Zvládání konfliktních situací OP3BK PsKS Druhý seminář Můj způsob řešení konfliktu d při výměně názorů mě vždycky rozčílí, když... d obvykle na to reaguji tak, že... d když chci situaci zlepšit, tak... Postoje ke konfliktu d Co si myslíte o konfliktu? Jaké má vlastnosti? (napište 5 přídavných jmen) ■ Konflikt je: Postoje ke konfliktu d Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: ■ Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... d Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) u Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v proběhu konfliktu Konflikt v běžném životě i ve škole d Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života ■ viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... d Konflikt běžně potkáváme i ve škole ■ ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... d Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě ■ mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáku, eventuálně nepedagogickým personálem ■ tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů d konflikt nemusí mít vždy negativní náboj d konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva ■ osvojení nových komunikačních dovedností ■ upevnění stávajících sociálních vztahu ■ dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních d schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině ■ dovednost jasného vyjadřování stanovisek ■ dovednost efektivní komunikace ■ osvojení dovednosti naslouchat ■ konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám Konflikt - definice d z latinského conflictus - „srazit se spolu" d Webster - „Srážka, soutěž, nebo vzájemný střet proti sobě stojících nebo neslučitelných sil nebo vlastností (jako jsou myšlenky, zájmy, nebo vôle)". d Jedná se tedy o nedorozumění mezi dvěma nebo více lidmi. Fáze konfliktu d Fáze 1 ■ Postoje ke konfliktu (různé zdroje; dětství, zkušenosti, média...) d Fáze 2 ■ Vlastní konflikt d Fáze 3 ■ Odezva, reakce d (křik, snaha mluvit o situaci, odchod...) d Fáze 4 ■ Následek (obvyklá reakce vede k obvyklému následku) Cyklus konfliktu (zesiluje) /(důsledky názory a stanoviska ke konfliktu vyhrocení zmírnění reseni stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) •Ustoupíme •Stěžujeme si •Hledáme autoritu •Nemluvíme s ním dochází ke konfliktu •Brečíme •Mlátíme kolem sebe • Vtipkujeme •Bavíme se o konfliktu Změna postoje ke konfliktu d Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné ■ Uvědomit si ■ Snažit se ■ Umět d Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? ■ Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? ■ Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? ■ Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? ■ Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? Ochota experimentovat. Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Příčiny konfliktu d Konflikty kvůli majetku ■ Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. ■ „Sedína mém místě."„Tohle je moje..." d Konflikty způsobené psychickými potřebami ■ Přátelství, láska, úspěch ■ Obtížněji řešitelné, „tváří se" často jako předchozí typ d Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. ■ Nejhůře řešitelné ■ Atakují naše vnímání sebe sama ■ Reagujeme často stažením se ■ Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu d Vnitřní (intrapsychické) ■ „Chci zhubnout ale TAK milujú buček..." d Mezi osobami (interpersonání) d Uvnitř sociální skupiny ■ Např. „Kliky" uvnitř pedagogického sboru d Meziskupinové ■ Např. Žáci vs. učitelé - mobily ve vyučování atp.