Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ NÁSTROJE - DOTAZNÍK DOTAZNÍK ● nejfrekventovanější výzkumný nástroj ● hromadné získávání údajů ● Dotazník nebo rozhovor? (Disman 2002 s. 141) DOTAZNÍK - TERMINOLOGIE ● respondent - osoba, která vyplňuje dotazník ● položky - prvky dotazníku (otázky) ● hlavička - vstupní část (adresa instituce, atd.) ● faktografické údaje - položky dotazníku věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání, apod.) typy položek (otázek) ● uzavřené - nabízí hotové alternativní odpovědi ● polouzavřené - nabízí hotové alternativní odpovědi, ale žádají i vysvětlení, nebo nabízí hotové alternativní odpovědí a ještě otevřenou “jinou možnost” (např.: bydlíte a) v rodiném domě; b) v bytě; c) na chatě; d) jiná možnost: ............ ● škály - odstupňované hodnocení jevu ● otevřené - respondnt musí odpověď napsat (vymyslet) ● L - otázky (zjišťují pravděpodobnost, že respondent lže ) podle Gavora 2000 základní pravidla při tvorbě dotazníku ● respondent musí položce dobře porozumět (to, že jí rozumí autor neznamená, že jí porozumí i respondent) ● netvořit příliš široké otázky (být konkrétní) ● pokud možno se vyhnout slovům „několik“, „někdy“, „obyčejně“. ● vyhněte se dvojitým otázkám („Máte rád mléko a mléčné výrobky?” Disman 2002) ● ptáme se jen na otázky, na které dokáže respondent odpovědět ● vyhněte se záporným výrazům, zcela vylučte dvojitý zápor ● vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost podle Gavora 2000 další pravidla při tvorbě dotazníku ● Ptáme se: Je daná otázka opravdu nutná? (vztahuje se opravdu k našim hypotézám?) ● Ptáme se: Měří tato položka, co má měřit? (je validní?) ● Ptáme se: Není naše otázka sugestivní? („Doufám, že máte rád/a sýry, že ano...”; ale i „Řekl/a byste, že máte rád/a sýr“; správně: „Řekl/a byste, že máte rád/a sýr, nebo byste spíš řekla, že nemáte rád/a sýr?“ ● Je výčet kategorií pro odpovědi na uzavřenou otázku úplný? ● Je použití otevřené otázky opravdu nezbytné? ● Není tato otázka nepříjemná, znepokojující, ohrožující? podle Disman 2002 DOTAZNÍK ● struktura dotazníku ● délka dotazníku ● návratnost dotazníku PRŮVODNÍ DOPIS ● uveďte, že vyplnění nezabere víc než 15 min (měla by to být pravda!) ● zmiňte důležitost tématu nikoli pro výzkumníka, ale pro zlepšení konkrétní vzdělávací situace ● pište o výzkumu, ne o své dipl. práci (respondenti pokládají kvalifikační práce za soukromou věc) ● odvolejte se v dopise na autority (vedoucí katedry, významného pedagoga) podle Gavora 2000 POKUSTE SE VYTVOŘIT DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně