Sexualita v životě člověka Jitka Reissmannová Literatura: • Hamanová, J., Machová,J. Reprodukční zdraví v dospívání.Praha: HaH, 2004. • Hajnová,R., Kleinová, S. Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy.Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravtnictví v Brně, 2002. • Šilerová, L. Sexuální výchova (Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě). Praha: Grada, 2003. Sexualita • Sexualita znamená mnohem víc než jen sex, který je tělesným projevem • Vztahuj se k sebepojetí jedince jako ženy a muže, na vztahy k ostatním mužům a ženám i specificky intimní vztah k jedné blízké osobě partnera • Znamená schopnost navázat a udržet intimní vztah na bázi vzájemného dávání (Strasburger, Brown, 1991) • Jedná se o fenomén biologický, psychosociální, morální a etický (Greydanus, Shearin, 1990) • Sexualitu ovlivňuje mnoho faktorů: Ø V nitroděložním vývoji – XX,XY, stres, užívání alkoholu a drog - ve 3-4. měsíci – „mozkové naprogramování“centra sexuality - chování (ne)odpovídá chromozomálnímu vzorci Ø Postnatální vývoj – vliv zda je dítě chtěné, očekávané, mazlení a hlazení, pocit bezpečí Biologické hodiny sexuality • Do 5 let života dítěte – rodina podává základní informace o stavbě těla, jeho funkci, záleží na kultuře rodiny, volbě slovníku, přebírání vzorců sexuálního chování (ženská a mužská role) • Dnešní společnost - stírání rozdílů mezi rolemi – unisex • Rozpad tradičních vzorců rodičovského chování • Do 10 let je dítě OCHOTNO přijímat informace od rodičů, pak nastává odb.tzv.“kukly“ – mělo by vědět základní informace o tělesných změnách, probouzející se sexualitě a riziku sexuálních deviací Biologické hodiny sexuality • Období 10 – 15 let v období onanie přirozený ventil probouzející se sexuality soukromí, intimita • 15 let – adolescence – 1.právní dospělost - vyvinuty druhotné pohlavní znaky - do 15 let by měl mít jedinec všechny potřebné znalosti z oblasti sexu - riziko předčasného startu párové pohlavní aktivity Biologické hodiny sexuality • 15 – 18 let: fáze neckingu pettingu v dotekové aktivity stimulující erotogenní zóny Necking –doteky od pasu nahoru Petting – doteky po celém těle včetně pohlavních orgánů Dotekové aktivity – „vzpomínky“ na období mazlení s matkou • 18 let – druhá právní dospělost v od 18 let koitální fáze - do této doby nutné informace o těhotenství, převzetí zodpovědnosti, rizicích umělého přerušení těhotenství, antikoncepci Biologické hodiny sexuality • 20 – 40 let v fáze reprodukce Počínaje 30 rolem zhruba s každým prožitým desetiletím se charakter sexuálních potřeb mění, sexualita ztrácí svou naléhavost a kolem 80. roku se z potřeb jedince zcela ztrácí Důležitá role v CELÉM životě člověka Sexuální vývoj - batole • Předškolní věk 1-2 roky : dítě pozoruje své tělo, uvědomuje si tělesné uspořádání - chlapečci si hrají s penisem – není to onanie!, jedná se o zkoumání svého těla - ztopoření po probuzení – fyziologické 2-3 roky:dítě si uvědomuje pohlaví, ke kterému patří - odlišuje pohlaví u ostatních (podle oblečení, účesu) - dítě se zabývá svým vyměšováním – nevnímá jako pohlavní - uvědomění si „já“ - OKOLO 3 let ZAČÍNÁ KLÁST PRVNÍ OTÁZKY ZE SEXUÁLNÍ OBLASTI (kde s vzalo, jak přišlo na svět) Sexuální vývoj - předškolní věk - začíná odlišovat mužské a ženské role, přijímá mužské a ženské chování - vzorem je rodič stejného pohlaví - pohlavní identifikace během prvních tří let života (počátek kolem 18.měsíce) - dítě pozoruje rodiče – vztah mezi pohlavími a jejich rolí, komunikace - první vztah k jednomu z rodičů - dítě se učí STUDU (nahota – kde ano/ne, co se (ne)smí okukovat, na co se (ne)smí sahat - Pohlavní orgány rodičů a sourozenců jsou pro dítě tabu ALE dítě musí vnímat, že tělesnost a sexualita je NORMÁLNÍ Sexuální vývoj - předškolní věk OTÁZKY: ? jak jsem přišel na svět? ? jaký je rozdíl mezi holkou a klukem? ? k čemu je pupík? Hra na doktora -vzájemné prohlížení a doteky – NENÍ SEXUÁLNÍ PODTEXT, přirozená zvídavost Před vstupem do školy dítě ví: jestli je chlapec nebo dívka že bude jednou maminka/tatínek jak přišlo na svět zná správné názvy pohlavních orgánů ví, že se nikdo nesmí dotýkat jeho pohlavních orgánů Sexuální vývoj - školní věk Mladší školní věk – upevnění sexuálních rolí - prohloubení pohlavní identity Sexuální role: mužské/ženské chování úprava zevnějšku Pohlavní identita: vnitřní pohled a pocit uvědomění a přijetí příslušnosti k jednomu z pohlaví plné pochopení až po 8.roce (jsem napořád holka/kluk – i když si hraji s panenkou, autíčkem) Sexuální vývoj - školní věk • 