Nové formy náboženského života Přednáška do kurzu Náboženství světa (jaro 2009)ţ Mgr. Michaela Ondrašinová Ústav religionistiky FF MU Nově registrované náboženské spol. Registrace církví a náboženských společností l Zákon o svobodě náboženského vyznání – zákon č. 3/2002 Sb. l Snaha o liberalizaci, ale: potřeba vyvážit zárukami poskytujícími ochranu občanů před působením „nebezpečných sekt“ - potřeba ochrany před omezováním svobody smýšlení, svědomí a před manipulací s občany Registrace církví a náboženských společností l Registrace církví a náboženských společností – ustavení právnické osoby, možnost vyučovat a vychovávat své duchovní i laické pracovníky ve vlastních školách l Kvalitativní podmínky Vznikat a vyvíjet činnost nemůže církev..., jejíž učení: l je v rozporu s ochranou veřejné mravnosti, veřejného pořádku, veřejného zdraví ... l popírá nebo omezuje osobní, politická nebo jiná práva fyzických osob... l omezuje osobní svobodu zejména tím, že využívá fyzický a psychický nátlak k vytvoření závislosti... l je utajována v celku nebo v některých částech... Oprávnění k výkonu zvláštních práv (§11)ţ l Podmínky: · CNS registrována nejméně 10 let · Zveřejňuje po tuto dobu každoročně výroční zprávu · Plní řádně závazky vůči státu a třetím osobám · Předložit podpisy členů v množství 1promile obyvatel ČR l Zvláštní práva: · vyučovat náboženství na státních školách · vykonávat duchovenskou službu v ozbrojených silách, vězeňství a institucích ochranné výchovy · být financována ze státního rozpočtu · právní uznání církevních sňatků · zřizovat církevní školy · Právo zpovědního tajemství Náboženské subjekty bez registrace Antikultovní hnutí l Organizace, které se snaží o omezení nebo o úplný zákaz činnosti nových náboženských hnutí (NNH) l Kritika NNH z hlediska: a) náboženských pozic (teologický přístup) l b) sekulárně-racionalistických pozic (psychiatři, psychologové, novináři, atd.)ţ l Rozvoj od 70. let, později vznik celonárodních organizací: Cult Awareness Network, American Family Foundation, Citizens Freedom Foundation l V ČR: Společnost pro studium sekt a nových náboženských směrů (od 1993, Prokop Remeš, Zdeněk Vojtíšek, Tomáš Novotný)ţ Argumentace antikultovního hnutí l "sekty" =skupiny s cílem rozvrátit společnost, se snahou o násilnou změnu jedince i společnosti, vedené anti-sociálními či psychopatickými jedinci l "sekty" jsou totalitní a destruktivní, porušují hodnotu individuální svobody l pojetí konverze jako „vymývání mozku“ (brainwashing) či „mentálního programování“ Konverze – brainwashing model l "Brainwashing" objeven ve 20. letech nezávisle evropskými a čínskými komunisty usilujícími o nastolení ideologické konformity zajatců l Popsán amer.psychologem Liftonem v souvislosti s případem amerických zajatců za korejské války (50. léta)ţ l Lifton jej zobecnil i na „totalitární náboženské skupiny“ l Snaha vytvořit „léčebný“ program pro členy „sekt“ - deprogramování Kritika brainwashing modelu l Brainwashing je možné provádět pouze v dokonale kontrolovaných podmínkách a za cenu ohromných finančních investic. Ani tak ale nevede k trvalému vytvoření nové identity. l Nebere úvahu motivaci jedince, jeho vlastní zájem na vstupu k náb. skupině l Předpokládá identitu jako něco stálého, co může být nahrazeno „pseudojá“ l Konverzi chápe jako něco rychlého, násilného a náhlého, ne jako postupný proces socializace do nového prostředí l Generalizuje na všechna NNH, zároveň nevysvětluje odlišnost od konverze k zavedeným církvím Antikultisté vs. religionisté l Antikultisté – snaha prezentovat se jako „nezaujaté“ vědecké studium NNH l Namísto vědecké práce s pojmy jde o hodnotící postoj: např. pojem "sekta", "kult", "mentální programování" l Cílem není vytvořit vědeckou teorii k vysvětlení a pochopení jevů souvisejících s NNH, ale vést negativní informační kampaň proti NNH l Často spojovány nesouvisející jevy: např. New Age – satanismus – rituální zneužívání dětí l Zároveň snaha realitu ovlivňovat – terapie l Předmět výzkumu religionistiky "Sekta" a "kult" l Problémy s termíny „sekta“ a „kult“ l Natolik hodnotově zatížené (negativní konotace), že se někdy upouští od jejich používání l V antikultovním prostředí směšování pojmů sekta a kult l Alternativní označení: nová náboženská hnutí, alternativní náboženství, nová náboženství, náboženské menšiny aj. Sekta-kult Pohled religionistiky/sociologie náb. l Max Weber: církev – sekta jako ideální typy l Základní hledisko: typ členství – inkluzivní (členství všech) vs. exkluzivní (členství na základě volby či po splnění urč. kritérií)ţ l Důležitost svátostí (eucharistie) vs. důraz na morálku, náboženské chování l Důraz na intelektuální výklad (učení) vs. emocionální prožitek a aktivní začlenění do života skupiny l Morální konformita se společností vs. protest proti morálnímu stavu společnosti l Další kritéria: konformita se sociálním prostředím; míra rozvoje profesionálního personálu, hierarchie, byrokracie Církev – sekta – kult Pohled religionistiky/sociologie náb. l R. Stark, W. S. Bainbridge l Církev – konvenční náboženská skupina l Sekta – deviantní náboženská skupina, která se odděluje od uznávané náboženské skupiny (církve) v daném kulturním prostředí l Kult – deviantní náboženská skupina s novými představami a praktikami – kulturní import či kulturní inovace Definice "sekty" a "kultu" l Sekta: Náboženská skupina, která vznikla a) oddělením od domácích náboženských tradic, b) nemá rozvinutou byrokratickou strukturu, c) je v konfliktu se sociálním prostředím, ve kterém existuje, d) členství je dáno volním aktem. l Kult: Označení pro počáteční etapu vývoje náboženské skupiny, která nevznikla v důsledku odštěpení od domácích tradic, ale jako a) výraz snahy zavést nové náboženství (buď kulturní inovací, nebo importem), b) nemá rozvinutou byrokratickou strukturu, c) je v konfliktu se svým okolím i s převládající domácí náboženskou tradicí. Přítomnost charismatického vůdce není nutná. Varianty vývoje náboženství Typologie NNH (Roy Wallis 1984)ţ l Hlavní kritérium: míra konformity či napětí s okolím l 1) NNH odmítající svět l Principy stávajícího společenského řádu jsou v rozporu s ideály skupiny („božím řádem“) – kritika společnosti l Skupina chápána jako dokonalá komunita l Důležité postavení gurua, proroka či vůdce skupiny l Důraz na konverzi – chápána jako znovuzrození jedince l Často asketické ražení, regulována sexuální morálka, strava, aj. l Boží děti (Rodina), Svatyně lidu, ISKCON, Svědkové Jehovovi, Církev sjednocení Typologie NNH (Roy Wallis 1984)ţ l 2) NNH přijímající svět l Okolní svět a jeho řád není nepřátelský, špatný l Lidstvo je ze své podstaty dobré → potřeba rozvíjet především jeho kladné vlastnosti a schopnosti l Důraz na různé techniky osobního/duchovního rozvoje, které to umožňují l Individualistická tendence – zaměření se na jedince a jeho potenciál – rozvinutí „skrytého“ potenciálu člověka má vést ke zlepšení společenských podmínek l Scientologická církev, Transcendentální meditace, Silvova metoda mysli, est Typologie NNH (Roy Wallis 1984)ţ l 3) NNH obývající svět l Postoj ke světu/společnosti je neutrální až indiferentní l Spíše negativní postoj vůči zavedeným církvím, vůči formalismu l Důraz na emocionalitu, silný osobní prožitek, důležité kolektivní rituály l Charismatické a letniční sbory