D5 Cílem semináře je seznámit studenty se vzájemnými vazbami mezi jednotlivými geografickými disciplínami a mezipředmětovými vazbami. Se specifikou terénní výuky. Dále s geografickými standardy, směrem výzkumu v didaktice geografie. +-------------------------------------------------------------------------+ |Č.| Učo | Student |Ukonč| Studium | |--+------+-----------------+-----+---------------------------------------| |1.|54321 |Jenšíková, Petra |zk |PedF C-CV DAPZE celoživ. [sem 6, roč 3]| |--+------+-----------------+-----+---------------------------------------| |2.|66100 |Keprt, Tomáš |zk |PedF C-CV DAPZE celoživ. [sem 6, roč 3]| |--+------+-----------------+-----+---------------------------------------| |3.|199887|Polgár, František|zk |PedF C-CV DAPZE celoživ. [sem 6, roč 3]| |--+------+-----------------+-----+---------------------------------------| |4.|200204|Šatinská, Hana |zk |PedF C-CV DAPZE celoživ. [sem 6, roč 3]| +-------------------------------------------------------------------------+ Cvičení: 1 Sebereflexe – vytvoříte pro vlastní odučenou hodinu Formulář pro zjištění zpětné vazby od žáků Patří do profesního rozvoje učitele Tento arch umožní sledovat zpětnou vazbu od žáků. Učitel tím zjistí, zda žáci učivo pochopili a jaké si osvojili znalosti, dovednosti či postoje. Navíc se ve třetí otázce dozví, které metody jsou žákům nejblíže či naopak. Na tomto základě učitel může efektivně využít individuální přístup k žákům. K jednotlivým otázkám doplňte do levého sloupce témata a pojmy z odučeného tématického celku. 1. Jak moc tě bavilo učivo o……… +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |vůbec ne |málo |normálně |bavilo |velice bavilo | |---------------+---------------+-------------+---------------+--------------+---------------| |celé téma | | | | | | |---------------+---------------+-------------+---------------+--------------+---------------| |postřehy z … | | | | | | |---------------+---------------+-------------+---------------+--------------+---------------| |populace | | | | | | |---------------+---------------+-------------+---------------+--------------+---------------| |města | | | | | | |---------------+---------------+-------------+---------------+--------------+---------------| |život v… | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2. Jak moc si myslíš, že ses naučil/la o následujícím tématu? +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |Nic |málo |docela dost |velmi mnoho | |------------------+-----------------+-----------------+------------------+------------------| |představy o … | | | | | |------------------+-----------------+-----------------+------------------+------------------| |demografie | | | | | |------------------+-----------------+-----------------+------------------+------------------| |sídla | | | | | |------------------+-----------------+-----------------+------------------+------------------| |život | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 3. Jakým způsobem se ti nejlépe učilo? +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | |špatně |lépe |dobře |výborně | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |samostatná práce | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |práce ve dvojici | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |práce ve skupině | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |třídní diskuze | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |práce s učebnicí | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |práce s fotkami | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |počítačová prezentace | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |video | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |mapy, atlasy | | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |práce s tabulkami, diagramy, apod.| | | | | |----------------------------------+--------------+------------+-------------+---------------| |stavění modelů | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Cvičení č. 2 – Srovnání RVP s NGS USA – komentář ZEMĚPIS (GEOGRAFIE) Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru RVP ZV ČR versus NGS USA +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |ČR – RVP ZV |USA – NGS | | | | |Geograficky vzdělaný člověk si osvojí|Geograficky vzdělaný člověk si osvojí | | | | | | | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Geografické informace, zdroje dat, |Svět v prostorových souvislostech | |Kartografie a Topografie | | | |- Práci s mapami a dalšími geografickými | | |znázorněními, pomůckami a technikami, aby mohl získat,| | |zpracovat a předat informaci o světě z prostorové | | |perspektivy. | | | | | |- Využití mentálních map k uspořádání | | |informací o lidech, místech a prostředí v prostorových| | |souvislostech. | | | | | |- Způsoby analýzy prostorového uspořádání | | |informací o lidech, místech a prostředí v prostorových| | |souvislostech | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Přírodní obraz. Země |Fyzickogeografické systémy | | | | | |- Fyzickogeografické procesy, které formují | | |struktury zemského povrchu. | | | | | |- Charakteristiky a prostorové rozmístění | | |ekosystémů. | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Regiony světa |Místa a regiony | | | | | |- Fyzickogeografické a socioekonomické | | |charakteristiky míst. | | | | | |- Způsoby vytváření regionů k usnadnění | | |interpretace složitosti světa (geosfér). | | | | | |- Jak kultura a zkušenosti lidí ovlivňují | | |vnímání oblastí a regionů | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Společenské a hospodářské prostředí |Socioekonomické systémy | | | | | |- Charakteristiky, rozmístění a migrace | | |obyvatelstva. | | | | | |- Charakteristiky, rozmístění a pestrost | | |(komplexnost) světové kulturní mozaiky. | | | | | |- Struktury a sítě ekonomických vazeb. | | | | | |- Procesy, struktury a funkce lidských sídel.