7 - 8 let: zvyšuje se zájem o sexuální otázky - děti se o nich spolu baví (různé teorie o porodu,…, sprostá slova) - pokud nedostane správné a přiměřené informace od dospělých vytváří si teorie o početí, těhotenství, porodu - děti ve 2.třídě nechápou co je to pohlavní styk : proč to někdo chce dělat? (2 děti v rodině = 2 pohlavní styky mezi rodiči) - důležité vysvětlit, že se rodiče milují, protože si tak dávají najevo lásku - začíná vliv vrstevníků – učí se, jak vycházet s ostatními, vyjednává, prosazuje se, získává místo ve skupině, kamarádské vztahy - 1.informace o menstruaci!!!! – příprava dívek 1.menstruace (menarché) je významný mezník v životě dívky – vhodné nějakým způsobem oslavit Sexuální vývoj - školní věk • 9.-10.rok: děti ví, že staré ženy nejsou těhotné zájem o otce dětí svobodných a rozvedených matek zájem o obrázky, příběhy a sexuální vtipy začátek onanie napodobování sexuálního chování dospělých 9.- 12.rok: osvojování si chování vůči malým dětem učí se rodičovské postoje úplné vytvoření mužské/ženské identity (!!!potíže s přijetím vlastního pohlaví, transsexualita) dívčí/chlapecké skupiny probouzející se zájem o opačné pohlaví Sexuální vývoj - školní věk • 11.-12.rok: zajímají se o roli otce detaily vzniku nového života zájem sexuologickou literaturu po 12.roce: rozhovory se sexuální tématikou chlapecké/dívčí skupiny výron semene- poluce, onanie (sex.představy) vývoj prsou – zájem chlapců, snaha se dotknout první menstruace Sexuální vývoj - puberta • Vznik užšího přátelského vztahu s osobou stejného pohlaví – sdílení • Zájem o opačné pohlaví • 13.-15.rok: první zamilovanost (dívka – platonicky, chlapec – představa sexuálního kontaktu) pravidelná onanie – sexuální fantazie zájem o otázky: antikoncepce, potrat, deviace, sex.přenosné nemoci, vznik dvojčat, poškození plodu vliv médií: časopisy – brzké sexuální zkušenosti – pocit, že jsou divní, že ještě takové zkušenosti nemají !!!!!vliv sexuální výchovy!!!! Sexuální vývoj - adolescence • Po 15. roce období prvních vztahů – intenzita, nestálost zvědavost touha ujistit se o vlastní ceně první sexuální kontakty zájem o konkrétní podrobnosti sexu – předehra, polohy, antikoncepce Sexuální zkušenosti ovlivňují naše vztahy k lidem, jací jsme, jak se vnímáme, jak se hodnotíme ve vztahu k druhým, jestli si věříme, jestli se bojíme druhých Poznámky • Vývojové stupně sexuální aktivity: 1) kontakty dospívajících mezi sebou – ojedinělé 2) lehký petting – stimulace 3) intenzivní petting 4) první pohlavní styk, 1 partner 5) pravidelný pohlavní styk, více partnerů Sexuální chování podle K.Freunda: 1) výběr partnera 2) předdotyková fáze – koketní chování, dvoření 3) dotyková fáze – objetí, polibek 4) genitální fáze - koitus Poznámky • Sexuální revoluce – sex = koitus = potlačení motivační fáze – nestabilita svazku • Dívka – citová složka chlapec – pudová složka - dívka je přirozenou brzdou zahájení předčasného sexuálního života - chlapci se učí sebekázni a sebeovládání Průměrný věk koitarché v roce 1994: chlapci: 17, 28 dívky: 17, 35 Emoční rce na koitarché: kladná u 72% ch., 36% d. Max.sex.aktivity: 18 let u mužů, 25 let u žen Stadia vývoje osobnosti podle Eriksona Sexualita a psychický vývoj dětí a dospívajících • Základní jistota Je důležité v dětství zjistit, že lidské tělo a sexualita nejsou nic špatného, že je to normální • Sebevědomí Díky sexualitě si člověk potvrzuje svůj význam, buduje sebeúctu a sebevědomí Dospívající bez partnera – pocit méněcennosti, ošklivosti, nejistota,… • Postavení ve skupině vrstevníků Dospívající se sex.zkušeností – vzor, obdiv !!!touha dohnat ostatní – nevhodné zahájení sex.života!!! • Vytváření postojů a hodnot Tvorba morálního cítění a mravních hodnot Sexualita a psychický vývoj dětí a dospívajících • Osamostatňování od rodičů Prožívání prvních vztahů „sám za sebe“, vztah, který se poprvé týká někoho mimo rodinu Autoritativní rodič – sexualita jako forma vzdoru • Únik z rodiny Únik z neuspokojivého rodin.prostředí, někdy zakládání vlastní rodiny Potřeba blízkosti, porozumění • Vyjádření agrese Sexualita může někdy sloužit k vybití a odreagování agrese Msta na všech ženách/mužích Rozpory při vývoji dospívajících v současné společnosti o Rozpory mezi tělesnou a sociální zralostí Pohlavní zralost dříve – nároky na povolání,pozdější socioekonom. A psychická zralost o Rozdíl role – status Role = chování v určitém postavení Status = práva Očekávání rozumného chování – stále podřízené postavení Problém autority o Rozpor mezi hodnotami mladé a starší generace