EKOLOGICKÁ VÝCHOVA V PRAXI UČITELE Obsah: l Co je vlastně ekologická výchova? l Jaký je rozdíl mezi ekologickou a environmentální výchovou? l O co se jako učitel mohu opřít při zavádění ekologické a environmentální výchovy na své škole? l Jak zařadit EV do vlastního vyučovacího procesu? l Mají adepti na učitelskou profesi i učitelé-profesionálové možnost vzdělávání a přípravy na EV? Ekologická výchova l nezbytná příprava nastupující generace pro trvale udržitelný rozvoj l cíle: znalosti a dovednosti myslet a uvažovat v souvislostech pozitivní citové vztahy k prostředí aktivní poznávání a činnosti l odpovědné, aktivní, tvořivé, ekologicky správné chování Ekologická gramotnost *Ochrana životního prostředí *Postoj člověka k prostředí Ekologická vs. environmentální výchova Ekologická výchova (EV) - vazba na ekologické vzdělávání - pochopení fungování ekosystémů - poznání vztahů v přírodním prostředí - globální problémy na lokální úrovni - připravenost ekologicky jednat a myslet Environmentální výchova (EV) - vazba na environmentální vzdělávání - širší spektrum- přírodovědné, společenskovědní a technické disciplíny - uvědomování vztahů přírodní a kulturní složky ve všech konáních lidské společnosti - cesta k trvale udržitelnému rozvoji Státní politika a EV l Zákon č.123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí l Usnesesení vlády č.1048 o státním programu EVVO v ČR (2000) l Metodický pokyn k EVVO ve školách a školských zařízeních (MŠMT 2001) l Strategie rozvoje lidských zdrojů pro ČR (Úřad vlády a MPSV 2003) l podpora neziskových organizací zabývajících se ekologickým vzděláváním a osvětou l krajské koncepce EVVO Občanská sdružení a nevládní organizace Ekologická výchova ve škole Obsah učiva: - ve všech učebních předmětech- souhrn všeobecného vzdělání - škola jako celek Ekologické vzdělávání v jednotlivých předmětech Integrace výuky- EV nebo RVP? EKOLOGICKÁ VÝCHOVA - informativní, formativní a komunikativní úkoly prolínají všemi vyučovacími předměty - okruhy poznatků o přírodě o člověku a lidské společnosti o integraci člověka a společnosti a ŽP o péči o životní prostředí a možnostech trvale udržitelného rozvoje RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM člověk a jeho svět člověk a společnost člověk a příroda umění a kultura člověk a zdraví člověk a svět práce Vyzkoušej sám sebe: *Jak mohou k EV přispět jednotlivé předměty? Jak integrovat poznatky? Mezipředmětové vztahy - integrovaný pohled na svět - vztahy člověk-společnost-příroda Zařazení integrovaných bloků učiva - multidisciplinární přístup- vybrané téma probíráme z hledisek řady předmětů Jak hledat vhodné náměty pro integrující bloky? Jak postupovat při EV? 1. Zvolit vhodné prostředky 2. Aktivizující metody a formy výuky 3. Vést žáky k dovednosti využívání informací Které prostředky jsou vhodné? - aktivizující - podporující kontakt s přírodou a okolním prostředím - vedoucí k samostatnému myšlení a činnosti žáků - hravé, zábavné a současně poučné Aktivizující formy a metody výuky FORMY l laboratorní práce l vycházky, exkurze l školy v přírodě l mimotřídní a mimoškolní akce- spolupráce se SEV, muzei,CHKO,... METODY l rozhovor l samostatné práce žáků l brainstorming l problémové metody l SWOT analýza l ReQuest, I.N.S.E.R.T. l shromažďování a třídění informací l hry Jak může škola podpořit EV ? è podpora vedení školy è vnitřní vybavení škol è spolupráce mezi učiteli è podpora vztahu učitel-žák è zvyšování kvalifikace učitelů è organizace EV, koordinátor EV è organizace celoškolních akcí Školní plán EV 1. Celkový školní plán EV - dlouhodobý - celková rozvaha úkolů a cílů v rámci EV - časově vymezit jednotlivé úkoly a cíle EV - dynamický charakter 2. Aktuální roční plán EV - měl by směřovat k plnění dlouhodobého plánu EV - zapojení členů pedagogického sboru - odborná připravenost - spolupráce školy s okolím, aktivity školy - zhodnocení ročního plánu EV Koordinátor EV l sestavuje školní plán EV l spolupracuje s předsedy předmětových týmů, jednotlivými učiteli na tvorbě plánu EV l vzdělávání v oblasti EV l sestavuje finanční rozvahu v rámci plánu EV Vzdělávání v oblasti EV 1. Budoucí učitelé - EV na vysokých školách - základy ekologie u řady učitelských nebiologických oborů 2. Učitelé-profesionálové - školící střediska (pedagogická centra, SEV,...) - kurzy pro koordinátory EV - spolupráce mezi různými typy škol