POPIS VYBRANÉ DG • lehká mentální retardace • myopia levis • vrozená vada srdce a přilehlých cév • 10 let, žák 2. třídy ZŠ (odklad školní docházky o 2 roky) vypracovaly: Lucie Dohnálková Kateřina Němcová Pavla Šulcová Marcela Vavrušová LEHKÁ MENTÁLNÍ RETARDACE • IQ - 50 až 69 • psychomotorický vývoj zaostává u těchto dětí již od kojeneckého věku • problémy v období školní docházky: konkrétní mechanické myšlení, omezená schopnost logického myšlení, slabší paměť, vázne analýza a syntéza, jemná a hrubá motorika lehce opožděna, porucha pohybové koordinace • emocionální oblast: afektivní labilita, impulzivnost, úzkostnost a zvýšená sugestibilita • výchovné působení a rodinné prostředí mají velký význam pro socializaci • vzděláván podle odpovídajícího vzdělávacího programu, ZŠ praktická, integrace do běžné Z MYOPIE • Myopie – krátkozrakost je refrakční vada, při které se paprsky přicházející do oka sbíhají před sítnicí. Krátkozraké oko je relativně dlouhé. K dobrému vidění je nutno oslabit lomivý aparát oka rozptylnou čočkou. Myop vidí dobře do blízka a špatně na dálku. Myopie levis – školní krátkozrakost, má dobrý průběh, lehká forma a neprogreduje, myopia levis (-0,25 až -3,0 D). Projevuje se: špatnou viditelností postiženého oka na vzdálené předměty. Příčiny: dědičnost, změna stavby očnice a oční stěny, častá práce do blízka. VROZENÉ VADY SRDCE A PŘIDRUŽENÝCH CÉV • Vady mění normální průtok krve srdcem. Jejich principem je postižení: srdečních přepážek, srdečních chlopní, tepen a vystupujících/vstupujících ze/do srdce. • Za vznik vrozených srdečních vad odpovídají genetické poruchy (poruchy chromozomů) i faktory vnějšího prostředí. Nejcitlivějším obdobím na působení vnějších vlivů je 2. až 8. týden těhotenství. • Infekce a toxické vlivy: zarděnky, rotaviry, alkohol, některé léky. • Projevuje se: zrychleným dýcháním, cyanózou (modrým zbarvením kůže, rtů a konečků prstů), zvýšenou únavností, poruchou krevního oběhu. • Léčí se převážně chirurgicky. • Dětem nebývá zakazován pohyb. HISTORIE STAROVĚK Odlišující se jedinci byli považování za zatěžující, neschopné a bez životní perspektivy = opouštěni a někdy i pobíjeni => segregace. Přístup „zavřených očí“, tento přístup se u nás zachovává až do konce 11. století. OBDOBÍ ZOTROČOVÁNÍ • Ve Spartě bylo postižené dítě pohozeno v pustině. • V Athénách je dávali do hliněných hrnců a ponechali u cesty. • V Římě je v košíku pohodili do Tibery. • Židé zakazovali zabíjet děti, aby se nezmenšoval počet otroků. (např. slepci byli přivázáni k veslům nebo k mlýnům apod.) a děti s nápadnými vadami byly posílány na žebrotu, výtěžek museli odevzdat pánovi. • Ve starověkém Egyptě se objevily zárodky péče o postižené jedince – každý postižený dostal vhodné zaměstnání. • V Athénách dostávali váleční invalidé státní podporu. CHARITATIVNÍ PŘÍSTUP 13. STOLETÍ • Toto období charakterizuje lítost nad „postiženými ubožáky“ vlivem křesťanství. • Postižení považováni za „posly od Boha“. • Péče = dobrý skutek. • Při křesťanských klášterech vznikaly tzv. „hospitaly“ = pozitivní obrat ve vztahu k handicapovaným. Křesťanství zabraňuje extrémním praktikám, které byly běžné v období antiky. • Ve 13. a 14.století se na Moravě začaly zřizovat nalezince a útulky pro nemocné. • „Léčba“ = zaklínání a vyhánění ďábla. RENESANČNÍ HUMANISMUS • Přechod k ideám humanity a zlidštění přístupu k osobám s postižením, princip důstojnosti každého člověka. Péče o abnormální jedince existovala pro lidi chudé duchem, podivné, bláznivé ne však nebezpečné. OBDOBÍ INTERNACE 17. STOLETÍ • „Blázni“ byli vězněni v kopkách spolu s trestanci nebo ve velkých nemocničních sálech s nemocnými = skoncování s povalečstvím a žebrotou. • Povaleči = všichni, kteří nebyli schopni pracovat a tím ohrožovali společnost. • Postižení bylo považováno za skandál a internace dávala možnost zapomnění. Čest rodiny a náboženství přestává být ohrožena. OBDOBÍ NOVOVĚKU • „Domovské právo“ = obce mají povinnost pečovat o své chudé. • Možnost výchovy a vzdělání měly až do konce 18. století pouze jednotlivé děti, které byly označovány za „hluchoněmé, slepé, idiotické, zmrzačené, mravně narušené nebo nezhojitelně nemocné“. • Jan Ámos Komenský • Rozvoj péče o slepé a hluchoněmé. • 1807 založen ústav pro slepé v Praze na Hradčanech. • 1871 založen v Praze první ústav pro rozumově postižené. Karel Slavoj Amerling (prvním ředitelem) = Ernestinum. POČÁTKY SOCIALIZAČNÍHO PŘÍSTUPU • Philip Pinel = morální léčba = jeho zásluhou nebyli duševně nemocní vsazováni do okovů = cesta k morální léčbě = nově vznikající psychiatrické léčebny (1793). • Vznik a popsání pojmu idiocie. • Jean Etiéne - Dominik Esquirol • V 19. st. - nové označení pro instituce - nemocnice, trestnice, polepšovny, starobince, útulky – azyly. • Zájem o léčbu, výchovu a právní zabezpečení postižených, počátky speciálně pedagogického myšlení. OBDOBÍ PŘED „SAMETOVOU REVOLUCÍ“ 1989 • Tendence zřizování ústavů, aby postižení nebyli „příliš na očích“. V některých místech nesměli vycházet z ústavů mezi místní občany (návštěva kina, procházka atd.), kteří byli jejich přítomností obtěžováni. Často občané o lidech umístěných v zařízeních ani nevěděli. SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA • 1950 = budování relativně samostatné disciplíny - speciální pedagogiky. • Prof. Miroslav Sovák - první teoretické práce o integraci dětí se zdravotním znevýhodněním do běžného školského kolektivu. • Dosud nejsou překonány vzniklé bariéry, ať architektonické, psychologické, ekonomické tak i další. PODLOŽENÉ ARGUMENTY PRO INKLUZIVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ DANÉHO ŽÁKA • Pozitivní vliv na socializační rozvoj jedince. • Pomoc asistenta pedagoga, spolupráce s rodinou a se spec.ped. centry, kompenzační pomůcky, atd. • Blízkost sourozenců a kamarádů. • Rozvoj morálních vlastností spolužáků (připravit žáky na příchod spolužáka se SVP). • Od 5.1.2004 může ředitel školy individuálně integrovat žáka s mentální retardací. Před jeho přijetím musí být vypracován IVP a zajištěna nezbytná speciálně pedagogická podpora. Faktory, které ovlivňují úspěšnost školské integrace jsou: • Rodina a rodiče • Škola • Učitelé • Poradenství a diagnostika • Prostředky speciálně pedagogické podpory • Další faktory LEGISLATIVA Úmluva o právech dítěte • Čl.2 • Čl. 23 Všeobecná deklarace lidských práv a svobod • Čl. 26 LEGISLATIVA • Školský zákon, Zákon č. 561/2004 Sb. ., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. • Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. • Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. • Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení. • Vyhláška č. 72/2005 Sb • Poskytování poradenských služeb §1 • Obsah poradenských služeb §2 • Popsané služby center v §6 (poskytování poradenství pedagogickým pracovníkům, poskytování kompenzačních pomůcek,…) • Vyhláška č. 73/2005 Sb • Forma speciálního vzdělávání je stanovena §3 (formou individuální integrace). • Vzdělávání podle IVP je popsáno v §6. • Funkci asistenta pedagoga popisuje §7 • Organizace speciálního vzdělávání §8 • Zařazení žáků se zdravotním postižením do speciálního vzdělávání §9 • Počty žáků ve třídě §10 • Péče o bezpečnost a zdraví žáků §11 NÁVRH KONKRÉTNÍHO VZDĚLÁVACÍHO ZAŘÍZENÍ Žák je individuálně integrován do běžné ZŠ. Podle vyhlášky č. 62/2007: • Míra podpůrných opatření u LMR je střední. • Počet žáků ve třídě min. 8 a max. 10 žáků. • Počet pedagogických pracovníků je 1-2. MATERIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ ZABEZPEČENÍ prostředky speciálně pedagogické podpory: • a) podpůrný učitel • b) asistent • c) doprava dítěte do školy • d) rehabilitační, kompenzační a učební pomůcky (počítačové programy, pracovní listy pro rozvoj zrakové a sluchové percepce, …až po místa ve třídě pro relaxaci) • e) úprava vzdělávacích podmínek • u lehké mentální retardace zajištěna pomoc asistenta, IVP, kompenzační pomůcky • vhodná individuální integrace • slovní hodnocení VZDĚLÁVACÍ DOKUMENTY • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání – příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením • RVP-LMP BLOOMOVA TAXONOMIE CÍLŮ Vyučovací hodina v předmětu Anglický jazyk na téma: „Moje tělo“ 1. vědět: popsaný plakát člověka na tabuli 2. pochopit: písnička (head, schoulders,…) 3. použít: učitelka říká anglicky části těla a žáci na sobě navzájem ukazují 4. kritické myšlení: žáci dostanou lístečky s nápisy částí lidského těla a jeden po druhém chodí k tabuli přiřazovat názvy k obrázku člověka (své slovíčko vždy nahlas přečtou) 5. vytvořit: žáci dostanou papír s obrázkem člověka a k jednotlivým částem těla napíšou pomocí lístečků na tabuli anglické názvy 6. zhodnocení: na závěr si znovu všichni zazpívají písničku a ve zbytku času si vymalují obrázek člověka Za DÚ si v obrázkovém slovníku vyhledají slovíčka z minulé hodiny a zapíší si je foneticky do sešitu se slovíčky. Dle šikovnosti našeho žáka, by se vidělo, kolik „bodů“ je schopen v hodině zvládnout. Nutná pomoc asistenta. POUŽITÁ LITERATURA • http://milfina.signaly.cz/0811/vyvoj-pristupu-k-osobam • www.msmt.cz • www.vodasvetla.cz/6-mozek/velky_a_maly_mozek.htm • http://www.zdrava-rodina.cz/zr/3_98/zr398.pdf • http://metalkikule.blog.cz/0608/krute-domy-silencu • http://genetika.wz.cz/vady.htm • Pipeková, J. (2006) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno, Paido • Černá, M. kol. (1995), Kapitoly z psychopedie. Praha, Krinolinum