„Co je to psychologie?" Přednáška č. 2 z předmět Úvod do psychologie Učeni Učení (Čáp, 2001) • Získávání zkušeností, utváření a pozměňování jedince v průběhu života. • Opakem vrozených dispozic • Probíhá i na subhumánní úrovni Psychologie pro učitele Jan tap. jih Maroa \mkce učení ___________________________________ • Přizpůsobování organismu k prostředí a změnám v prostředí • Přizpůsobování společnosti a jejím požadavkům • Nejedná se pouze o pasivní proces (srov. např. Piaget - asimilace a akomodace) Výsledky učení Vědomosti » Soustavy představ a pojmů Senzorické dovednosti » např. rozlišování výšky a barvy tónů, odlišení správného a špatného chodu stroje podle zvuku atd. Senzomotorické dovednosti • Lepší koordinace vnímání a pohybů - např. psaní, řemeslné práce, sport Intelektové dovednosti a schopnosti • např. matematické, jazykové Návyky, postoje, vlastnosti osobnosti • např. vytrvalost, svědomitost Sociální dovednosti • Komunikativní dovednosti, orientace v sociálních vztazích, schopnost obhájit vlastní názor atd. V moderní pedagogice též označovány jako kompetence Základní pojmy Vědomosti • osvojené soustavy informací, představ a pojmů • (srv. deklarativní znalosti) • předpoklad pro vykonávání činnosti či její části; znalost postupu či „strategie" určité činnosti • (srv. procedurální znalosti) Návyky • Učením získaná pobídka chovat se v určité situaci určitým způsobem a obsahuje motivační prvek Kompetence (v rámci ŠVP) • Zahrnují všechny výše uvedené; zdůrazňovaná. praktičnost a provázanost s běžným životem Druhy učení Elementární učení • Tvoření asociací nebo podmiňování Komplexní učení • Osvojení postupů při řešení problémů, mentální mapy prostředí, osvojování principů a systémů učiva -------------- Sociální učení • Komunikace, interakce a percepce, sociální role (viz sociální psychologie) Asocianistické teorie učení učení je zpevňování asociací a jejich podržení v paměti • Spojení mezi jednoduchými zážitky, vjemy, představami a jednoduchými city • Spojuje se to, co jsme opakovaně prožívali současně nebo po sobě (asociace podle dotyku) __ Při vybavování se při zážitku prvním vybavuje i asociovaný druhý. • Asociace se vybavují i při prožívání podobných zážitků (asociace podle podobnosti) důraz na receptivní stránku učení a opakování (memorování) Klasické podmiňování (Pavlov) Klasické podmiňování • Organismus se učí, že dvě události jdou za sebou nezávisle na aktivitě jedince ■Zvukový signál, sliny -Nepodmíněný stimul, nepodmíněná reakce ■Podmíněný stimul, podmíněná reakce, lamím psovi: httD://nobelDrize.or2/educational games/medicine/Davlov/index.html Operantni (instrumentální) podmiňování (Thorndike, Skinner) .B. Watson, behaviorismus — dejte mi tucet dětí,.." '.L. Thorndike q>eriment s hladovou kočkou v „problémové skříňce" učení pokusem a omylem; při opakování se počet neúspěšných pokusů snižuje; vzniká spoj mezi stimulem a reakcí (spoj S-R) ___ B.F. Skinner experimenty s odměnami a tresty posilování reakce Význam sociální psychologie Sociální psychologie - vyzdvihuje vliv sociálních faktorů na formování psychiky jedince; člověk je „tvor společenský", bez kontaktu s jinými by se vlastně nevyvíjel. Ve společnosti má každý člověk různé sociální role -jejich velké množství a uplatňujeme je v situacích, pro ně vhodných (role rodiče, studenta, asistenta...). SI8^ilSlBraiMiMlilfliinEi^lSlRS^iR1^VKniT3 prostřednictvím sociálního učení (od druhých). Zimbardo - Stanfordský vězeňský experiment (vliv situace a představy jedinců o roli na jejich chovaní, Interakce a komunikace „Základní" pojmy sociální psychologie! Interakce - vzájemný vztah mezi jedinci nebo jejich skupinami Komunikace - podmínkou sociální interakce, bez nějaké formy dorozumívání by společnost neexistovala Verbální (slova a texty) a neverbální komunikace (gesta, mimika, oční kontakt, vzdálenost osob při komunikaci...) Nepředávají se jen „informace", protože lidé si ve vzájemné komunikaci sdělují také nálady, přesvědčení atd. Komunikace ve školním prostředí Specifičnost komunikace ve škole: V pedagogické komunikaci, tak jak se s ní setkáváme na školách, jsou přesně určeny časové a prostorové podmínky, určeni jsou účastníci (učitelé a žáci), je stanoven cíl a obsah komunikování výchovně vzdělávacími programy, jsou předepsána pravidla styku mezi učitelem a žáky atp. Výsledek této komunikace ve škole je systematicky kontrolován a vyhodnocován... Na pedagogickou komunikaci jsou učitelé systematicky připravováni, školeni a cvičeni (Křivohlavý, 1987, s. 18) Hlavním specifikem komunikace ve třídě je komplementarita (vzájemné doplňování se rolí), která vychází již ze samotné podstaty vztahu učitel - žák. Učitel z větší části určuje průběh komunikace, je ve vztahu dominantnejší. Vnímání druhých lidí Při vnímání druhých si často domýšlíme na základě nějakého náznaku mnoho věcí, pro které nemáme zdůvodnění -vznikají tzv. implicitní teorie osobnosti. Osobní konstrukty - lidé si vytvářejí dojmy o jiných na základě svých —vlastních a jedinečných teorií (Kelly,— 1995) Efekt prvního dojmu - zvláště negativního prvního dojmu se poměrně obtížně zbavujeme Stereotypy Stereotypizace - způsob vnímání sociální i politické reality Vznik pojmu stereotyp Stereotyp je kategorií sociálního poznávání, způsobem rozpoznávání charakteristik členů různých sociálních skupin. --------------- Stereotypy - přirovnání k „obrazům v mysli", mohou být pozitivní i negativní Předsudky - negativní stereotypy Klasický příklad - vnímání příslušníků odlišných národů nebo ras Postoje Standardní definice: Postoj je systémem pozitivních nebo negativních názorů (kognitivní složka), emocionálních vztahů a tendencí v jednání a chování ve vztahu k objektu postoje. Postoj je v čase relativně stabilní suma _ názorů, která umožňuje do jisté míry___ objasnit reakce jedince na objekt postoje (např. na jiného člověka). Postoj je tendencí a ne zákonitostí v reagování na objekty či subjekty postoje Problémy spojené s vymezením postojů Vzájemná souvislost postoje v oblasti kognitivní a emocionální je sporná, tzn. emocionální vztah k určitému objektu nemusí být v souladu se znalostí či kognitivním zpracováním tohoto objektu. Také vyjadřovaný postoj k určitému tématu ještě nemusí odpovídat skutečnému chování. Blil íiwinimi jjaHS ĚmšiuvAwi [ostoje. Ideální možnost: brát postoje pouze jako systémy názorů, ovšem stále hraje roli vliv emocí, stále se v určitých situacích chováme jinak, než by bylo vyvoditelné z postojů. Pojem osobnost v psychologii 1 Rozdíl mezi osobností (v psychologii) a osobností („v novinách") Hypoteticky konstrukt - něco, co nevidíme a co v realitě ani neexistuje, avšak co zároveň do jisté míry můžeme, na základě vnějších projevů, pozorovat, subjektivně či objektivně srovnávat a měřit (Magnavita, 2002) Existují snad stovky definic -------- — Osobnost - celek duševního života jedince Osobnost je individualizovaný systém psychických procesů, stavů a vlastností, které jednak vznikají socializací, jednak přetvářením vrozených vnitřních podmínek bytí člověka, a determinují a řídí předmětné činnosti jedince, jeho sociální styky a duchovní vztahy (Smékal, 2002) Pojem osobnost v psychologii 2 Charakteristiky osobnosti - temperament - spíše biologická predispozice - charakter - ovlivněn společností - rys - přetrvávající charakteristika individua, která jej umožňuje odlišit od okolí ntegrativní model osobnosti (biopsychosociální model) Mnohonásobná osobnost - ztratí se jednotnost osobnosti, pak v „jednom těle" žijí „dva lidé", většinou aniž by o sobě věděli. Zfilmovaný skutečný případ „dvou tváří Evy" Literatura základní Vágnerová, M. (2004). Základy psychologie. Praha: Karolinum. (doporučuji prostudovat celé; důležité jsou hlavně stránky: 9-32; 35-37; 40-47; 51-56; 61-67; 71-72; 94-100; 122-127; 143 154; 160-162; 215-222; 230-235; 252-254; 273-283; 291-303). Budka. O čem by jste (v kostce) něco měli vědět: Předmět psychologie a jeho vývoj. Různá dělení psychologie. Metody zkoumání v psychologii. Biologická, sociální a kulturní podmíněnost psychiky. Vědomí. Behaviorismus. Humanistická psychologie. Kognitivní procesy: čití, vnímání, představivost, fantazie. Pozornost, paměť, učení. Myšlení a řeč, rozhodování. Emoce. Osobnost - pojem, vymezení. Sociální psychologie - základní vymezení. Stereotypy a postoje. Komunikace a interakce (ve škole).