5.8.4. Vzdělávací obsah předmětu Přírodopis Přírodopis 6. ročník Téma Učivo Očekávané ročníkové výstupy "průřezová témata, mezipředmětové vztahy a další poznámky" Obecná biologie - Vznik a vývoj Země - uvede hlavní teorie o vzniku Země Z – stavba Země - Anorganické a organické látky "- rozezná rozdíly mezi organickými a anorganickými látkami uvede významné skupiny organických látek a jejich zástupce " - Fotosyntéza - popíše základní průběh fotosyntézy a její význam - Mikroskop - popíše stavbu mikroskopu a jeho funkci "LP – suknice cibule (P1.1, P1.8)" " - Buňka - Jednobuněčnost, mnohobuněčnost " "- popíše buňku, vysvětlí funkci organel - vysvětlí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou, popíše základní princip rozmnožování pohlavního a nepohlavního - pracuje s mikroskopem, připraví jednoduchý mikroskopický preparát - vysvětlí rozdíl mezi jednobuněčným a mnohobuněčným organismem, uvede příklady - vysvětlí pojmy: pletivo, tkáň, orgán, orgánová soustava, organismus " - Třídění organismů - dokáže roztřídit vybrané organismy do říší - Viry - porozumí pojmu nebuněčnost - Prvobuněčné organismy – bakterie a sinice "- pochopí rozdíl mezi bakterií a sinicí, rozumí pojmu rezistence" Biologie rostlin " - Druhobuněčné organismy jednobuněčné: rostliny (řasy) " - zná význam řas a vybrané zástupce Biologie hub " - Druhobuněčné organismy jednobuněčné: houby (kvasinky) " - pochopí hospodářský význam kvasinek Biologie živočichů " - Druhobuněčné organismy jednobuněčné: živočichové (prvoci) " "- jmenuje vybrané prvoky, dovede jmenovat vybrané choroby jimi způsobené - připraví jednoduchý kapalinový preparát ze senného nálevu " "LP – senný nálev (P1.1, P1.8)" Biologie živočichů " - Druhobuněčné organismy mnohobuněčné: Bezobratlí žahavci ploštěnci hlísti měkkýši kroužkovci členovci pavoukovci korýši vzdušnicovci stonožkovci chvostoskoci hmyz Hmyz bezkřídlý - rybenky Hmyz křídlatý – vývin Hmyz s proměnou nedokonalou Hmyz s proměnou dokonalou Strunatci Kruhoústí Paryby Ryby " "- s pomocí obrázku rozpozná odlišnosti v tělesné stavbě vybraných živočichů - rozumí funkci typických vybraných vnitřních orgánů - zařadí vybrané živočichy do hlavních taxonomických skupin a chápe jejich význam pro daný ekosystém - na modelovém příkladu popíše vnější a vnitřní stavbu těla vybraných organismů - aplikuje zásady bezpečného přístupu k probraným skupinám živočichů - rozlišuje proměnu hmyzu dokonalou a nedokonalou - zhodnotí pozitivní i negativní význam hospodářských a epidemiologických druhů hmyzu - vysvětlí pojem struna hřbetní - vyjmenuje třídy obratlovců - rozumí postavení ryb v potravním řetězci, význam ryb v potravě člověka " "LP Stavba těla hmyzu (P1.1, P1.8)" ##### Sheet/List 2 ##### Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Přírodopis 7. ročník Téma Učivo Očekávané ročníkové výstupy "průřezová témata, mezipředmětové vztahy a další poznámky" Biologie živočichů " - obratlovci " "- porovná vnitřní a vnější stavbu jednotlivých skupin obratlovců, umí vysvětlit funkci vybraných vnitřních orgánů, chápe vývojové zdokonalování, vysvětlí přizpůsobení živočichů danému prostředí, uplatňuje zásady bezpečného chování při kontaktu s probíranými druhy, uvědomuje si nutnost ochrany ohrožených druhů" "Z -rozšíření organismů, migrace 5.2 Ochrana biologických druhů, biodiverzita - zopakovat učivo 6. roč. (charakteristika obratlovců a jejich porovnání s bezobratlými živočichy, charakteristika skupiny paryby a ryby) 5.1 Ekosystém deštný prales - exkurze v ZOO, výstup laboratorní práce (P1.1, P1.8) " - obojživelníci "- dokáže podle obrázku vysvětlit specifika vnitřní a vnější stavby těla obojživelníků v závislosti na způsobu života, pozná běžné druhy žijící v ČR, chápe význam