EKONOMIKA vyučující: Tomáš Paleta paleta@mail.muni.cz ESF MU Literatura + ukončení l Robert Holman: Základy ekonomie pro studenty vyšších odborných škol a neekonomických fakult V l Milan Sojka, Jan Pudlák, Karel Půlpán: Základy ekonomie : úvod do ekonomie pro gymnázia l Kamil Fuchs: Ekonomie pro každého : (nejen pro gymnázia) l Přednášky !!! Ukončení: písemná zkouška - test Struktura výuky l 1. přednáška – Základní pojmy v mikroekonomii – Vývoj ekonomického myšlení – Rozvoj směny a mechanismus koordinace – Trh l 2. přednáška – Rozhodování spotřebitele – Formy konkurence – Rozhodování firmy l 3. přednáška – Základní pojmy v makroekonomii – Měření výkonu ekonomiky – Hospodářské cykly – Inflace, nezaměstnanost l 4.přednáška – Otevřená ekonomika a mezinárodní obchod – Směnné kurzy – Hospodářská politika státu l 5. přenáška – Aktuální ekonomické otázky Základní pojmy v ekonomii Rozdíly v obsahu pojmů v ekonomii a v běžné mluvě l Statek…v ekonomii není hospodářská usedlost l Důchod…není platba státu důchodcům l Potenciální…není maximální možný l Kapitál…nejsou jen peníze l Mezní veličiny Zkratky v ekonomie l P…cena (price) l D…poptávka (demand) l S…nabídka (supply) l Q…množství (quantity) l w…mzda (wage) l L…práce (labour) Ekonomie l z řeckého „ten, kdo spravuje domácnost“ l = věda zkoumající, jak společnost obhospodařuje své vzácné zdroje l X ekonomika – reálné místo, hospodářství, podnik Ekonomie jako věda l Role předpokladů l ceteris paribus l Modely – zjednodušení reality Vývoj ekonomického myšlení Antické názory ekonomiku l zprávy o směně, obchodu, penězích, cenách – v Sumeru, Babylónu, Egyptě l antické Řecko l Xenofón (430 – 355 př. n. l.) – spis Oikonomikos l Ideálem rodinné hospodářství produkující vše nezbytné pro uspokojování potřeb domácnosti. l nejprospěšnější zemědělství l odmítavý postoj ke směně. l Velmi negativní postoj byl k obchodu, jehož cílem by bylo dosažení zisku a zejména k půjčování peněz na úrok l Aristoteles (384 – 322 př. n. l.). – Jeho názory na peníze na dlouhá století vrcholem jejich analýzy. – Vznik peněz vyvozoval z rozvoje směny l pokud sloužily jako oběživo a usnadňovaly směnu, považoval je za jev přirozený. l Ne však pro lichvu nebo pro obchod pro zisk Středověké ekonomické myšlení l Od 11. století rozvíjející obchod l Impuls pro rozvoj ekonomického myšlení. l Tomáš Akvinský (1225 – 1274). – učení o spravedlivé ceně, l směna nemá být zdrojem obohacení jedněch na úkor jiných l 14. století – vznik Merkantilismu – Benátky, Portugalsko, Španělsko – V 16. stol. Holandsko l V merkantilistickém přístupu byl stát tvůrcem hospodářského systému, zatímco na přelomu 17. a 18. století převládlo přesvědčení, že hospodářství je systém ovládaný vlastními zákonitostmi, které jsou schopny zabezpečit jeho fungování. Vznik ekonomie jako vědy l Klasická škola politické ekonomie – Adam Smith (1723 – 1790). – "Pojednání o podstatě a původu bohatství národů" (1776) l „neviditelná ruka trhu“ vede jednotlivé tržní subjekty tak, že sledováním svého osobního zájmu a prospěchu jednají současně v zájmu trhu a společnosti. – Podle představitelů KPE je zdrojem bohatství práce – teorie pracovní hodnoty (D.Ricardo) l Nedostatky KPE – Klasická škola politické ekonomie se orientovala na makroekonomii, ale téměř zcela mimo její pozornost zůstaly souvislosti mikroekonomické úrovně ekonomiky – Stejně tak se v podstatě nezabývala poptávkou. Cena byla dána náklady na výrobu. Ekonomické názory od ݣ9. stol. l polarizace probíhající uvnitř společnosti – => sociální kritiky, tři hlavní směry – Návrat před průmyslovou revoluci X posílení kolektivního vlastnictví X zánik soukromého vlastnictví (K.Marx) l polarizace mezi zeměmi. – => učení německé historické školy – odmítá abstrakci, historická metoda. l počátek 70. let 19. století – vznik Neoklasické ekonomie Neoklasická ekonomie l Řeší problém tržní rovnováhy – Individualismus – teorie mezní užitečnosti a mezní produktivity – Racionální rozhodování na základě mezních veličin Novodobé ekonomické směry l Keynesiánství – Důsledek Velké hospodářské krize v 30.letech l Monetarismus – Důsledek ropných šoků l Ekonomie strany nabídky, Neo-keynesiánství, Neoliberalismus, institucionální ekonomie… – Praktická Hospodářská politika – Reaganomika, Tchatcherismus, sociálně-demokratické vlády Neshody ekonomů l Rozdíly ve vědeckých soudech l platnost alternativních teorií l Rozdíly v hodnotách l spravedlnost? l Vliv „amatérů“ l Politizace témat Kde panuje shoda? Co jsou statky a proč je vyrábíme Potřeby l Ekonomie začíná u potřeb l Jedná se vždy o pocit nedostatku – Nemusí být spojen s existenciálními problémy l Jsou subjektivní l Mění se v čase l Jsou různě naléhavé – Př.: žíznivý na poušti X žíznivý po přednášce nebo boty X kraťasy l Ekonomické X neekonomické potřeby Uspokojování potřeb l Potřeba –> spotřeba l Statek – vše co slouží k uspokojování lidských potřeb – Volné statky – dostupné volně z přírody – Ekonomické statky – výsledek hospodářské činnosti l Vzájemné ovlivňování potřeb a výroby l Omezení: – Vzácnost statků – Důchodové omezení – => nesoulad mezi potřebami a spotřebou nutí k racionálnímu chování Výroba l Ekonomické statky jsou výsledkem hospodářské činnosti (výroby) a jejich vznik předpokládá využití zdrojů l Zdroje = výrobní faktory (VF) – Půda (A) – Práce (L) – Kapitál (kapitálové statky) (K) l Vzácnost VF l Kvalita VF Produktivita práce l Produktivita X Intenzita – Intenzita = množství vynakládané práce – Produktivita = účinnost vynakládané práce l Produktivita práce roste, jestliže stejným množstvím práce je výrobce schopen vyprodukovat větší množství produkce l Faktory ovlivňující produktivitu práce – zdokonalování strojů a výrobních zařízení, – Technologie (způsob využívání výrobních faktorů), – organizace výroby, – zvyšování kvality pracovní síly.