Zvládání konfliktních situací OP3BP_PsKS Konflikty - řešení Možné postupy při řešení konfliktu faktory míra odpovědnosti třetí strany důraz na vztah mezi odpůrci Odpůrci nesou zodpovědnost Třetí strana nese zodpovědnost Vztahy jsou důležité Důležité je řešení řešení spoluprácí ­ usmíření ­ mediace ­ arbitráž ­ soudní řízení Řešení konfliktu analýza příčin (záminka vs. důvod) zaujmutí pozic vs. projevení zájmu požadavek / výhrůžka vs. objasnění stanoviska prostředí pro řešení konfliktu místo a čas (je bezbečné, vyhovující a dostatečné?) Fáze řešení konfliktu vytvoření pozitivního prostředí definování problému a diskuse o něm shrnutí dosažených výsledků hledání možných řešení stanovení dalšího postupu (harmonogram) Řešení spoluprací (,,neformální postup") osobní plánování definování příčin konfliktu definování zájmů a postojů organizace vhodného prostředí pro diskusi vlastní řešení s druhým účastníkem konfliktu navození pozitivní atmosféry společné definování problému shrnutí dosavadního pokroku hledání alternativ řešení dohoda o místě a času pokračování Formální řešení konfliktu vstup třetí strany do řešení; cílem může být smířřřření ­ třetí strana moderuje komunikaci; nerozhoduje ,,kdo má pravdu"; průběh analogický ,,neformálnímu" postupu mediace ­ někdy synonymum pro ,,smíření"; ve skutečnosti je větší důraz kladen na hledání oboustranně přijatelného řešení; vzájemný vztah stran není hlavním cílem arbitrážžžž ­ rozhodnutí je oběma stranami přeneseno na oboustranně důvěryhodnou osobu; obě strany přednesou stanoviska a arbitr rozhodne soudní řřřřízení Jak komunikovat efektivně? aktivní naslouchání empatie (jaké jsou důvody toho druhého?) projevení zájmu (tón hlasu, mimika, oční kontakt, postoj) nepřerušovat, nedávat k dispozici ,,vlastní historky" mluvit v první osobě, popisovat své pocity, nezobecňovat fáze: povzbuzování objasňování (,,Jak jsi reagoval?", ,,Proč si myslíš, že?") parafrázování (,,Jestli tomu dobře rozumím...") zrcadlení (,,Když se tak na Tebe dívám, vidím, že Tě to...") shrnutí (,,Takže jsi mi už říkal, že... Co bylo dál?") uznání (,,Chápu, že je to pro Tebe důležité...") potvrzování (,,Jsem rád, že jsme to spolu probrali...") Komunikační brzdy? přikazovat (,,To přece nesmíš!", ,,Udělej...!") vyhrožování (,,Udělej to, nebo...") mentorování (,,Měl bys...", ,,Uvědomuješ si...") knížecí rady (,,Já osobně bych...") hodnocení (,,Jsi trouba, líný, neschopný...") omluvy, lakování na růžovo (,,To by udělal každý...", ,,Není to TAK hrozné...") hodnocení (,,Zase se snažíš být důležitý...") dotěrná zvědavost (,,Fakt?", ,,Proč, kdy, jak, s kým...?") Zodpovědnost (Je to tak doopravdy?) Jsme-li zodpovědní za svá rozhodnutí a činy, musíme si uvědomit také naši zodpovědnost za naše myšlenky a pocity. Pokud rozzlobení hovoříme o druhé nebo třetí osobě, znamená to ve skutečnosti, že se na ni snažíme přenést naši zodpovědnost. ,,Tohle rozhodnutí je hloupé" není vyjádřením vlastního pocitu, zatímco ,,Tímhle rozhodnutím jsem opravdu uražený" ano. Odpovědi, které začínají slovem ,,Já" umožňují hovořit o problému, který se nás přímo dotýká a současně uvažovat o možnostech zlepšení situace. Pokud narážíme na pocity druhé nebo třetí osoby, je jedním z možných vysvětlení to, že se snažíme skrýt svoji potřebu nebo chybu. ,,Nikdo nemá rád tento předmět, je hloupý a k ničemu." může znamenat ,,Nerozumím této kapitole a potřebuju poradit."