| | | | | |- Jak kooperace a konflikty mezi lidmi | | |ovlivňují dělení zemského povrchu a kontrolu nad ním. | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Životní prostředí |Životní prostředí a společnost | | | | | |- Jak aktivity lidí modifikují | | |fyzickogeografické prostředí. | | | | | |- Jak fyzickogeografické systémy ovlivňují | | |socioekonomické systémy. | | | | | |- Chápání změn, které jsou vázány na | | |problematiku hodnocení významu, využívání a | | |rozmístění přírodních zdrojů. | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Česká republika |- | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| | |Aplikační rovina geografie | | | | | |- Jak využít geografii při interpretaci | | |minulosti. | | | | | |- Jak využít geografii k interpretaci | | |současnosti a sestavování vyhlídek do budoucnosti. | |-------------------------------------+------------------------------------------------------| |Terénní geografická výuka, praxe a |Je zakomponováno v jednotlivých oblastech. | |aplikace | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |GEOGRAFICKÉ INFORMACE, ZDROJE |Svět v prostorových souvislostech | |DAT, KARTOGRAFIE a Topografie | | |- Očekávané výstupy | | | |(K 5-8) | |------------------------------+-------------------------------------------------------------| |O/ organizuje a přiměřeně |Standard 1: Jak používat mapy a jiné ukazatele geografické | |hodnotí geografické informace |informace, nástroje a technologie pro získání, zpracování a | |a zdroje dat z dostupných |zápis informací v prostoru. | |kartografických produktů a | | |elaborátů, z grafů, diagramů, |- Popis důvodů a rozlišujících charakteristik výběrů mapové | |statistických a dalších |projekce | |informačních zdrojů | | | |- Vysvětlení výběru měřítka, legendy | |O/ používá s porozuměním | | |základní geografickou, |- Vysvětlení a užití dat geografických databází (sčítání | |topografickou a kartografickou|lidu, land use) | |terminologii | | | |- Užití dat různých symbolů a barev pro vytváření tématických| |O/ přiměřeně hodnotí |map | |geografické objekty, jevy a | | |procesy v krajinné sféře, |- Užití dat, symboliky pro znázornění pohybových | |jejich určité pravidelnosti, |charakteristik jako obchod s ropou, či mořské proudy | |zákonitosti a odlišnosti, | | |jejich vzájemnou souvislost a |- Pomocí globu konstrukce osy slunce Země a vysvětlit s tím | |podmíněnost, rozeznává hranice|souvisejících pojmů jako rotace oběh, barycentrum atd. | |(bariéry) mezi podstatnými | | |prostorovými složkami |- Umět vybrat vhodnou mapu či jinou geografickou pomůcku pro | |v krajině |vysvětlení odpovědí na geografické problémy | | | | |O/ vytváří a využívá osobní |- Zhodnocení výhod a nevýhod map a diagramů zobrazující celé | |myšlenková (mentální) schémata|datové sety jako sčítání lidu. | |a myšlenkové (mentální) mapy | | |pro orientaci v konkrétních |- Zhodnotit výhody speciálních projekcí pro různé užití | |regionech, pro prostorové |(Mercartor – navigace) | |vnímání a hodnocení míst, | | |objektů, jevů a procesů |- Umět posoudit příčiny vzniku suburbanizace popř. kde by se | |v nich, pro vytváření postojů |mohla začít tvořit (atraktivita místa) | |k okolnímu světu | | | |- Užívat mapu na porozumění šíření různých epidemií či | |Učivo |rozsahů přír. katastrof | | | | |Ÿ komunikační | | |geografický a kartografický | | |jazyk - vybrané obecně |Standard 2: Používání mentálních map k uspořádání informací o| |používané |lidech, místech, a prostředí v prostorových souvislostech | |geografické, topografické a | | |kartografické pojmy; základní |- Znát a nalézt místa původních civilizací světa. | |topografické útvary: důležité | | |body, výrazné liniové (čárové)|- Znát největší urbánní oblasti USA (či své země) nyní a | |útvary, plošné útvary a jejich|v minulosti. | |kombinace: sítě, povrchy, | | |ohniska - uzly; hlavní |- Znát oceánské proudy, směry hlavních větrů, zemské desky, | |kartografické produkty: plán, |klimatické pásy. | |mapa; jazyk mapy: symboly, | | |smluvené značky, vysvětlivky; |- Načrtnout mapu různých regionů a srovnat ji s mapou | |statistická data a jejich |v atlase (vymezit si své nedostatky, zlepšit se ve znalosti | |grafické vyjádření, tabulky; |daného regionu). | |základní informační | | |geografická média a zdroje dat|- Nakreslit mentální mapu míst, které by člověk mohl | | |navštívit během cesty mezi dvěma místy (př. z Paříže do | |Ÿ geografická |Moskvy). | |kartografie a topografie - | | |glóbus, měřítko glóbusu, |- Připravit si vlastní načrtnuté mapy pro vysvětlení dopravní| |zeměpisná síť, poledníky |situace v blízkosti školy. | |a rovnoběžky, zeměpisné | | |souřadnice, určování zeměpisné|- Nakreslit mapu světa a vysvětlit možné příčiny rozloh | |polohy v zeměpisné síti; |velkých států, tvarů hranic apod. | |měřítko a obsah plánů a map, | | |orientace plánů a map vzhledem| | |ke světovým stranám; praktická| | |cvičení a aplikace |Standard 3: Jak analyzovat prostorové rozmístění lidí, míst a| |s dostupnými kartografickými |životního prostředí Země | |produkty v tištěné i | | |elektronické podobě |- Použitím pozorování, map a dalších prostředků | | | | | |- Budou vymýšlet a testovat hypotézy zaměřené na to, jak | | |ovlivňují přírodní hazardy (zemětřesení, záplavy atd) | | |rozmístění a vzhled staveb | | | | | |- Používat mapy, grafy, satelit. obr., sledovat změnu | | |v krajině v čase (zalesnění, změny T) – udělat z toho nějaký | | |závěr | | | | | |- Používat pozorování v terénu, mapy … => srovnávat humánní | | |charakteristik míst (víra, jazyk, politika atd.) | | | | | |- Na základě obr., fotek … => sledovat rozdíly a podobnosti | | |v kulturní krajině (ulice v Miami X ulice v Latinské Americe)| | | | | |- Používat mapy, grafy, satelit. obr. => sledovat změnu míst | | |v čase (kácení lesů, doprava….) | | | | | |- Jak různá technika ovlivňuje místa (železnice v 19. stol a | | |satelitní komunikace ve 20. století v SV oblasti USA) => | | |význam různých faktorů v různých obdobích | | | | | |- Hodnotit vliv technologie na krajinu během času v různých | | |oblastech (kácení deštných lesů, výstavba přehrad atd.) | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |PŘÍRODNÍ OBRAZ ZEMĚ - Očekávané výstupy |Fyzickogeografické systémy | | | | | | | |--------------------------------------------+-----------------------------------------------| |O/ zhodnotí postavení Země ve vesmíru a |Standard 7: FG procesy a jejich vliv na zemský| |srovnává podstatné vlastnosti Země | povrch | |s ostatními tělesy sluneční soustavy | | | |Grades 5 - 8 | |O/ prokáže na konkrétních příkladech tvar | | |planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země |- Vysvětlit modelaci povrchu činností ledovců | |na život lidí a organismů |a vody (proudící i mořské). | | | | |O/ rozlišuje a porovnává složky a prvky |- Vysvětlit příčiny vulkanické a zemětřesné | |přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost |aktivity na okrajích litosférických desek | |a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a |(např. Ohnivý ring, San Andreas Fault | |klasifikuje tvary zemského povrchu |v Kalifornii) | | | | |O/ porovná působení vnitřních a vnějších |- Popsat oceánskou cirkulaci a její vliv na | |procesů v přírodní sféře a jejich vliv na |klima (např. vliv Severoatlantského proudu na | |přírodu a na lidskou společnost |klima v Evropě) | | | | |Učivo |- Zkonstruovat a analyzovat klimatogramy pro | | |různá místa Země | |Ÿ Země jako vesmírné těleso - tvar, | | |velikost a pohyby Země, střídání dne a noci,|- Srovnat podobné regiony (např. pouště v | |střídání ročních období, světový čas, časová|Nevadě a západní Číně, subarktické pásmo | |pásma, pásmový čas, datová hranice, smluvený|v Rusku a Kanadě) | |čas | | | |- Zobecňovat na základě map (např. vztah mezi | |Ÿ krajinná sféra - přírodní sféra, |oceánskými proudy, převažujícím vzdušným | |společenská a hospodářská sféra, složky a |prouděním a atmosférickým tlakem) | |prvky přírodní sféry | | | |- S použitím diagramů a map popsat, jak | |Ÿ systém přírodní sféry na |vzájemné postavení Země a Slunce ovlivňuje | |planetární úrovni - geografické pásy, |horizontální a vertikální rozložení sluneční | |geografická (šířková) pásma, výškové stupně |energie na Zemi. | | | | |Ÿ systém přírodní sféry na |- Spojit existenci určitých jevů s ročními | |regionální úrovni - přírodní oblasti |změnami vzájemného postavení Země a Slunce | | |(např. výskyt hurikánů na podzim | | |v subtropických oblastech a tornád s povodněmi | | |na jaře a v létě v mírných zeměpisných šířkách)| | | | | |- Vysvětlit princip monzunů ve vztahu k měnící | | |se pozici Země vůči Slunci. | | | | | |- Popsat procesy, které vedou ke vzniku | | |fosilních paliv, a to i ve vztahu ke konkrétním| | |lokalitám (např. vznik uhlí v Appalachian | | |Mountains a UK během tropického klimatu a | | |jejich následný „transport“ do vyšších | | |zeměpisných šířek, kde panuje chladnější klima)| | | | | |- Odhadnout hydroenergetický potenciál zemí na | | |základě map a klimatických dat. | | | | | |- Uvědomit si vztah mezi kvalitou půd a | | |charakterem zemědělské půdy v konkrétních | | |oblastech (např. produkce bavlny na bohatých | | |aluviálních půdách Mississippské delty) | | | | | |- Odhadnout možné následky globální tektoniky | | |)např. kontinentální drift, zemětřesení, | | |vulkanická aktivita) | | | | | | | | | | | | | | | | | |Standard 8: Charakteristiky a prostorové | | |rozmístění ekosystémů. | |--------------------------------------------+-----------------------------------------------| |REGIONY SVĚTA - Očekávané výstupy |Místa a regiony | | | | | | | |--------------------------------------------+-----------------------------------------------| |O/ rozlišuje zásadní přírodní a společenské|Standard 4: Místa a regiony | |atributy jako kritéria pro vymezení, | | |ohraničení a lokalizaci regionů světa |Použitím pozorování, map a dalších prostředků | | | | |O/ lokalizuje na mapách světadíly, oceány a|- budou vymýšlet a testovat hypotézy zaměřené | |makroregiony světa podle zvolených kritérií,|na to, jak ovlivňují přírodní hazardy | |srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a|(zemětřesení, záplavy atd) rozmístění a vzhled | |periferní zóny |staveb | | | | |O/ porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, |- používat mapy, grafy, satelit. obr., sledovat| |rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, |změnu v krajině v čase (zalesnění, změny T) – | |politické a hospodářské poměry, zvláštnosti |udělat z toho nějaký závěr | |a podobnosti, potenciál a bariéry | | |jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných |- používat pozorování v terénu, mapy … => | |makroregionů světa a vybraných (modelových) |srovnávat humánní charakteristik míst (víra, | |států |jazyk, politika atd.) | | | | |O/ zvažuje, jaké změny ve vybraných |- na základě obr., fotek … => sledovat rozdíly | |regionech světa nastaly, nastávají, mohou |a podobnosti v kulturní krajině (ulice v Miami | |nastat a co je příčinou zásadních změn |X ulice v Latinské Americe) | |v nich | | | |- používat mapy, grafy, satelit. obr. => | |Učivo |sledovat změnu míst v čase (kácení lesů, | | |doprava….) | |Ÿ světadíly, oceány, makroregiony | | |světa - určující a porovnávací kritéria; |- jak různá technika ovlivňuje místa (železnice| |jejich přiměřená charakteristika z hlediska |v 19. stol a satelitní komunikace ve 20. | |přírodních a socioekonomických poměrů s |století v SV oblasti USA) => význam různých | |důrazem na vazby a souvislosti (přírodní |faktorů v různých obdobích | |oblasti, podnebné oblasti, sídelní oblasti, | | |jazykové oblasti, náboženské oblasti, |- hodnotit vliv technologie na krajinu během | |kulturní oblasti) |času v různých oblastech (kácení deštných lesů,| | |výstavba přehrad atd.) | |Ÿ modelové regiony světa - vybrané | | |modelové přírodní, společenské, politické, | | |hospodářské a environmentální problémy, | | |možnosti jejich řešení |Standard 5: Místa a regiony (lidé vytvářejí | | |regiony, aby vyjádřili/vysvětlili složitost | | |Země) | | | | | |- uvést příklad regionů rozdílného měřítka (př.| | |na úrovni zemí, měst) | | | | | |- navrhnout kritéria, která by definovala | | |ohnisko regionu (př. Amsterodam jako dopravní | | |centrum) | | | | | |-popsat vztahy mezi fyzickými a humánními | | |charakteristikami regionu | | | | | |- kritéria pro příklad funkčního regionu | | | | | |- navrhnout kritéria pro příklad percepčního | | |regionu (př. Riviéra v jižní Francii) | | | | | |- pomocí map a grafických pomůcek ukázat | | |regionální změny po desetiletích, a vysvětlit | | |jak tyto změny ovlivňují vlastnosti těchto míst| | | | | |- vysvětlit faktory, které přispívají ke změně | | |regionálních charakteristik (př. ekonomický | | |rozvoj, migrace) | | | | | |- vysvětlit důležitost obchodních a jiných | | |spojení mezi regiony v USA a ve světě, pomocí | | |map, tabulek a grafů | | | | | |- vysvětlit významnost regionu, který je známý | | |jako rozvojový region spíše než méně rozvinutý | | |region | | | | | |- zhodnotit regionální „události“ přispívající | | |k vytvoření image regionu (př. přírodní | | |katastrofy v Kalifornii) | | | | | | | | | | | |Standard 6: Jak kultura a zkušenosti ovlivňují| | |lidské vnímání míst a regionů | | | | | |- získat informace o různých názorech, jak | | |využít určitou lokalitu v místě studentova | | |bydliště, analyzovat tyto názory a rozhodnout, | | |který je nejlepší pro danou komunitu | | | | | |- porovnat, jak lidé různých kultur definují, | | |pojmenovávají místa a regiony (např. názvy | | |ulic, míst, které symbolizují určité historické| | |události, "oslavují" historické osoby …) | | | | | |- vysvětlit dopad techniky (klimatizace, | | |zavlažování) na využití míst (např. aridních | | |oblastí) | | | | | |- představit si, jak technika ovlivňuje a mění | | |pohled na svět (např. jak mohl sněžný skútr | | |změnit vnímání okolí v oblastech, kde žijí | | |Inuité) | | | | | |- najít příklady reklamy, která ovlivňuje | | |pohledy lidí na určité místo (např. využití | | |horských krajin pro reklamy na automobily, | | |"Divokého západu" v reklamách na cigarety atd.)| | | | | |- uvést příklady, jak např. náboženství nebo | | |určité hodnotové systémy ovlivňují tradiční | | |způsoby přístupu k využití země ( muslimové x | | |židé na Středním východě) | | | | | |- vysvětlit snahy imigrantů ,kteří přichází do | | |USA, uchovat si zvyky a tradice, které si | | |přinesli | | | | | |- udělat sbírku fotografií, obrázků, reklam, | | |které ukazují symboly země či města (Big Ben, | | |Socha Svobody, Golden Gate Bridge atd.) | | | | | |- nakreslit mapu svého bydliště se zakreslenými| | |významnými body/symboly, totéž pro hlavní město| | |nebo významná města regionu | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |SPOLEČENSKÉ A HOSPODÁŘSKÉ PROSTŘEDÍ - Očekávané|SOCIOEKONOMICKÉ SYSTÉMY | |výstupy | | |-----------------------------------------------+--------------------------------------------| |O/ posoudí na přiměřené úrovni prostorovou |Standard 9: Systémy v lidské společnosti - | |organizaci světové populace, její rozložení, |charakteristiky, rozdělení a stěhování | |strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a |lidských populací na zemském povrchu | |pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech | | |mozaiku multikulturního světa |- popsat struktury různých populací pomocí | | |hlavních pojmů užívaných v demografii, na | |O/ posoudí, jak přírodní podmínky souvisí |příkladu toho, že je schopen: | |s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné | | |základní geografické znaky sídel |- popsat rozdíly v míře populačního růstu | | |v rozvojových a rozvinutých zemích za | |O/ zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a |použití pojmů jako přirozený přírůstek, | |funkce světového hospodářství, lokalizuje na |hrubá míra porodnosti, hrubá míra úmrtnosti | |mapách hlavní světové surovinové a energetické |a kojenecká úmrtnost | |zdroje | | | |- používat věkové pyramidy k popisování | |O/ porovnává předpoklady a hlavní faktory pro |struktury obyvatel v různých zemích (např. | |územní rozmístění hospodářských aktivit |„mladá“ populace v Keni či v Mexiku, | | |„starší“ populace v Německu a Švédsku) | |O/ porovnává státy světa a zájmové integrace | | |států světa na základě podobných a odlišných |- analyzovat populační charakteristiky a | |znaků |vysvětlovat tak demografické chování | | |obyvatel, na příkladu toho, že je schopen: | |O/ lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů| | |hlavní aktuální geopolitické změny a politické |- používat statistická data k tomu, aby | |problémy v konkrétních světových regionech |vytvořil mapy/kartogramy různých zemí či | | |regionů a naznačil důvody demografických | |Učivo |charakteristik, které jsou z mapy patrné | | |(např. hustota zalidnění na Madagaskaru, | |Ÿ obyvatelstvo světa - základní |přírůstek obyvatel v Jižní Africe). | |kvantitativní a kvalitativní geografické, | | |demografické hospodářské a kulturní |- vysvětlit migrační proudy v průběhu času, | |charakteristiky |na příkladu toho, že je schopen: | | | | |Ÿ globalizační společenské, politické a|- najít příčiny a následky migračních proudů| |hospodářské procesy - aktuální společenské, |(např. pohyb Mongolů přes Asii do Evropy ve | |sídelní, politické a hospodářské poměry |13. století, přesun čínských dělníků na | |současného světa, sídelní systémy, urbanizace, |západ Severní Ameriky ve druhé polovině 19. | |suburbanizace |století) | | | | |Ÿ světové hospodářství - sektorová a |- používat mapy a obrázky z různých období | |odvětvová struktura, územní dělba práce, |k tomu, aby ilustroval změny způsobené | |ukazatelé hospodářského rozvoje a životní |migrací (např. Nové Dillí před a po | |úrovně |rozdělení Indického subkontinentu ve 40. | | |letech 20. století a masivní přesun | |Ÿ regionální společenské, politické a |hinduistů a muslimů; Boston před a po | |hospodářské útvary - porovnávací kritéria: |mohutném přílivu imigrantů z Irska | |národní a mnohonárodnostní státy, části států, |v polovině 19. století) | |správní oblasti, kraje, města, aglomerace; | | |hlavní a periferní hospodářské oblasti světa; |- vysvětlit, jak pohyb lidí může změnit | |politická, bezpečnostní a hospodářská seskupení|charakter místa (např. vliv usazení Indů | |(integrace) států; geopolitické procesy, |v Jižní Africe, usazení Alžířanů ve Francii,| |hlavní světová konfliktní ohniska |usídlení Vietnamců ve Spojených státech) | | | | | | | | | | | |Standard 10: Charakteristika, rozložení a | | |složitost kultur na Zemi | | | | | |- vysvětli důvody přítomnosti různých | | |etnických skupin v různých zemích | | | | | |- najdi důkazy o existenci odlišných kultur | | |ve svém okolí (příjmení, restaurace) | | | | | |- krajinné rysy a kulturní aspekty | | |Chinatowns v západním světě | | | | | |- jak vypadají evropské enklávy v Číně | | | | | |- jak ovlivnili italští, irští…migranti USA | | | | | |- příklady asimilace v posledních 4 | | |stoletích | | | | | |- vytvoř mapy šíření jazyků v minulých | | |stoletích | | | | | | | | | | | |Standard 11: Celosvětová ekonomická | | |provázanost | | | | | |- Definování a zmapování 3 primárních a 3 | | |sekundárních ekonomických aktivit (v | | |celosvětovém měřítku) a terciéru, spolu s | | |vysvětlením jeho současné zásadní role | | | | | |- Dovoz a vývoz zboží (pohyb určitého | | |produktu, se kterými zeměmi obchodují USA a | | |proč, čím je světový obchod narušován) | | | | | |- Analýza prostorového rozložení | | |ekonomických aktivit (lokalizace ve vlastním| | |regionu a její důsledky, důsledky úbytku | | |malých obchodů, ekonomické a sociální dopady| | |přemístění výroby) | | | | | |- Příčiny vzniku světového obchodu | | |(komparativní výhody jednotlivých zemí, | | |světový pohyb zboží, důvody a důsledky | | |exportu surovin, na kterém se zakládají | | |ekonomiky některých zemí) | | | | | |- Historické a současné obchodní sítě | | |(obchod do trojúhelníku, imperialismus, | | |migrace pracovníků) | | | | | | - Lokalizace USA průmyslu (historický vývoj| | |a setrvačnost hlavního průmyslového pásu, | | |hlavní lokalizační faktory a jejich proměna)| | | | | |- Vývoj systémů dopravy a komunikace a | | |jejich vliv na vývoj ekonomických aktivit | | |(srovnání minulosti a současnosti, kvality, | | |efektivity a rychlosti, vliv inovací) | | | | | | | | | | | |Grades 9 - 12 | | | | | |- Klasifikace a popis jednotlivých | | |ekonomických systémů (jejich fungování, | | |produktivita, sociální důsledky, +/- a | | |problémy s přechodem mezi jednotlivými typy | | |systémů) | | | | | |- Prostorové aspekty ekonomických systémů | | |(př. oblast odbytu určitého obchodu v | | |regionu, zda oblast funguje jako funkční | | |region, výhody seskupení výroby) | | | | | |- Vztah osídlení, ekonomických aktivit a | | |ceny pozemků (zónování a různá cena pozemků | | |v různých zónách - ekonomické faktory | | |lokalizace) | | | | | |- Vývoj prostorových vzorců (vliv raného | | |námořního obchodu, vznik monokultur, | | |obchodní cesty před a po vytvoření průplavů)| | | | | |- Otázky mezinárodní ekonomiky z | | |prostorového hlediska (proměna hodnoty | | |pozemků vlivem zahraničních investic, | | |mezinárodní zadluženost - její příčiny a | | |důsledky, +/- vstupu zahraničního kapitálu | | |do výroby, obchodu a vlastnictví pozemků) | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ - Očekávané výstupy |Životní prostředí a lidská společnost | | | | | | | |----------------------------------------------+---------------------------------------------| |O/ porovnává různé krajiny jako součást |Standard 14: Jak lidská činnost modifikuje | |pevninské části krajinné sféry, rozlišuje na |životní prostředí? | |konkrétních příkladech specifické znaky a | | |funkce krajin |- popis jednotlivé složky země a ovlivnění | | |jich lidskou činností | |O/ uvádí konkrétní příklady přírodních a | | |kulturních krajinných složek a prvků, |- jak je možné, že dopady lidské činnosti se | |prostorové rozmístění hlavních ekosystémů |projevují i na jiných místech, kde člověk | |(biomů) |přímo nepůsobí ( pesticidy v řekách, přenos | | |znečištění vzduchem,…) | |O/ uvádí na vybraných příkladech závažné | | |důsledky a rizika přírodních a společenských |- vysvětli dopad stavby přehrad na okolí řeky| |vlivů na životní prostředí | | | |- porovnej mapy a tabulky a zjisti dopady | | |určité lidské činnosti na jiných místech ve | | |světě ( Černobyl, kyselé deště,….) | |Učivo | | | |- vývoj lidských technologií v čase a | |Ÿ krajina - přírodní a společenské |vyvozené dopady na životní prostředí | |prostředí, typy krajin | | | | | |Ÿ vztah příroda a společnost - trvale | | |udržitelný život a rozvoj, principy a zásady |Standard 15: Jak přírodní systémy ovlivňují | |ochrany přírody a životního prostředí, |lidskou společnost | |chráněná území přírody, globální ekologické a | | |environmentální problémy lidstva |shromáždit data o využívání půdy, ekonomické | | |ukazatele, statistiku dopravy, stavebním | | |materiálu a stylu architektury, | | | | | |- charakterizovat kulturu jejich prostředí a | | |srovnat s jinými regiony, jak kultura | | |reflektuje podmínky prostředí | | | | | |- srovnat zemědělskou produkci v různých | | |přírodních regionech | | | | | |- přemýšlet o důsledcích nežádoucích změn | | |prostředí na lidské aktivity a navrhnout | | | | | | řešení některých problémů | | | | | |- shromáždit informace o adaptacích lidí na | | |různá prostředí, a napsat, jak přírodní | | |prostředí | | | | | | ovlivňuje život v jejich regionu a | | |v jiných oblastech světa | | | | | |- popsat vztah mezi lidmi a přírodními | | |hazardy v různých regionech státu a světa a | | |srovnat | | | | | |- zhodnotit jaký mají dopad na společnost | | |(ekonomický dopad, ztráty životů, sociální | | |dopad, dlouhodobý dopad, …) | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |ČESKÁ REPUBLIKA - Očekávané výstupy | | | | | | | | |------------------------------------------------------------------------------------------+-| |O/ vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy | | | | | |O/ hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, | | |možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním | | |celkům | | | | | |O/ hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, | | |lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu | | | | | |O/ lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky a hlavní jádrové a periferní | | |oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit | | | | | |O/ uvádí příklady účasti a působnosti České republiky ve světových mezinárodních | | |a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |TERÉNNÍ GEOGRAFICKÁ VÝuka, PRAXE A APLIKACE - Očekávané výstupy | | |---------------------------------------------------------------------------------------+----| |O/ ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu | | | | | |O/ aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny| | | | | |O/ uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ Cvičení č. 3 – Zpracování teoretické části otázky z didaktiky geografie. Modelová příprava na hodinu dle vybrané otázky – dle návodu. Modelová příprava pro výuku název:____________________________________________________ V. ROČ. – vaše jméno Věk - Třída:_____________ Místo realizace: (třída, učebna,spec. učebna, tělocvična, hřiště, park, …) Časová dotace: (45 min., 90 min, …) Doporučená velikost skupin: Zařazení do výuky – využití: (Najděte v Rámcovém vzdělávacím programu oblast a předmět, ev. Průřezové téma) 1. Vzdělávací oblast - 2. Tématické okruhy – 3. Průřezová témata - 4. Integrace mezi vzdělávacími obory – předměty: VVC: (výchovně vzdělávací cíle – měly by se týkat přímo vaší výuky, co budou žáci po vaší výuce znát, vědět, umět, popsat, vysvětlit, posoudit, … a být kontrolovatelné. Použijte cíle geograf. vzdělávání ze studijních materiálů Didaktika 1. ) Pojmy opěrné: (které žák již zná a na kterých může učitel stavět další výuku) Pojmy nové: (které jsou náplní probíraného tématu) Dovednosti: (které si žák během výuky osvojí nebo procvičí) __________________________________________________________________________________________________________________________________ 1. Scénář výuky: +--------------------------------------------------------------------------------------------+ |Fáze |Podrobný popis aktivit (činností) |Metoda|Forma |Čas|Poznámkypomůcky| | | | | | | | | |(nezapomínejte na otázky pro rozhovory, | |Organizace| | | | |postupy) | | výuky | | | |------+-----------------------------------------------+------+----------+---+---------------| |Úvod | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |------+-----------------------------------------------+------+----------+---+---------------| |Hlavní| | | | | | |část: | | | | | | |------+-----------------------------------------------+------+----------+---+---------------| |Závěr | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ 2. Literatura: Použité knihy, učebnice, encyklopedie, RVP ZV …, včetně konkrétních stran a ISBN 3. Přílohy: - Pracovní listy - včetně autorského řešení - metodické postupy k jednotlivým aktivitám (pozorováním, pokusům, did. hrám, …) - zápis, reálie (teorie k tématu) , - práce žáků - fotodokumentace-videozáznam-CD - ppt prezentace 4. Závěrečná zpráva o průběhu odučené jednotky: Cvičení č. 4 Překlad ppt prezentace z anl. Originálu - Tsunami Studijní podpory Eduard Hofmann Mezinárodní charta geografického vzdělávání a stanovení cílů zeměpisného vzdělávání Mezinárodní charta geografického vzdělávání byla zpracována Komisí geografického vzdělávání při Mezinárodní geografické unii (IGU) v roce 1992. Její plné znění je uvedeno v češtině např. v učebních textech H. Kühnlové z PrF UK v Praze.[1] Ke stanovení cílů výuky geografie lze použít zejména kapitoly s názvem „Otázky a koncepty školské geografie“. Na úvod cituji: „Geografie je předmět, který se snaží charakterizovat různá území včetně rozmístění lidí, jevů a událostí. Studuje interakce mezi člověkem a prostředím v různých podmínkách. Charakteristická je především její obsahová a metodická šíře, přejímání poznatků různých oborů přírodních a sociálních věd a její zájem na budoucím utváření vztahů mezi lidmi a prostředím.