit i prostředí (denní doba, roční doba, místnost, atd.), pak hovoříme o tak zvané “ekologické validitě“ . podle: Pelikán 2004 RELIABILITA VÝZKUMNÉHO NÁSTROJE ● zatímco validita zjišťuje platnost a pravdivost použitého přístupu, reliabilita se ptá po spolehlivosti a přesnosti ● zjišťování reliability: opakovaná měření, ekvivalentní formy výzkumného nástroje, vnitřní konzistence (matematicky pomocí Cronbachova koeficientu alfa) ● čím má výzkumný nástroj víc položek, tím má za normálních okolností vyšší reliabilitu. podle Gavora: 2000 DOTAZNÍK ● nejfrekventovanější výzkumný nástroj ● hromadné získávání údajů ● Dotazník nebo rozhovor? (Disman 2002 s. 141) DOTAZNÍK - TERMINOLOGIE ● respondent - osoba, která vyplňuje dotazník ● položky - prvky dotazníku (otázky) ● hlavička - vstupní část (adresa instituce, atd.) ● faktografické údaje - položky dotazníku věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání, apod.) základní pravidla při tvorbě dotazníku ● respondent musí položce dobře porozumět (to, že jí rozumí autor neznamená, že jí porozumí i respondent) ● netvořit příliš široké otázky (být konkrétní) ● pokud možno se vyhnout slovům „několik“, „někdy“, „obyčejně“. ● vyhněte se dvojitým otázkám („Máte rád mléko a mléčné výrobky?” Disman 2002) ● ptáme se jen na otázky, na které dokáže respondent odpovědět ● vyhněte se záporným výrazům, zcela vylučte dvojitý zápor ● vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost podle Gavora 2000 typy položek (otázek) ● uzavřené - nabízí hotové alternativní odpovědi ● polouzavřené - nabízí hotové alternativní odpovědi, ale žádají i vysvětlení, nebo nabízí hotové alternativní odpovědí a ještě otevřenou “jinou možnost” (např.: bydlíte a) v rodiném domě; b) v bytě; c) na chatě; d) jiná možnost: ............ ● škály - odstupňované hodnocení jevu ● otevřené - respondnt musí odpověď napsat (vymyslet) podle Gavora 2000 DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně