2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás PRAVĚK - Dítě jako pokračovatel rodu, nulová hodnota (období infanticidy do roku 374) - Účast na práci s rodiči STAROVĚK - Přetrvává stejný postoj k dítěti - cílenější výchova v Římě, Athénách (hoši) 2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás STŘEDOVĚK - Hodnota dítěte stoupla – je bráno jako člověk, malý dospělý (křesťanství) - Církevní školy (chlapci) HUMANISMUS - Bezvýhradná kázeň, tělesné tresty „…nemají ani duševní činnosti ani zřetelné tělesné tvary, které by je činily hodnými lásky a nikdy jsem nestrpěl, aby byly krmeny v mé přítomnosti“ (M. de Montaigne) 2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu, počátky a vývoj institucionálního vzdělávání u nás NOVOVĚK J.Á.Komenský (1592 – 1670) – láska k dítěti, respektování dětské přirozenosti = kvalita celé společnosti OSVÍCENECTVÍ J.J.Rousseau (1712 – 1778) – zakladatel NARURALISMU (přirozená výchova ve shodě s přírodou) Jako první naznačil otázku vztahu zrání a učení. 2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu REFORMNÍ HNUTÍ (přelom 19. a 20. století) OBDOBÍ SOCIALIZAČNÍ (1. polovinu 20. století) - podporuje začleňování dítěte do společnosti, zvyšuje se hodnota dítěte, snaha pomoci dětem z chudých zemí, postižených hladem a nemocemi - stále větší snaha o poznávání vývoje dítěte a jeho potřeb, rozvinula se síť speciálních vědních oborů zabývajících se dětským věkem - novou kvalitu pro postavení dítěte přinesla Ženevská deklarace práv dítěte schválená v roce 1924, v ní jsou shrnuty základní principy, které dítě chrání před vykořisťováním a zajišťující mu optimální tělesný i mentální rozvoj. V roce 1959 vyšla nová verze – Charta práv dítěte, která upravila i práva dítěte před narozením 2. Pojetí dítěte a dětství v historickém kontextu OBDOBÍ PODPORY A POMOCI DÍTĚTI (přelom 20. a 21. století) - dítě se stává partnerem dospělému, především rodičům - dítěti se přiznávají všechna nebo téměř všechna práva ve shodě s Listinou lidských práv a svobod, je plnohodnotnou lidskou osobností - mezinárodní dohoda Úmluva o právech dítěte, kterou podepsalo již 172 států (ČR v roce 1989) 2. Vznik a vývoj institucí *Dětince – sirotčince, nalezince, dětské nemocnice *Pěstovny – opatrovny (nejstarší – sociální ráz, jídlo, výchovný ráz), 2. polovina 18. století ve Francii, Anglii, Rakousku = opatrovny. *Dětské zahrádky (kindergarden) *Mateřská škola 2. Vznik a vývoj institucí * 1832 vznikla u nás první OPATROVNA Na Hrádku, kterou vedl J.V.Svoboda. Vyučoval v ní trivium – obsah vzdělávání sestavil na základě znalosti Informatoria. * 1864 ZAHRÁDKY podle Fröbela – učilo se pouze německy. Koncepce byla postavena zejména na hře, Fröbel je autorem tzv. dárků – pomůcek ve tvaru krychlí, koule, kužele … * 1869 byla zřízena první MATEŘSKÁ ŠKOLA U svatého Jakuba. Ředitelka Marie Riegrová – Palacká. Koncepce vycházela ze 3.: - francouzské (citový vztah opatrovatelky k dítěti, mravní výchova, vých. vzdělávací cíle) - české (výuka trivia podle Svobody) - německé (dárky Fröbelovi) LITERATURA KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7 KOMENSKÝ, J., Á. Informatorium školy mateřské. Praha: SPN, 1952. OPRAVILOVÁ, E., KROPÁČKOVÁ, J. Studijní texty k předškolní pedagogice s úvodem do pedagogiky. Praha: Pedf UK, 2004. ISBN 80-7290-251-2 ŠMELOVÁ, E. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: Pedf UP, 2004. ISBN 80-244-0945-8 Úmluva o právech dítěte.