Praktické cvičení č. 4 Trávicí soustava Literatura: DYLEVSKÝ, I.: Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava, 1998. ISBN: 80-901667-0-9. KOPECKÝ, M.: Somatologie pro učitele. Olomouc: UP, 2005. ISBN: 80-244-1072-9. MACHOVÁ, J.: Biologie člověka pro učitele. Praha: Karolinum, 2002. ISBN: 80-7184-867-0. ROKYTA, R.: Somatologie I. a II. učebnice. Praha: Eurolex Bohemia, 2006. ISBN: 80-86861-59-7. TROJAN, S., SCHREIBER, M.: Atlas biologie člověka. Praha: Scientia, 2002. ISBN: 80-7183-257-X. Úkol č. 1: Stavba trávící soustavy. Popište jednotlivé úseky trávicí soustavy. 1. ………………………………… . 2. …………………………………. 3. …………………………………. 4. …………………………………. 5. …………………………………. 6. …………………………………. 7. …………………………………. 8. …………………………………. 9. …………………………………. 10. …………………………………. 11. …………………………………. 12. …………………………………. 13. …………………………………. 14. …………………………………. 15. …………………………………. 16. …………………………………. Úkol č. 2: Stavba dutiny ústní. Popište jednotlivé úseky dutiny ústní a barevně odlište předsíň (vestibulum oris) a vlastní dutinu ústní (cavum oris proprium). Na jazyku označte místa pro chuťové vjemy (sladko, slano, kyselo, hořko). 1. ………………………………… . 2. …………………………………. 3. …………………………………. 4. …………………………………. 5. …………………………………. 6. …………………………………. 7. …………………………………. 8. …………………………………. 9. …………………………………. 10. …………………………………. 11. …………………………………. Úkol č. 3: Stavba zubu, zubní vzorce a jejich zkratky. 1. ………………………………… . 2. …………………………………. 3. …………………………………. 4. …………………………………. 5. …………………………………. 6. …………………………………. 7. …………………………………. 8. …………………………………. 9. …………………………………. 10. ………………………………… 11. ...……………………………… 12. …………………………………. Doplňte tabulku: Zuby Latinský název Zkratka Popis a funkce Řezáky Špičáky Zuby třenové Stoličky Zakreslete zubní vzorce první a druhé dentice: Vzorec dětského chrupu Vzorec dospělého chrupu Úkol č. 4: Slinné žlázy, sliny, salivace. Polykání. Doplňte náležité údaje v textu a popiš obrázek: Velké slinné žlázy dělíme na: 1. 2. 3. Největší z nich je ……………...Tyto žlázy vylučují .................... (………………….). Sliny jsou slabě alkalické, vazké a plní tyto funkce: Ø Ø Ø Řízení salivace (slinění) - ……………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………………… Polykání - je ……………………….. …………………………… vyvolaný dotykem sousta s kořenem jazyka a patrovými oblouky. Poté dojde k uzavření ………………………… (při polykání zabraňuje vniknutí sousta do hrtanu) a stahům svalů ………………., ……………. a ……………………………... Řízeno ……………………………… ………………………………... Úkol č. 5: Popište jednotlivé části žaludku. 1. ………………………………… . 2. …………………………………. 3. …………………………………. 4. …………………………………. 5. …………………………………. 6. …………………………………. 7. …………………………………. 8. …………………………………. 9. …………………………………. Úkol č. 6: Přiřaďte k sobě jednotlivé údaje, které spolu souvisí. 1. žaludek a) ptyalin, lyzozym 2. játra b) HCl, pepsin 3. tenké střevo c) metan, CO[2] 4. tlusté střevo d) enterokináza, sekretin 5. slinivka břišní e) žluč, glykogen 6. dutina ústní f) inzulín Úkol č. 7: Doplňte potřebné údaje do tabulky. Vnitřní (Castleho) faktor Pepsin Chymosin Žaludeční lipáza Žluč Úkol č. 8: Popište stavbu sliznice tenkého střeva a jednotlivé části tlustého střeva. Úkol č. 9: Popište stavbu jater a jaterního lalůčku. Úkol č. 10: Zaznamenejte množství a složení uvedených tekutin. Střevní šťáva a) množství: b) složení: Žaludeční šťáva a) množství: b) složení: Pankreatická šťáva a) množství: b) složení: Žluč a) množství: b) složení: Úkol č. 11: : Doplňte í význam jednotlivých složek potravy do tabulky. cukry tuky bílkoviny minerální látky vitamíny Kontrola cvičení byla provedena dne: Podpis: