Stáří Charakteristika jednotlivých životních etap Kdy je člověk starý? Nesnadná otázka ze tří důvodů: 1. interindividuální variabilita – pokles výkonnosti v některé činnosti, zatímco v jiné stoupá nebo je zachován 2. intraindividuální variabilita - rozdíly mezi jedinci v zachování svěžesti 3. sociální kontext – pokroky ve zdravotní péči a celkové společenské změny, člověk je starý, když ho za takového považuje zbytek společnosti, v roce 1800 40letý kmet, v roce 1890 50letý stařec, dnes nejdříve rok 65 a hranice se stále posouvá Stárnutí – souhrn změn ve struktuře a funkcích organismu, které podmiňují jeho zvýšenou zranitelnost a pokles schopnosti a výkonnosti jedince. Biologické projevy stárnutí snižuje se odolnost vůči infekcím zvyšuje se sklon k nádorovým onemocněním zpomaluje se hojení ran ztrácí se pružnost vaziva zvýšená lomivost kostí sklerotizují cévy největší projevy v oblasti nervové a endokrinní soustavy zmenšování hmotnosti mozku: odumírání neuronů x jejich zmenšování a snižování počtu synapsí Změny u stárnoucích lidí zhoršení smyslového vnímání následováno ztíženou komunikací, změny v emoční oblasti, zvýšená úrazivost, 90% populace zhoršení zraku, 30% populace zhoršení sluchu zhoršení paměti, obzvláště pro nové události, zatímco dávno minulé zážitky zůstávají v paměti dobře uchovány a jsou snadno vybavovány, minulé je hodnoceno spíše pozitivně, tzv. vzpomínkový optimismus, zvýšené až nepochopitelné lpění na minulosti, problém s přizpůsobením se změnám prostředí, prudké zhoršení psychického stavu při přechodu do neznámého prostředí – relokační syndrom, smrt z maladaptace (ve vysokém věku 30-70%) Změny inteligence měření klasickými int. testy prokazují snížení longitudinální výzkumy – generační posuny inteligenčního kvocientu krystalická inteligence – budována ze všech životních zkušeností, získaných spontánně i formálním vzděláním, stoupá v průběhu života, roste i ve stáří fluidní inteligence – kognitivní flexibilita, projevuje se ve schopnosti učit se novým věcem, rychlostí, prací pod časovým stresem, schopností přecházet z jednohu způsobu myšlení ke druhému, klesá již po 30 roce života, ve stáří snížena Změny afektivní prožívání snižuje se intenzita emocí, citové prožívání se stává méně bezprostředním – již se tak snadno nenadchne, ale ani nerozlobí, situace hodnotí klidněji, racionálněji na počátku stáří – potřeba seberealizace, smysluplnost, být užitečný pro druhé poté – potřeba emočního zakotvení a pozitivního přijetí v kruhu blízkých v pozdějším stáří – druzí lidé se začínají vzdalovat, jejich osudy se stávají lhostejnými, velké soustředění na sebe a na své problémy, ztrácí schopnost nadhledu a porovnání, přecitlivělost a sebezaměřenost může být vystupňována v sobeckost a hypochondrii reálná sociální izolace x subjektivní pocity osamocení Kreativita klesá od střední dospělosti – měřeno počtem významných uměleckých či vědeckých prací lidská tvořivá činnost dosahuje vrcholu obvykle mezi 25. a 40. rokem záleží však na odvětví činnosti – ve vědě filosofie x fyzika povzbuzující příklady: Michelangelo – téměř v 90 letech tesal Pietu Goethe – v 83 letech dokončil druhý díl Fausta Sofokles Komenský Květa Legátová … Strategie vyrovnání se se stářím Seřazeno dle sociální přijatelnosti: Konstruktivní strategie Strategie závislosti Strategie obranná Strategie hostility – nepřátelství a hněvivost vůči druhým Strategie sebenenávisti Optimální adaptace na stáří - Švancara Zásady pěti P: perspektiva – udržení orientace na budoucnost pružnost – přijímat nové podněty, měnit své zvyklosti prozíravost porozumění pro druhé potěšení – udržovat a budovat si zdroje radosti Aktivizační programy