obojživelníků v ekosystému" - plazi "- dokáže podle obrázku vysvětlit specifika vnitřní a vnější stavby těla plazů a porovnat je s probranými skupinami obratlovců, pozná běžné druhy žijící v ČR, chápe význam plazů v ekosystému, seznámí se s exotickými druhy plazů a možností jejich chovu v teráriích " - ptáci "- chápe vývojové zdokonalení stavby těla ptáků, jejich přizpůsobení k letu, pozná vybrané zástupce a dokáže je podle znaků rozdělit do probraných řádů (dravci, hrabaví, vrubozobí, tučňáci, běžci), chápe jejich význam pro ekosystém " - savci (kromě primátů!) " - s pomocí obrázku popíše stavbu těla savců a srovná se stavbou těla ostatních obratlovců, podle charakteristických znaků rozlišuje základní řády savců a vysvětlí přizpůsobení těla prostředí a způsobu života (např. kytovci, netopýři), pozná vybrané zástupce, zná význam těchto živočichů v přírodě i pro člověka, jejich postavení v ekosystému" Biologie hub - houby (mnohobuněčné) "- dokáže porovnat stavbu těla jednobuněčných a mnohobuněčných hub, rozdíl v rozmnožování, vysvětlí různé způsoby výživy hub" "Zopakovat učivo 6. ročníku – jednobuněčné houby kvasinky Vých. ke zdraví – halucinogenní látky Vých. ke zdraví – první pomoc při otravách " - houby bez plodnic "- zná běžné druhy plísní, chápe jejich význam pro člověka" - houby s plodnicemi "- s pomocí obrázku popíše stavbu těla hub, pozná nejběžnější druhy hub rostoucí v ČR, dokáže určit běžné jedovaté houby" Biologie rostlin - mnohobuněčné řasy "- dokáže rozlišit jednobuněčné a mnohobuněčné řasy, chápe význam řas pro ekosystém" "Zopakovat učivo 6. ročníku – jednobuněčné řasy, fotosyntéza" - lišejníky - s pomocí obrázku popíše stavbu a vysvětlí funkci jednotlivých částí organismu a rozumí pojmu symbióza " - vývoj rostlin, přechod rostlin na souš" "- dokáže rozlišit nižší a vyšší rostlinu, chápe význam rostlin pro vznik současné atmosféry" " - vyšší rostliny - výtrusné - mechrosty - plavuně, přesličky - kapradiny" "- zná příklady výtrusných rostlin, s pomocí obrázku dokáže popsat tělo mechorostů, na obrázku dokáže rozlišit mech, přesličku a kapradinu, dokáže vysvětlit význam plavuní a přesliček při vzniku uhlí" "Zopakovat učivo 6. ročníku – stavba rostlinné buňky, pletiva Z – naleziště uhlí, jeho hospodářský význam Z – rašelina jako palivo" " - stavba rostlinného těla - kořen - stonek - list" "- chápe, že rostlinné orgány jsou složeny z pletiv, která jsou tvořena specializovanými buňkami - dokáže vysvětlit funkce kořene - dokáže vysvětlit funkce stonku, podle postavení litů na stonku rozlišuje lodyhu, stvol a stéblo - dokáže vysvětlit funkce listu, průběh fotosyntézy a její význam pro rostlinu " "Laboratorní práce – příčný řez kořenem, pozorování vodivých pletiv (P1.1, P1.8) " - nahosemenné rostliny "- vysvětlí rozdíl mezi výtrusnými a semennými rostlinami, vysvětlí způsob rozmnožování nahosemenných rostlin, pozná běžné druhy jehličnatých stromů" - ekosystém les "- zná význam lesa, pozná běžné druhy listnatých stromů" 5.1 Ekosystém les Biologie rostlin - krytosemenné rostliny "- vysvětlí rozdíl mezi nahosemennou a krytosemennou rostlinou, podle charakteristických znaků je schopen rozlišit jednoděložnou a dvouděložnou rostlinu" "Laboratorní práce – pozorování pokožkových buněk a průduchů (P1.1, P1.8)" " - stavba rostlinného těla - květ, opylení, oplození " "- dokáže vysvětlit funkci květu, dokáže rozlišit samčí a samičí pohlavní orgány rostlin, chápe význam opylení při pohlavním rozmnožování rostlin" - plod "- dokáže rozlišit suché a dužnaté plody, chápe rozdíl mezi malvicemi, peckovicemi a bobulemi, je schopen určit, o který typ dužnatého plodu se jedná" "Laboratorní práce - plody (P1.1, P1.8)" "- bobovité, hvězdnicovité, miříkovité - lipnicovité - jedovaté rostliny - pokojové rostliny - léčivky a bylinky - okrasné rostliny" " - s pomocí obrázku je schopen určit charakteristické znaky čeledi, zná běžné zástupce a jejich význam pro člověka - s pomocí obrázku je schopen určit charakteristické znaky čeledi, chápe význam čeledi pro člověka - pozná nejběžnější jedovaté rostliny rostoucí v ČR - pozná vybrané druhy pokojových rostlin, je schopen posoudit jejich nároky na vodu a osvětlení - zná nejběžnější druhy léčivých rostlin a koření, je schopen vysvětlit význam a zná běžné způsoby sběru a konzervace léč. rostl. - chápe význam pro člověka, pozná vybrané druhy okrasných rostlin - pozná nejběžnější jedovaté rostliny rostoucí v ČR - pozná nejběžnější druhy pokojových rostlin, je schopen posoudit nároky na vodu a osvětlení vybraných druhů - zná nejběžnější druhy léčivých rostlin, je schopen vysvětlit význam léčivých rostlin, zná běžné způsoby sběru a konzervace léčivých rostlin, dokáže připravit nálev" "Vých. ke zdraví – první pomoc při otravách Pč – péče o pokojové rostliny Poznávání léčivek podle chuti – příprava nálevu a ochutnávání běžných druhů léčivek" ##### Sheet/List 3 ##### Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Přírodopis 8. ročník Téma Učivo Očekávané ročníkové výstupy "průřezová témata, mezipředmětové vztahy a další poznámky" Savci - primáti "- charakterizuje řád - pozná, zařadí, popíše zástupce, jeho životní prostředí, význam - chápe nutnost ochrany ohrožených druhů " Biologie člověka - původ a vývoj člověka "- jednoduše popíše pravděpodobný (fylogenetický) vývoj člověka - orientuje se v základních vývojových stupních fylogeneze člověka a definuje rozdíly mezi jednotlivými stupni " D - předchůdci Homo sapiens - anatomie a fyziologie člověka - definuje pojem anatomie a fyziologie "- buňka, tkáň, orgán, orgánová soustava" "- umí popsat a definovat základní stavební jednotky lidského těla a objasní vztah mezi nimi a posloupnost - dokáže rozlišit orgánové soustavy tvořící organismus člověka " Př 6. roč - Jednobuněčnost a mnohobuněčnost - soustava kosterní a pohybová "- popíše funkci, stavbu, polohu, nemoci, vady - rozezná otevřenou a uzavřenou zlomeninu a dokáže je správně ošetřit " TV - posilovací cvičení Biologie člověka - soustava oběhová " - zná stavbu, polohu, nemoci, vady, vztah k ostatním soustavám - vyjmenuje druhy krevních skupin - spojuje si jméno Jana Jánského s objevem krevních skupin - rozezná druh krvácení a dokáže správně poskytnout první pomoc - zná pravidla první pomoci při zástavě srdce - rozumí pojmu transfůze, resuscitace " - soustava dýchací "- ovládá zásady první pomoci umělého dýchání z plic do plic - rozlišuje běžné a infekční nemoci a jejich původce - rozumí pojmu epidemie, kapénková infekce " - soustava trávicí "- zná funkci, stavbu, polohu, nemoci, vady, vztah k ostatním soustavám - dokáže vysvětlit význam hygienických návyků při stravování a preventivní péče o chrup - rozumí termínu metabolismus, energetické zdroje - rozlišuje organické (cukry, tuky, bílkoviny, vitamíny, ...) a anorganické složky potravy (minerální látky, stopové prvky, ...) - uvědomuje si vliv zdravé výživy na zdraví a vznik nemocí " - soustava vylučovací a kožní " - zná funkci, stavbu, polohu, nemoci, vady, vztah k ostatním soustavám - rozumí pojmu transplantace - rozlišuje poleptání, omrzliny a popáleniny a dokáže poskytnout předlékařskou první pomoc - uvědomuje si nebezpečí spojená s UV zářením (opalování, používání ochranných prostředků, ...) " Biologie člověka - soustavy řídící (nervová a hormonální) "- popíše stavbu CNS a obvodového nervstva, umístění, vztah k ostatním soustavám a význam - rozlišuje reflexy podmíněné a nepodmíněné, reflexní oblouk, 1.a 2.signální soustavu - spojuje si jméno I. P. Pavlova s objevem reflexů - zná pravidla pro poskytnutí předlékařské PP při poranění páteře - vyjmenuje vybrané žlázy s vnitřní sekrecí a jejich hormony - vysvětlí vliv vybraných hormonů na funkci lidského organismu - rozlišuje základní onemocnění způsobená poruchami funkce hormonální a nervové soustavy " - soustava smyslová "- zná funkci, stavbu, polohu, vztah k ostatním soustavám - rozlišuje druhy očních vad a způsoby jejich korekce - uvede ochranné prostředky zabraňující poškození smyslových orgánů " "F 7. Ročník - optické vlastnosti oka P1.1. Cvičení smyslového vnímání – LP - smysly (P1.9.)" - soustava rozmnožovací "- zná funkci, stavbu, polohu, vztah k ostatním soustavám, význam - rozlišuje základní pohlavně přenosná onemocnění " - vývoj jedince před narozením a po narození "- vysvětlí podstatu pohlavního rozmnožování, objasní pojem ontogeneze - definuje pojmy - početí, gravidita, placenta, embryo, plod, porod, interrupce - objasní vznik a vývin jedince od početí až do stáří " - lidské nemoci (probíráno u jednotlivých soustav) "- dokáže rozlišit příznaky běžných nemocí, chápe příčiny a původce vzniku nemocí - uplatňuje zásady a postupy při prevenci a léčení běžných nemocí " Výstupy ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví "- úrazy, závažná poranění a život ohrožující stavy (probíráno u jednotlivých soustav)" "- rozlišuje úraz, závažné poranění a život ohrožující stav - rozumí, co znamená prevence, a je schopen ji provádět " Výstupy ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví - první pomoc "- aplikuje předlékařskou 1. pomoc při úrazech, závažných poraněních a život ohrožujících stavech" Výstupy ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví Genetika - dědičnost a proměnlivost organismů "- uvede příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismů - vysvětlí podstatu pohlavního a nepohlavního rozmnožování a jeho význam z hlediska dědičnosti " - podstata dědičnosti "- objasní molekulární podstatu dědičnosti - uvědomuje si J. G. Mendela jako zakladatele genetiky " - přenos dědičných informací "- rozumí principu přenosu dědičných informací - uvádí příklady dědičnosti v praktickém životě a příklady vlivu prostředí na utváření organismu " "- gen, křížení, klonování" "- vysvětlí termín - gen, křížení, klonování - dokáže řešit jednoduché genetické příklady z praktického života " - mutace a dědičné choroby člověka "- vysvětlí pojem mutace - rozlišuje základní příčiny mutací - uvede příklady dědičných chorob a příčinu jejich vzniku " "D – předchůdci, osobnosti M – řešení úloh z genetiky Ch – molekulární základy genetiky, minerální látky (prvky), moč - soli " ##### Sheet/List 4 ##### Vzdělávací obsah vyučovacího předmětu Přírodopis 9. ročník Téma Učivo Očekávané ročníkové výstupy "průřezová témata, mezipředmětové vztahy a další poznámky" Neživá příroda - postavení Země ve vesmíru "- definuje postavení Země ve Vesmíru - formuluje hypotézu o vzniku Země a vyvodí, proč život vznikl právě na Zemi " "Fy 9. roč. vesmír Ze 6. roč. vývoj Země P4.4 různé názory na vznik světa - diskuze " - stavba Země "- popíše vnitřní stavbu Země - charakterizuje pojem litosféra " Ze 6. roč. stavba Země - základy mineralogie "- definuje pojem nerost a mineralogie - popíše vznik nerostů - má povědomí o vnitřní stavbě nerostů " - vlastnosti nerostů "- vyjmenuje základní fyzikální a chemické vlastnosti nerostů - vlastnosti nerostů si ověří pokusy " ": Fy a Ch chemické a fyzikální vlastnosti látek P1.1, P1.9 Laboratorní práce" - třídění nerostů "- dokáže vybrané nerosty roztřídit podle chemického složení - chápe praktický význam a běžné použití vybraných nerostů - určuje vzorky vybraných nerostů s pomocí určovacích pomůcek " "Ch 8. roč. anorganické názvosloví P1.1, P1.8, P6.6. Projekt Můj nerost nebo Můj drahokam " - základy petrologie "- definuje pojem hornina a petrologie - popíše možnosti vzniku hornin - třídí druhy hornin podle způsobu vzniku - chápe praktický význam a běžné použití vybraných hornin - určuje vzorky vybraných hornin s pomocí určovacích pomůcek - vysvětlí horninotvorný proces a rozliší jeho důsledky " "P1.1, P1.9 Laboratorní práce P5.2 přírodní zdroje a vliv těžby na ŽP - rozprava " Neživá příroda - geologické procesy "- vyjmenuje a rozliší základní vnější a vnitřní geologické procesy - chápe rozdíly mezi vnitřními a vnějšími geologickými procesy " Z 6. roč.- geol. procesy - pohyby litosférických desek "- vysvětlí příčiny a důsledky pohybu litosférických desek - vyjmenuje základní litosférické desky " Z 6. roč.- pohyby lit. desek - sopečná činnost "- vysvětlí příčiny a důsledky sopečné činnosti - vyjmenuje některé činné sopky " Z 6. roč.- sopky - zemětřesení "- vysvětlí příčiny a důsledky zemětřesení - vyjmenuje základní typy zemětřesení - determinuje místa častých zemětřesení na zemském povrchu - chápe souvislosti mezi pohyby litosférických desek, sopečnou činností a zemětřesení - posoudí nebezpečí těchto dějů pro člověka - je seznámen s tím, jak má reagovat při vzniku zemětřesení " Z 6. roč - zemětřesení - zvětrávání "- objasní pojem zvětrávání - uvede příčiny a důsledky zvětrávání a eroze z přírody " "P5.3 kácení lesů, zemědělství" - vnější geologické procesy "- vyjmenuje základní činitele vnějších geologických procesů - chápe rozdíl mezi rušivou a tvořivou činností - uvede konkrétní příklady rušivé a tvořivé činnosti z přírody - chápe souvislosti mezi geologickými procesy a vznikem nerostů a hornin " "P5.3 voda, povodně a člověk" - půdy realizováno ve vzdělávacím oboru Zeměpis v 6. a 9. ročníku - geologická stavba ČR "- vyjmenuje základní geologické jednotky na území ČR - popíše v hrubých rysech geologický vývoj České republiky " "Z - 9.roč. P1.1, P1.9 Laboratorní práce " Neživá příroda - vznik a vývoj života na Zemi "- žák se orientuje v základních evolučních teoriích - chápe Ch. Darwina jako tvůrce jedné z vývojových teorií " "D - osobnosti P4.2 tolerance různých názorů na evoluci" - historie Země "- zná a charakterizuje hlavní geologické éry - pozná a popíše typické organismy žijící v dané éře - uvede významné horotvorné procesy " D- 6. roč.- éry vývoje Země Základy ekologie "- ekologie - jedinec, populace, společenstva, přirozené a umělé ekosystémy - vzájemné vztahy mezi organismy" "- charakterizuje pojem ekologie - chápe pojmy jedinec, populace a ekosystém a uvede příklady - vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců z různých ekosystémů a zhodnotí jejich význam - uvede příklady vztahů mezi organismy " P5.1 volná diskuze na téma ekosystémy "- neživé a živé složky životního prostředí - základní podmínky života na Zemi (voda, vzduch, půda) - vzájemné vztahy mezi organismy a prostředí - rovnováha v ekosystému " "- uvede příklady typických organismů žijících v určitém prostředí - na příkladu objasní základní princip živých a neživých složek ekosystému " P5.2 základní podmínky života "- vliv člověka na životní prostředí a narušení rovnováhy v ekosystému - ochrana přírody a životního prostředí - chráněná území " "- uvede příklady kladných a záporných vlivů člověka na živ. prostředí - uvede příklady narušení rovnováhy ve svém okolí i ve světě - zhodnotit, jaký význam mají chráněná území pro člověka " "P5.2 skupinová práce na organismy v prostředí, ochrana biologických druhů P5.3 rozprava o poškozování živ. prostředí člověkem P5.4 zajišťování ochrany přírody P1.1, P1.8, P6.6, P5.4 projekt Poškození ŽP člověkem (zaměřeno na region Morava)"