“ (Kühnlová,H., 1996, s. 48.) Pro pochopení geografie je nutné naučit se klást geografické otázky: - Kde to je? - Jaké to je? - Proč je to tam? - Jak to vzniklo? - Jaký to má vliv? - Jak by to mělo být uzpůsobeno vzájemnému užitku člověka a přírody? Odpovědi na tyto otázky popisují a vysvětlují polohu, situaci, vzájemné působení, územní rozmístění a diferenciaci jevů na Zemi. Vysvětlení soudobé situace vychází jak ze znalosti historie, tak z přítomnosti. Poznání vývojových trendů pak umožňuje pohled do budoucnosti. Odtud vycházejí klíčové koncepty geografického vzdělávání, které jsou: - poloha a rozšíření - místo a prostor - vztahy mezi člověkem a prostředím - prostorové interakce - region 3.2 Vzdělávací význam geografie deklarovaný chartou Geografie má velký význam nejen pro vzdělávání jednotlivců, ale také v rámci mezinárodní a environmentální výchovy občanů. Přestože znalosti, dovednosti a postoje tvoří ve vzdělávacím procesu celek, jsou zde rozčleněny do tří cílových skupin. Znalosti a porozumění: - Umět zařadit národní i mezinárodní události do regionálně geografického rámce a chápat základní územní vztahy. - Znát nejdůležitější přírodní systémy na Zemi (reliéf, půdy, vodstvo, klima, vegetaci) a chápat vnitřní a vnější vztahy ekosystémů. - Znát nejdůležitější socioekonomické systémy (zemědělství, sídla, dopravu, průmysl, obchod, energie, obyvatelstvo atd.) jednak za účelem pochopení vlivu přírodních podmínek na činnost člověka a jednak za účelem pochopení vzniku rozdílných kulturních, náboženských, technických,hospodářských, politických a rozmanitých ekologických systémů. - Seznámit se se životem různých národů a společností žijících na Zemi a ocenit kulturní bohatství lidstva. - Rozumět strukturám a procesům ve vlastní zemi a místní, regionu jako prostoru denního života. - Chápat výzvy i šance týkající se globálních problémů lidstva. Dovednosti: - Využívat slovních, obrazových, kvantitativních a symbolických zdrojů geografických informací (texty,obrázky, grafy, tabulky, schémata, mapy). - Umět aplikovat metody pozorování, mapování v terénu, rozhovor, interpretace druhotných zdrojů a statistických podkladů. - Využívat vlastních komunikativních, intelektuálních, praktických a sociálních dovedností k zodpovězení různých geografických otázek místního, národního i mezinárodního charakteru. Tyto aktivní způsoby poznávání umožňují: - klást si otázky a objevovat problémy, - sbírat a třídit informace, - zpracovávat, interpretovat a hodnotit data, - generalizovat, - dopracovat se k určitým pravidelnostem, - pravidelnosti aplikovat, - vytvářet si vlastní názory, - formulovat vlastní hodnocení, - řešit problémy, - umět spolupracovat při skupinové práci, - v jednání uplatňovat vlastní názory a postoje. Postoje, hodnoty a chování: - k zájmu o prostředí v němž žijí i o mnohotvárnosti přírodních a kulturních jevů na Zemi, - k schopnosti ocenit krásu přírody i rozmanitost podmínek života lidí na Zemi, - k pocitu odpovědnosti za zachování životního prostředí pro budoucí generace, - k chápání významu hodnot a postojů člověka v procesu rozhodování, - k ochotě přiměřeně uplatňovat své geografické vědomosti a dovednosti v zaměstnání a osobním i ve veřejném životě. - k respektování rovnoprávnosti všech lidí, - k angažování při řešení místních, regionálních, národních i mezinárodních problémů podle Všeobecné deklarace lidských práv. Výuka geografie má také velký význam pro výchovu k mezinárodnímu porozumění, environmentální výchovu a prolíná s občanskou výchovou. Okruhy otázek pro státní zkoušku z geografie a didaktiky geografie pro školní rok 2003 / 2004 Upozornění: - Student v úvodu výkladu stručně uvede studijní materiály z nichž čerpal informace pro zodpovězení otázky. - U každé otázky se předpokládá znalost podání dané problematiky v užívaných učebnicích zeměpisu. - Vybraný okruh učiva v otázce z didaktiky geografie je nutno podat z teoretického hlediska a vybrané téma z hlediska didaktické analýzy – tj. odborný rozsah, zařazení do systému geografických věd, zařazení do výuky v RVP a ŠVP, výběr jedné hodiny z uvedeného tématického celku a její demonstrace před tabulí podle modelové přípravy na výuku. - Každá otázka může být zkoušejícím přiměřeně zúžena. 1. a) Geografie jako vědecká disciplína: Objekt a předmět geografie; klasifikace a systém geografických věd; geografie ve společenské praxi; geopolitika. b) Evropa: Komplexní geografická charakteristika Evropy a srovnání s ostatními světadíly. c) Didaktika: Zásady skupinové výuky. Modelová příprava na výuku - Česká republika s využitím mezipředmětových vazeb s dějepisem. Samostatná práce žáků. 2. a) Asie bez SNS: Komplexní geografická charakteristika Asie (bez SNS) a vzájemný vztah přírodních a socioekonomických poměrů v jejích regionech. b) Česká republika: Přírodní poměry ČR jako důsledek polohy ve střední Evropě. c) Didaktika: Filosofie RVP a tvorba ŠVP. Modelová příprava na výuku – samostatná práce z regionálního zeměpisu za maximálního využití atlasu. 3. a) Asijsko-tichomořský prostor: Vymezení oblasti. Vliv přírodních podmínek na hospodářský vývoj po r. 1945. b) Česká republika: Srovnání přírodního potenciálu České a Slovenské republiky. c) Didaktika: Lokalizační faktory průmyslových aktivit. Modelová příprava na výuku – lokalizační faktory a jejich vyvozování – skupinová výuka. 4. a) Rusko: Historicko-geografický vývoj Ruska a jeho postavení ve světovém hospodářsko-politickém systému b) Česká republika: Struktura a dynamika obyvatelstva ČR a změny od r. 1989, prognóza vývoje. c) Didaktika: Klíčové dovednosti učitele – příprava na výuku. Modelová příprava na hodinu – samostatná práce – práce s textem – generalizace. 5. a) Afrika: Srovnání přírodních oblastí Afriky a jejich zemědělského potenciálu ve vztahu k demografickým, ekonomickým a sociálním poměrům. b) Česká republika: Charakteristika vývoje průmyslu ČR od r. 1918 a zákonitosti jeho rozmístění. c) Didaktika: Používání novin a časopisů ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – aktuální zprávy ze světa. 6. a) Austrálie a Oceánie: Vývoj a struktura jejich osídlení jako důsledek přírodních a socioekonomických poměrů. b) Česká republika: Geografická charakteristika vývoje zemědělství na území ČR od r. 1945. Typologie zemědělské výroby v závislosti na přírodních podmínkách. c) Didaktika: Mezinárodní charakter zeměpisného vzdělání. Modelová příprava na hodinu – regionální zeměpis – podobnost / rozdílnost. 7. a) Amerika: Přírodní zdroje a jejich vliv na vývoj rozmístění průmyslu v regionech Kanady a USA. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika jednotlivých krasových oblastí ČR. c) Didaktika: Co je geografie? Co je zeměpis? Modelová příprava na výuku – učivo o krajině. 8. a) Amerika: Vliv přírodních podmínek a ekonomických poměrů na demografický vývoj a rozmístění obyvatel regionů Jižní Ameriky b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika území průmyslových aglomerací - ostravské, brněnské, podkrušnohorské, plzeňské c) Didaktika: Výchova k životnímu prostředí ve výuce zeměpisu. 9. a) Poláry: Komplexní geografické srovnání Arktidy a Antarktidy (příroda, ekonomika, politika, objevování). b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika krajiny moravských úvalů. c) Didaktika: Vzdělávání pro budoucnost – Trvale udržitelný rozvoj a výuka zeměpisu. Modelová příprava pro výuku – Antarktida – světadíl jako výzkumná stanice. 10. a) Amerika: Přírodní podmínky USA a Kanady a jejich vliv na zemědělství jednotlivých regionů. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika krajiny rovin, pahorkatin a vrchovin - na příkladě vybraného regionu. c) Didaktika: Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka – Brno. 11. a) Amerika: Přírodní podmínky pevninské a ostrovní Střední Ameriky a jejich vliv na ekonomickou strukturu a vývoj obyvatelstva. b) Česká republika: Vývoj a současný stav sídelní struktury ČR. c) Didaktika: Místní krajina ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – SWOT analýza místa bydliště z hlediska možností cestovního ruchu. 12. a) Evropa: Komplexní geografické srovnání sousedních zemí sousedících s ČR (kromě Slovenska). Vazba přírodních podmínek s ekonomickou strukturou a vývojem obyvatelstva. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika krajiny hornatin - na příkladě vybraného regionu. c) Didaktika: Klíčové dovednosti učitele – příprava na výuku. Modelová příprava na hodinu – samostatná práce – práce s textem – generalizace. 13. a) Amerika: Přírodní poměry Jižní Ameriky a jejich vliv na specializaci zemědělství. b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika Polabí a dolního Poohří c) Didaktika: Podpora geografie v médiích – USA, UK. Modelová příprava na hodinu – multimediální podpora výuky zeměpisu. 14. a) Amerika: Přírodná podmínky andských států (mimo Argentiny, Chile a Venezuely) a jejich vliv na rozmístění obyvatelstva a na strukturu hospodářství b) Česká republika: Komplexní geografické srovnání krajin českých pánví c) Didaktika: Využití ITC technologií ve výuce. Modelová příprava – využití internetu ve výuce, možnost návaznosti na předchozí otázky. 15. a) Amerika: Vliv přírodních podmínek jihoamerických regionů středních šířek (Chile, Argentina, Uruguay) na hospodářství a rozmístění obyvatel. b) Česká republika: Minerální prameny a lázně v ČR. Komplexní geografická charakteristika západočeské lázeňské oblasti. c) Didaktika: Rodiče a škola. Zapojení rodičů do činnosti dítěte. Modelová příprava pro výuku – pracovní lisy pro výuku místní krajiny. 16. a) Asie: Průmysl Japonska a Číny po roce 1945 - srovnání jeho vývoje, struktury, specializace a zapojení do mezinárodní dělby práce. b) Česká republika: Komplexní geografické srovnání Prahy, Brna a vybraných krajských měst c) Didaktika: Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka – Brno. 17. a) Asie: Přírodní podmínky Číny a jejich vliv na zemědělství regionů Číny b) Česká republika: Komplexní geografická charakteristika vybraného kraje ČR, jeho postavení v rámci ČR ve srovnání s ostatními kraji. c) Didaktika: Mezipředmětové vazby – zeměpis –biologie – porovnání dovedností obou předmětů. Modelová příprava pro výuku – skupinová práce – šířkové pásy. 18. a) Asie: Přírodní potenciál Jižní Asie a jeho vliv na rozvoj hospodářství a rozmístění obyvatelstva. b) Česká republika: Srovnání přírodních podmínek, hospodářství a rozmístění obyvatelstva krajin rovin, pahorkatin, vrchovin a hornatin ČR. c) Didaktika: Filosofie RVP a tvorba ŠVP. Modelová příprava na výuku – samostatná práce z regionálního zeměpisu a maximálního využití atlasu. 19. a) Asie: Přírodní podmínky JZ Asie a jejich vliv na ekonomický vývoj regionu. Jeho současné politické rozdělení a diferenciace obyvatelstva. b) Česká republika: Životní prostředí ČR - celková charakteristika a perspektivy vývoje. c) Didaktika: Vnímání výuky zeměpisu žáky základní školy a jeho postavení mezi ostatními předměty. Modelová příprava na výuku - Územní plán obce a jeho využití pro výuku zeměpisu. 20. a) "Bohatý Sever a chudý Jih": Vliv přírodních podmínek a hospodářsko-politické historie na socioekonomickou diferenciaci světa. Současný stav a perspektivy. b) Česká republika: Karpaty v ČR - přírodní podmínky, hospodářství a demografická charakteristika. c) Didaktika: Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost. Modelová příprava na výuku – projekt – Globální problémy lidstva. 21. a) Evropa: Přírodní podmínky Jižní Evropy (mimo JV Evropy) a jejich vliv na hospodářský vývoj a rozmístění obyvatelstva b) Česká republika: Ochrana přírody a cestovní ruch. Národní parky. c) Didaktika: ITC technologie ve výuce. Modelová příprava na výuku – práce s internetem na konkrétních stránkách. 22. a) Evropa: Srovnání zemědělského a průmyslového potenciálu vybraných západoevropských zemí obdobné velikosti. b) Česká republika: Hospodářství a demografické ukazatele ČR v mezinárodním srovnání. c) Didaktika: Rodiče a škola. Zapojení rodičů do činnosti dítěte. Modelová příprava pro výuku – pracovní lisy pro výuku místní krajiny. 23. a) Evropa: Přírodní podmínky Severní Evropy a jejich vliv na hospodářství a rozmístění obyvatelstva. b) Česká republika: ČR ve vývoji evropských integračních tendencích po r. 1945, postavení ČR v EU a NATO c) Didaktika: Umění a výuka zeměpisu – příklady z literatury. Modelová příprava na výuku – práce s textem. 24. a) Evropa: Srovnání přírodních podmínek a hospodářství vybraných států východní a jihovýchodní Evropy. b) Česká republika: Geografické podmínky, vývoj a charakteristika dopravy ČR. Návaznost na evropský a světový komunikační systém. c) Didaktika: Proč učit zeměpis? Modelová příprava na hodinu – co dělají geografové. 25. a) Evropa: Srovnání hospodářského a demografického vývoje Slovenské a České republiky. b) Česká republika: Postavení ČR v mezinárodní dělbě práce. c) Didaktika: Strukturní prvky učebnic zeměpisu – kritéria pro výběr učebnice. Modelová příprava na hodinu – základy kartografie a topografie. Souhrnná témata ke státnicím z geografie 1. Terénní výuka. Modelová příprava na hodinu – Zeměpisné učivo a zimní lyžařský kurz – tvorba zábavného zeměpisného kvízu z navštívené oblasti. 2. Mezinárodní charta geografického vzdělávání. Modelová příprava na hodinu – vliv přírody na člověka – přírodní katastrofy. 3. Je zeměpis těžký předmět? Modelová příprava na hodinu – pohyby Země a jejich důsledky. 4. Mezipředmětové vazby. Modelová příprava na hodinu – čas a kalendář. 5. Klíčové dovednosti učitele – příprava na výuku. Modelová příprava na hodinu – samostatná práce – práce s textem – generalizace. 6. ITC ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – práce s konkrétními webovými stránkami. 7. Místní krajina ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – SWOT analýza místa bydliště z hlediska možností cestovního ruchu. 8. Význam zeměpisu pro TUR. Modelová příprava na hodinu – globální problémy lidstva – projekt. 9. Používání novin a časopisů ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na hodinu – aktuální zprávy ze světa. 10. Sběr dat z terénního výzkumu. Modelová příprava na hodinu – pokusy – mezipředmětové vazby s chemií. 11. Modelová příprava na výuku – funkce výtvarného projevu ve výuce zeměpisu. Umění, jako tvůrčí rameny pro výuku zeměpisu. 12. Mezinárodní charakter zeměpisného vzdělání. Modelová příprava na hodinu – regionální zeměpis – podobnost x rozdílnost. 13. Pedagogický výzkum v didaktice zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka – Brno. 14. Lokalizační faktory průmyslových aktivit. Modelová příprava na výuku – lokalizační faktory a jejich vyvozování – skupinová výuka. 15. Strukturní prvky učebnic zeměpisu – kritéria pro výběr učebnice. Modelová příprava na hodinu – základy kartografie a topografie. 16. Proč učit zeměpis? Modelová příprava na hodinu – co dělají geografové. 17. Podpora geografie v médiích – USA, UK. Modelová příprava na hodinu – multimediální podpora výuky zeměpisu. 18. Tradiční a slovní hodnocení žáků. Modelová příprava na hodinu – Praha – zeměpisně historická terénní výuka. 19. Zásady skupinové výuky. Modelová příprava na výuku - Česká republika s využitím mezipředmětových vazeb s dějepisem. Samostatná práce žáků. 20. Modelová příprava na výuku – opakování vybraného tematického celku v návaznosti na předchozí otázky. 21. Využití ITC technologií ve výuce. Modelová příprava – využití internetu ve výuce, možnost návaznosti na předchozí otázky. 22. Umění a výuka zeměpisu – příklady z literatury. Modelová příprava na výuku – práce s textem. 23. Co je geografie? Co je zeměpis? Modelová příprava na výuku – učivo o krajině. 24. ITC technologie ve výuce. Modelová příprava na výuku – práce s internetem na konkrétních stránkách. 25. Mezipředmětové vazby s matematikou. Modelová příprava na výuku – slovní úlohy a měřítko mapy. 26. Funkce výtvarného projevu v zeměpise. Modelová příprava na výuku – náčrty ve výuce zeměpisu. 27. Terénní výuka ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na výuku – terénní výuka na školním pozemku. 28. Vzdělávání pro budoucnost – Trvale udržitelný rozvoj a výuka zeměpisu. Modelová příprava pro výuku – Antarktida – světadíl jako výzkumná stanice. 29. Mezipředmětové vazby – zeměpis –biologie – porovnání dovedností obou předmětů. Modelová příprava pro výuku – skupinová práce – šířkové pásy. 30. Rodiče a škola. Zapojení rodičů do činnosti dítěte. Modelová příprava pro výuku – pracovní lisy pro výuku místní krajiny. 31. Filosofie RVP a tvorba ŠVP. Modelová příprava na výuku – samostatná práce z regionálního zeměpisu a maximálního využití atlasu. 32. Využití atlasů ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na výuku kvízové otázky pomocí atlasu. 33. Využití her ve výuce zeměpisu. Modelová příprava pro výuku – urbanizace, suburbaizace. 34. Vnímání výuky zeměpisu žáky základní školy a jeho postavení mezi ostatními předměty. Modelová příprava na výuku - Územní plán obce a jeho využití pro výuku zeměpisu. 35. Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost. Modelová příprava na výuku – projekt – Globální problémy lidstva. 36. Standardizované testy ze zeměpisu v rakouském školství. Modelová příprava pro výuku – závěrečné opakování vybraného tématického celku. 37. Kladení otázek a vytváření testů ve výuce zeměpisu. Modelová příprava na výuku – multimediální kvíz ze socioekonomické geografie. 38. Geografické standardy. Modelová příprava na výuku – Geocaching a výuka zeměpisu. 39. Práce s textem - generalizace. Příběh všedního dne francouzské rodiny – srovnání s životem v ČR. Základní teze k didaktice geografie 1. Proč učit didaktiku geografie, proč učit zeměpis? Zeměpis ve vzdělávacím systému českých zemí. (historie vz) Didaktika geografie ve vzdělávání učitelů v českých zemích. Didaktika geografie - vědní disciplína Vztah didaktiky geografie k oborovým didaktikám Vymezení pojmu – definice didaktiky zeměpisu Vztah didaktiky geografie k hraničním vědám Geografie a didaktika geografie Má didaktika zeměpisu (geografie) význam pro dílčí geografické disciplíny? Pedagogický výzkum v didaktice geografie Pedagogický výzkum v praxi Příklady využití pedagogického výzkumu v didaktice zeměpisu (geografie) a ve školní praxi Shrnutí – slovní + klíčová slova – 2. Zeměpisné vzdělávání či vzdělávání zeměpisem? Zeměpisné (geografické) myšlení. Důvody pro zařazení zeměpisu do národního kurikula Geografie – královna nejen přírodních věd aneb učit zeměpis vyžaduje odvahu učitele Cíle výuky zeměpisu (geografie) v kontextu Vzdělávací význam geografie deklarovaný Mezinárodní chartou geografického vzdělávání Zeměpis a vzdělávání pro budoucnost Vzdělávání pro udržitelný rozvoj Vzdělávání pro technologický svět Duchovní, morální, sociální a kulturní dimenze výuky geografie Národní program rozvoje vzdělávání Priority pro „kritickou školskou geografii“ Shrnutí: je síla v rozmanitosti ? 3. struktura zeměpisného vzdělávání - kurikula Učební osnova – kurikulum Dvouúrovňový model kurikula v ČR- rámcové a školní vzdělávací programy Rámcový vzdělávací program a zeměpisné kurikulum Předpoklady pro tvorbu zeměpisného kurikula v ČR Zeměpisné (geografické) standardy Zásady pro tvorbu zeměpisného kurikula ve Školním vzdělávacím programu RVP ZV- zeměpisné kurikulum na 1. stupni ZŠ RVP ZV – zeměpisné kurikulum na 2. stupni ZŠ Standardizované testy RVP GV – zeměpisné kurikulum na gymnaziální úrovni Maturita Zeměpisné kurikulum v odborném školství Průřezová témata a výuka zeměpisu (geografie) –envi, multikult. výchova Mezipředmětové vazby a integrovaná výuka Shrnutí – zpětná vazba. 4. Rozvíjení a využívání různých zdrojů pro výuku zeměpisu Vyhledávání a příprava pramenů Používání učebnic v zeměpise Teorie konceptuální změny a učebnice Používání map a atlasů – specifikum výuky zeměpisu Náčrty ve výuce zeměpisu ITC technologie a výuka zeměpisu Využití novin a časopisů Diagramy Umění jako tvůrčí prameny pro zeměpis Používání modelů Závěrem – jaké výzkumy učebnic potřebujeme? 5. Žák a učení v geografii Odlišné cesty žákova učení Samostatné učení (individuální cesta) Intelektuální rozvoj napříč geografií Územní (prostorové) poznání obrazu světa Jazyk, gramotnost učení v geografii Shrnutí 6. Hodnocení žákova učení a jeho kvalita Zkoušení a perspektiva Stanovení matice: proč, co a pro koho? Slovní hodnocení (úroveň, popis) Učení vycházející z výzkumu Shrnutí a cesta vpřed 7. Metody vyučování zeměpisu Přehled a klasifikace vyučovacích metod v zeměpis Motivace vyučování zeměpisu Pozorování ve výuce zeměpisu Pokusy při výuce zeměpisu Problémové vyučování zeměpisu Programové vyučování zeměpisu Hry ve výuce zeměpisu Zeměpisné soutěže Shrnutí -klíčové pojmy 8. Organizační formy výuky zeměpisu Projektová výuka v zeměpise Skupinová výuka v zeměpise Terénní výuka – specifikum výuky zeměpisu 9. Od zeměpisného kurikula k vyučovací hodině (Vávra) Plánování výuky – klíčová kompetence učitele Smysl plánování Plán hodiny Schéma práce Postupné a kontinuální plánování Diferencované plánování Plánování terénní výuky Učební plán a zeměpis (učební osnovy a zeměpis) Shrnutí a klíčoví pojmy (body) 10. Učitel a odborný růst Učitel a vyučování Než se stanu učitelem Jakým učitelem geografie bych chtěl být? Sebereflexe (reflexe na praxi) Reflexe na hodnocení Vytváření profesionálního stavu Způsobilost k učení Shrnutí -------------------------------