,,Co je to psychologie?",,Co je to psychologie?" Přednáška č. 1 z předmětuPřednáška č. 1 z předmětu Úvod do psychologieÚvod do psychologie VyuVyuččujícíující PhDrPhDr.. JosefJosef LukasLukas KKontaktontakt:: mail@mail@jlukas.czjlukas.cz KKonzultaonzultaččníní hodinyhodiny:: po epo e--mailovémailové domluvědomluvě Některé podklady k semináři (včetněNěkteré podklady k semináři (včetně pptppt..Některé podklady k semináři (včetněNěkteré podklady k semináři (včetně pptppt.. prezentací) budou vprezentací) budou v ISuISu, v sekci, v sekci StudijníStudijní materiálymateriály ­­ složkasložka LUKASLUKAS.. Odkaz:Odkaz: https://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=4484;kohttps://is.muni.cz/auth/dok/rfmgr.pl?fakulta=1441;obdobi=4484;ko d=SC4KC_UPS;info=1;furl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2009%2FSC4KC_Ud=SC4KC_UPS;info=1;furl=%2Fel%2F1441%2Fjaro2009%2FSC4KC_U PS%2FPS%2F Předmět psychologiePředmět psychologie Zkoumání psychických jevůZkoumání psychických jevů Psychologie jakoPsychologie jako -- věda o dušivěda o duši -- věda o subjektivní zkušenostivěda o subjektivní zkušenosti -- věda o chování (věda o chování (behaviorismusbehaviorismus)) -- věda o prožívání a chovánívěda o prožívání a chování Definice psychologieDefinice psychologie Není snadnéNení snadné (nebo dokonce možné)(nebo dokonce možné) podat jednoduchou definicipodat jednoduchou definici ­­ existuje mnoho odlišnýchexistuje mnoho odlišných chápání psychologiechápání psychologiechápání psychologiechápání psychologie (ať již odborných nebo laických).(ať již odborných nebo laických). PsychologiePsychologie ­­ systematické studiumsystematické studium lidského chování a prožívání (vnitřníchlidského chování a prožívání (vnitřních duševních procesů), které neníduševních procesů), které není vztaženo pouze k jednotlivci, ale kvztaženo pouze k jednotlivci, ale k člověku jako takovému (sociálníčlověku jako takovému (sociální aspekt).aspekt). Různá dělení psychologie 1Různá dělení psychologie 1 Psychologické vědy:Psychologické vědy: základnízákladní XX speciálníspeciální teoretickéteoretické XX empirickéempirické Základní psychologické vědy:Základní psychologické vědy: obecná psychologie (základní mechanismyobecná psychologie (základní mechanismy-- obecná psychologie (základní mechanismyobecná psychologie (základní mechanismy psychiky)psychiky) -- vývojová psychologie (změny psychiky v čase)vývojová psychologie (změny psychiky v čase) -- psychologie osobnostipsychologie osobnosti -- sociální psychologiesociální psychologie -- psychopatologie (zkoumání ,,nemocné"psychopatologie (zkoumání ,,nemocné" psychiky)psychiky) -- (dějiny psychologie)(dějiny psychologie) Různá dělení psychologie 2Různá dělení psychologie 2 Aplikované psychologické vědy:Aplikované psychologické vědy: -- klinická psychologie (psychoterapie)klinická psychologie (psychoterapie) -- poradenská psychologieporadenská psychologie -- pedagogická psychologiepedagogická psychologie -- forenzní (soudní) psychologieforenzní (soudní) psychologie-- forenzní (soudní) psychologieforenzní (soudní) psychologie -- psychologie organizacípsychologie organizací -- psychologie reklamypsychologie reklamy -- psychologie sportupsychologie sportu -- politická psychologiepolitická psychologie -- interkulturní psychologieinterkulturní psychologie ...... ... ...... ... Různá dělení psychologie 3Různá dělení psychologie 3 Speciální psychologické vědy:Speciální psychologické vědy: -- psychofarmakologie (vliv chemických látekpsychofarmakologie (vliv chemických látek na psychiku)na psychiku) -- psycholingvistika (vztah mezi myšlením apsycholingvistika (vztah mezi myšlením a řečí)řečí) -- psycholingvistika (vztah mezi myšlením apsycholingvistika (vztah mezi myšlením a řečí)řečí) -- zoopsychologiezoopsychologie -- psychometrie (konstrukce testů,psychometrie (konstrukce testů, např. test IQ)např. test IQ) ...... ... ...... ... Z toho vyplývá, že psychologickyZ toho vyplývá, že psychologicky se lze zabývat téměř čímkolivse lze zabývat téměř čímkoliv Tři ,,světy" člověkaTři ,,světy" člověka Homo sumHomo sum etet interinter homineshomines vivovivo ((AugustinusAugustinus, Dopisy, 78,8), Dopisy, 78,8) PsychologiePsychologie ­­ ,,nová" věda s dlouhou tradicí,,nová" věda s dlouhou tradicí (filosofie)(filosofie) Jedinec se nachází ve třech nedělitelnýchJedinec se nachází ve třech nedělitelných světech (oblastech): biologickém, psychickémsvětech (oblastech): biologickém, psychickém a sociálním.a sociálním. Vzájemné ovlivňování, střetávání seVzájemné ovlivňování, střetávání se protikladů...protikladů... Jednotnost a provázanost tří ,,světů" (tzv.Jednotnost a provázanost tří ,,světů" (tzv. biopsychosociálníbiopsychosociální modelmodel)) Příroda X kultura Otázky:Otázky: Je psychika člověka ovlivněna více jehoJe psychika člověka ovlivněna více jeho biologickou podstatou nebo prostředím,biologickou podstatou nebo prostředím, ve kterém žije?ve kterém žije? Jsou naše vlastnostiJsou naše vlastnosti vrozenévrozené nebonebo získanézískané??získanézískané?? DědičnostDědičnost ­­ naše podoba (tělesná) jenaše podoba (tělesná) je zděděna po rodičích (je to tak i szděděna po rodičích (je to tak i s psychikou?)psychikou?) Vliv společnostiVliv společnosti ­­ naše chování je dánonaše chování je dáno tím, kde vyrůstáme (platí to vždy?)tím, kde vyrůstáme (platí to vždy?) BioBiopsychopsychosociálnísociální modelmodel ­­ v různé mířev různé míře působí vše zmiňovanépůsobí vše zmiňované Metody zkoumání v psychologiiMetody zkoumání v psychologii ExperimentExperiment ­­ většinou uměle vytvořené podmínkyvětšinou uměle vytvořené podmínky PozorováníPozorování ­­ jiných i sebe (jiných i sebe (introspekceintrospekce)) ­­ krátkodobé, dlouhodobékrátkodobé, dlouhodobé ((longitudinálnílongitudinální)) RozhovorRozhovor ­­ strukturovaný,strukturovaný, polostrukturovanýpolostrukturovaný,,RozhovorRozhovor ­­ strukturovaný,strukturovaný, polostrukturovanýpolostrukturovaný,, volnývolný ­­ různá míra ,,připravenosti"různá míra ,,připravenosti" AnketaAnketa DotazníkDotazník Obsahová analýzaObsahová analýza KazuistikaKazuistika Obecné dělení: kvantitativní X kvalitativní metodyObecné dělení: kvantitativní X kvalitativní metody Vědomí a vnímáníVědomí a vnímání VědomíVědomí ­­ užší a širší pojetíužší a širší pojetí vědomí x bezvědomívědomí x bezvědomí [bdělé prožívání][bdělé prožívání] vědomí x nevědomí [znalost souvislostí]vědomí x nevědomí [znalost souvislostí] ! Důležité slovo:! Důležité slovo: kognitivníkognitivní ­­ poznávacípoznávací Ve vědomém (bdělém) stavu probíhajíVe vědomém (bdělém) stavu probíhají kognitivní procesy (vnímání, čití,kognitivní procesy (vnímání, čití, Ve vědomém (bdělém) stavu probíhajíVe vědomém (bdělém) stavu probíhají kognitivní procesy (vnímání, čití,kognitivní procesy (vnímání, čití, paměť, pozornost, myšlení...).paměť, pozornost, myšlení...). Čití x vnímáníČití x vnímání ­­ naše ,,čidla" (zrak, sluch,naše ,,čidla" (zrak, sluch, hmat...) nám umožňujíhmat...) nám umožňují kontaktkontakt s předmětys předměty okolního světa.okolního světa. VnímáníVnímání těchto předmětů je pak ovlivněno itěchto předmětů je pak ovlivněno i naší myslí, našiminaší myslí, našimi znalostmiznalostmi o danémo daném předmětu!předmětu! VnímáníVnímání ­­ zákonitostizákonitosti PrincipyPrincipy ((GestaltGestalt psychologie):psychologie): figury a pozadífigury a pozadí blízkostiblízkosti podobnostipodobnostipodobnostipodobnosti uzavřenosti a dobrého tvaruuzavřenosti a dobrého tvaru symetriesymetrie konstantnostikonstantnosti Vše vedeno tendencí zjednodušovat si vnímáníVše vedeno tendencí zjednodušovat si vnímání okolí.okolí. viz. např. Vágnerová, 2005viz. např. Vágnerová, 2005 Nedostatky ve vnímáníNedostatky ve vnímání (smyslové klamy)(smyslové klamy) Jevy spojené s vnímánímJevy spojené s vnímáním (příklady)(příklady) Tělesné schémaTělesné schéma ­­ nevnímáme jen okolí, alenevnímáme jen okolí, ale i sami sebe, vývoj schématu, poruchyi sami sebe, vývoj schématu, poruchy SynestézieSynestézie ­­ na vnímání podnětu se podílína vnímání podnětu se podílí jiný receptor, než ten předpokládanýjiný receptor, než ten předpokládaný (barevné slyšení, zvukové vidění...)(barevné slyšení, zvukové vidění...)(barevné slyšení, zvukové vidění...)(barevné slyšení, zvukové vidění...) Automatizace vnímáníAutomatizace vnímání ­­ StroopůvStroopův pokuspokus Paměť a pozornostPaměť a pozornost PaměťPaměť ­­ komplex vlastností a dějů, které se podílejíkomplex vlastností a dějů, které se podílejí na (1) vštěpování, (2) uchovávání a (3) vybavovánína (1) vštěpování, (2) uchovávání a (3) vybavování informacíinformací Užší aUžší a širšíširší pojetí paměti (,,v hlavě" mámepojetí paměti (,,v hlavě" máme i to, co si nemůžeme vědomě vybavit,i to, co si nemůžeme vědomě vybavit, co si ,,nepamatujeme")co si ,,nepamatujeme")co si ,,nepamatujeme")co si ,,nepamatujeme") PodobněPodobně krátkodobákrátkodobá aa dlouhodobádlouhodobá paměť.paměť. PozornostPozornost ­­ nutná proto abychom si něconutná proto abychom si něco zapamatovali!zapamatovali! Spontánní a úmyslná (aktivní) pozornostSpontánní a úmyslná (aktivní) pozornost ­­ učení!učení! Pozornost je selektivníPozornost je selektivní ­­ vybíráme si z množstvívybíráme si z množství podnětů, které na nás působí (COCTAIL PARTY)podnětů, které na nás působí (COCTAIL PARTY) Myšlení a myšlenkové operaceMyšlení a myšlenkové operace MyšleníMyšlení ­­ poznávání skrytých vlastností a vztahů,poznávání skrytých vlastností a vztahů, které překračují bezprostředně dané a přítomné.které překračují bezprostředně dané a přítomné. ­­ může být chápáno jakomůže být chápáno jako řešení problémůřešení problémů Typy:Typy: produktivníproduktivní ­­ řešení problémů novýmřešení problémů novým způsobem, hledání nových cest (tvořivost)způsobem, hledání nových cest (tvořivost) reproduktivníreproduktivní ­­ využívání již známéhovyužívání již známéhoreproduktivníreproduktivní ­­ využívání již známéhovyužívání již známého Důležité myšlenkové operace (Důležité myšlenkové operace (PiagetPiaget):): -- asimilaceasimilace ­­ užití dřívějších návyků a postupů uužití dřívějších návyků a postupů u nových předmětů a jevů (nových předmětů a jevů (včlenění do stávajícíchvčlenění do stávajících schématschémat)) -- akomodaceakomodace ­­ změna schématu, jeho nahrazenízměna schématu, jeho nahrazení vhodnějším (vhodnějším (přizpůsobení se novému předmětu čipřizpůsobení se novému předmětu či jevujevu)) -- evilibraceevilibrace ­­ vyvážené užívání obou strategiívyvážené užívání obou strategií MyšleníMyšlení MyšleníMyšlení ­­ poznávání skrytých vlastností a vztahů, kterépoznávání skrytých vlastností a vztahů, které překračují bezprostředně dané a přítomné.překračují bezprostředně dané a přítomné. ­­ může být chápáno jakomůže být chápáno jako řešení problémůřešení problémů Typy:Typy: produktivníproduktivní ­­ řešení problémů novýmřešení problémů novým způsobem, hledání nových cest (tvořivost)způsobem, hledání nových cest (tvořivost) reproduktivníreproduktivní ­­ využívání již známéhovyužívání již známého Důležité myšlenkové operace (Důležité myšlenkové operace (PiagetPiaget):): -- asimilaceasimilace ­­ užití dřívějších návyků a postupů uužití dřívějších návyků a postupů u nových předmětů a jevů (nových předmětů a jevů (včlenění do stávajícíchvčlenění do stávajících schématschémat)) -- akomodaceakomodace ­­ změna schématu, jeho nahrazenízměna schématu, jeho nahrazení vhodnějším (vhodnějším (přizpůsobení se novému předmětu či jevupřizpůsobení se novému předmětu či jevu)) -- evilibraceevilibrace ­­ vyvážené užívání obou strategiívyvážené užívání obou strategií Myšlenkové operaceMyšlenkové operace AnalýzaAnalýza ­­ celek členěn v mysli na částicelek členěn v mysli na části SyntézaSyntéza ­­ spojování částí do vyššího celkuspojování částí do vyššího celku IndukceIndukce ­­ od konkrétního k obecnému (z pozorováníod konkrétního k obecnému (z pozorování jednotlivostí se postupně vyvozuje teorie, obecnějšíjednotlivostí se postupně vyvozuje teorie, obecnějšíjednotlivostí se postupně vyvozuje teorie, obecnějšíjednotlivostí se postupně vyvozuje teorie, obecnější poznatky)poznatky) DedukceDedukce ­­ od obecného ke konkrétnímu (teoretickéod obecného ke konkrétnímu (teoretické poznatky aplikovány na konkrétní situace a jevy)poznatky aplikovány na konkrétní situace a jevy) AbstrakceAbstrakce ­­ vyčlenění podstatných znaků ,,předmětu"vyčlenění podstatných znaků ,,předmětu" (vznik pojmu) = ((vznik pojmu) = () zobecnění) zobecnění EmoceEmoce Úloha emocíÚloha emocí ­­ adaptační mechanismus, indikátoradaptační mechanismus, indikátor významnosti podnětů pro jedince.významnosti podnětů pro jedince. Emoce (city)Emoce (city) zážitkové obsahy (hněv, soucit, láska, strach...)zážitkové obsahy (hněv, soucit, láska, strach...) spojené u člověka s prožíváním různých situacíspojené u člověka s prožíváním různých situací v životě;v životě; fyziologické reakce (vnitřnífyziologické reakce (vnitřní ­­ spojené s aktivacíspojené s aktivacífyziologické reakce (vnitřnífyziologické reakce (vnitřní ­­ spojené s aktivacíspojené s aktivací organismu);organismu); vnější projevy (mimika, pantomimika, ,,řeč těla",vnější projevy (mimika, pantomimika, ,,řeč těla", projevy v chování).projevy v chování). www.sszdra-karvina.cz EmoceEmoce -- charakteristikycharakteristiky Emoce jsou většinou spontánní, více či méněEmoce jsou většinou spontánní, více či méně skrývané. U citů a emocí nelze jednodušeskrývané. U citů a emocí nelze jednoduše ,,přestat" jako např. u myšlení nebo vnímání.,,přestat" jako např. u myšlení nebo vnímání. Pozitivní x negativní emocePozitivní x negativní emoce ... ale existují i ambivalentní emoce... ale existují i ambivalentní emoce IntencionalitaIntencionalita ­­ (téměř) vždy vztaženy k něčemu,(téměř) vždy vztaženy k něčemu, někomuněkomu IntencionalitaIntencionalita ­­ (téměř) vždy vztaženy k něčemu,(téměř) vždy vztaženy k něčemu, někomuněkomu Polarita (protikladnost) emocíPolarita (protikladnost) emocí ­­ láska/nenávist;láska/nenávist; strach/odvaha;strach/odvaha; Síla (intenzita) emocíSíla (intenzita) emocí ­­ výrazné emoce spojeny ivýrazné emoce spojeny i s tělesnými projevy (afekt) + trvání emocís tělesnými projevy (afekt) + trvání emocí Spojení emocí se zdravím (tělesnou pohodou)Spojení emocí se zdravím (tělesnou pohodou) člověkačlověka ­­ napětí, strach apod. mohou vést knapětí, strach apod. mohou vést k onemocnění organismu (onemocnění organismu (psychosomaticképsychosomatické chorobychoroby).). Vztahy emocí a jiných procesůVztahy emocí a jiných procesů Obecně: emoce mají vliv na většinu ostatníchObecně: emoce mají vliv na většinu ostatních psychických procesů. Např. veškeré postoje apsychických procesů. Např. veškeré postoje a názory mají kognitivní, emocionální anázory mají kognitivní, emocionální a behaviorální složkubehaviorální složku Emoce a vnímání ...Emoce a vnímání ... Emoce a pozornost ...Emoce a pozornost ...Emoce a pozornost ...Emoce a pozornost ... Emoce a myšlení (jakožto řešení problémů)Emoce a myšlení (jakožto řešení problémů) ­­ ,,naladění" člověka ovlivňuje způsoby řešení,,naladění" člověka ovlivňuje způsoby řešení problémů, obecně uvažování o světěproblémů, obecně uvažování o světě Emoce a chování ...Emoce a chování ... Emoce a učeníEmoce a učení ­­ emocionální aspekt ovlivňujeemocionální aspekt ovlivňuje proces učení; pozitivní i negativní zpevňujícíproces učení; pozitivní i negativní zpevňující vlivvliv