Zvládání konfliktních situací OP3BP PsKS Postoje ke konfliktu (opakovaní) Cyklus konfliktu Postoje ke konfliktu d Konflikt často spojován s negativními charakteristikami, mj.: ■ Konflikt je špatný, způsobuje stres, obavy, negativní očekávání... d Toto přesvědčení se utváří na základě sociální zkušenosti (vliv rodičů, sourozenců, kamarádů, médií...) d Tyto postoje ke konfliktu, přesvědčení a očekávání potom ovlivňují naše chování v průběhu konfliktu Konflikt v běžném životě i ve škole d Konflikt je neoddělitelnou součástí našeho života ■ viz běžné večerní TV zprávy, denní tisk... d Konflikt běžně potkáváme i ve škole ■ ačkoli je často spojován s násilím, jedná se většinou spíš o nedorozumění, pomluvy, verbální napadení... d Učitelé tráví hodně času a energie snahou urovnat konflikty ve třídě ■ mohou se týkat nedorozumění mezi studenty; pedagogy školy či rodiči žáku, eventuálně nepedagogickým personálem ■ tyto konflikty mohou vést až k vyhrocené atmosféře uvnitř třídy či školy (problematické sociální klima) Přínos konfliktů d konflikt nemusí mít vždy negativní náboj d konstruktivní přístup ke konfliktu může přinést i pozitiva ■ osvojení nových komunikačních dovedností ■ upevnění stávajících sociálních vztahu ■ dozvědět se něco nového o sobě i o ostatních d schopnost řešit konflikty přináší prospěch jednotlivci i skupině ■ dovednost jasného vyjadřování stanovisek ■ dovednost efektivní komunikace ■ osvojení dovednosti naslouchat ■ konstruktivní přístup ke vzniklým neshodám Změna postoje ke konfliktu d Pakliže se má naše reakce v konfliktu měnit, je nutné ■ Uvědomit si ■ Snažit se ■ Umět d Např: Jak obvykle reagujeme na konflikt? ■ Cítíme se obviněni a nuceni se bránit? ■ Popíráme, že se skutečně jedná o konflikt? ■ Myslíme si, že to určitě nedopadne dobře? ■ Co by se muselo stát, aby se situace vyvíjela jinak? Ochota experimentovat. Ochota vidět svou roli v konfliktu jinak. Ochota komunikovat jinak (efektivně), naslouchat, reagovat. Cyklus konfliktu (zesiluje) /(důsledky názory a stanoviska ke konfliktu vyhrocení zmírnění reseni stres, únava poraněné city reakce (co obvykle v konfliktu dělám) •Ustoupíme •Stěžujeme si •Hledáme autoritu •Nemluvíme s ním dochází ke konfliktu •Brečíme •Mlátíme kolem sebe • Vtipkujeme •Bavíme se o konfliktu O v Jak efektivně komunikovat d ochota ■ efektivní komunikace není samozřejmá; muže být velmi těžká ■ je těžší v situaci kdy i je velký rozdíl v potřebách a očekávání i je velký rozdíl v hodnotové orientaci i je velký rozdíl v komunikačních stylech d respekt ■ k vlastním názorom i názorům druhých d dovednost komunikovat ■ vědět, jak komunikujeme v současnosti ■ co jsou naše citlivá místa ■ vědět, kde jsou naše hranice Příčiny konfliktu d Konflikty kvůli majetku ■ Dva nebo více lidí chtějí totéž, ale není toho dost. ■ „Sedína mém místě."„Tohle je moje..." d Konflikty způsobené psychickými potřebami ■ Přátelství, láska, úspěch ■ Obtížněji řešitelné, „tváří se" často jako předchozí typ d Konflikty na bázi rozdílů v hodnotových orientacích a hodnotách. ■ Nejhůře řešitelné ■ Atakují naše vnímání sebe sama ■ Reagujeme často stažením se ■ Minimální možnost ochoty reagovat jinak (např. významné životní změny) Typy konfliktu d Vnitřní (intrapsychické) ■ „Chci zhubnout ale TAK milujú bôček..." d Mezi osobami (interpersonání) d Uvnitř sociální skupiny ■ Např. „Kliky" uvnitř pedagogického sboru d Meziskupinové ■ Např. žáci vs. učitelé i mobily ve vyučování atp. Utváření individuálních přístupů ke konfliktu d osobitý styl reakcí člověka na konflikt vznikající na základě řady vlivu působících na člověka: ■ společenský postoj, se kterým se ztotožňujeme v názoru na konflikt, ■ vzory jednání, které jsme odpozorovali od svých rodičů, učitelů, oblíbených filmových hrdinů a jiných významných osobností v konfliktních situacích ■ naše přímá osobní zkušenost s konfliktem Přístupy ke konfliktu únik, vyhýbání se konfliktu: představa, že konflikt je „špatný" vyhýbání se dotyčné osobě („Nemám s ním problém, jen ho nechci vidět...") odmítání vlastních neg. pocitů („To mi nevadí, to se mě nemůže dotknout...") zapírání konfliktu („Toto přeci ještě není konflikt...") přizpůsobení (souhlas j e j ednodušší) („Ano, samozřejmě, že máš pravdu...") nevede k řešení, potlačované emoce, latentní konflikt konfrontace představa, zeje potřeba se konfliktu postavit, vnímá situace jako „buď-anebo", „kdo s koho" hájení vlastních pozic a odmítání argumentů oponenta („Pravdu může mít jenjeden!; Tady jde o princip!") konfrontace z pozice síly vztah nadřízený-podřízený, učitel-žák, starší-mladší... („Už j sem řekl!") často nevede k řešení, často dlouhý a úporný boj řešení problému nutné sebevědomí, ochota a komunikační dovednosti • kompromis - vyjednávání, každý se něčeho vzdá - účinný tehdy, kdy se podaří prosadit podstatné, v opačném případě -rozmrzelost a přizpůsobení se dohoda - „win-win" strategie, ochota vyjít vstříc - jde o to, aby byly uspokojeny potřeby obou stran, příčin konfliktu i to, co obě strany dohodou riskují, důvěra velká šance na potlačení konfliktu v budoucnu