Edukace žáků s tělesným postižením Heterogenní skupina žáků: nZdravotní znevýhodnění nZdravotní postižení Dopad zdravotního znevýhodnění: nFyzická stránka nzhoršení QOL nporucha fyzických funkcí nPsychická stránka ndůležitou roli hraje věk dítěte, druh nemoci nzměna sebepojetí npostoj k vlastní nemoci noslabení psychických funkcí Zvláštnosti v učení žáků s TP: nKognitivní výkony změněny v různém rozsahu nPoškození procesů zpracování a ukládání informací nVšeobecné zpomalení všech funkcí nVliv rozsahu a stupně poškození mozku nHrubá motorika, jemná motorika nGrafomotorika Speciální metody: nReedukace nKompenzace nRehabilitace Obecné zásady: (Kábele, 1970) nZásada názornosti nZásada uvědomělosti a aktivity nZásada soustavnosti a všestrannosti nZásada přiměřenosti a individuálního přístupu nZásada jednotnosti nZásada trvalosti Speciálně pedagogické zásady: (Kábele, 1970) nZásada rehabilitace nZásada komplexnosti (ucelené rehabilitace) nZásada prevence nZásada optimálního prostředí nZásada socializace Specifika vzdělávání v nemocnicích a ozdravovnách: nLékařská složka převažuje/je na stejné úrovni se složkou vzdělávací nAktuální zdravotní stav dítěte rozhodující nVýuka ve třídě, pokoji, na lůžku nIVP, individuální přístup nHodnocení motivující nSpeciální metody a formy práce nKompenzační pomůcky, využití IT nPsychologický efekt vzdělávání – hlavní! Specifika vzdělávání TP: nSnížený počet žáků ve třídě nÚprava prostředí nIndividuální přístup nKompenzační pomůcky nÚprava obsahu vyučování (výchovy) nSpeciální metodiky (reedukace, kompenzace, rehabilitace) Kompenzační pomůcky pro tělesně postižené: nsebeobsluha, hygiena nvzdělávání npracovní činnosti nrozvoj pohybových dovedností npodpora komunikace nmobilita (invalidní vozíky) Dorozumívací dovednosti: nPro žáky, kteří mají v důsledku TP obtíže v řečovém nebo písemném projevu nRozsah: n 1-2 hod. týdně – v kompetenci ŠVP školy n1. stupeň: rozšiřování mateřského jazyka n2. stupeň: zaměřen na zvládnutí naukových předmětů Náplň: nLogopedická péče nSpeciální výuka psaní nVýuka psaní na stroji, PC Formy výuky: nIndividuální nskupinová Speciální výuka psaní nU žáků s narušenou funkcí dominantní HK, popř. obou HK nDiagnostika: nZjištění úrovně grafomotoriky (vedení čáry, znaky organicity) nÚchop (preference HK, lateralita, úchop) nCharakteristika písma (čitelnost, správnost, plynulost, úhlednost, tempo) nPsaní žáků s DMO nPsaní nohou nPsaní ústy nPsaní pahýly nPsaní protézou nPsaní ramenem a bradou nPsaní na stroji, PC Psaní u žáků s DMO: nZávisí na typu DMO nUvolňovací a grafomotorická cvičení nPero s kuličovým hrotem, čtvrtka nKompenzační pomůcky, nástavce, atd. nMetodika nácviku stejná, individuální tempo Psaní nohou nebo ústy nPřednostně ústy – společensky upotřebitelnější, snazší Postup nácviku psaní nohou: nUvolňovací cviky – palce a ukazováku, nártu nTužka mezi palcem a ukazovákem nPsací podložka ve sklonu 20°, sedačka s opěradlem ve výšce 20-30 cm Psaní ústy: nNáročné na zrak (nezaostření) nIdeální vzdálenost 16-18 cm nPsací náčiní zakončené bužírkou (s možností výměny), popř. protézou (s otvorem pro nasazení tužky, štětce, atd.) Postup nácviku psaní ústy: nVětší uvolňovací cviky na krční páteř (do 5 cm) nTužka na pravé straně držena stoličkami Psaní pahýly: nNácvik oběma pahýly, pokud jsou alespoň tak dlouhé, že mají uchopovací schopnost nTužka na P pahýlu přidržována levým Psaní protézou: nAž po ukončení výcviku ústy nProtéza je vhodnější pro zrak Psaní bradou a ramenem: nU vysokých amputací nBrada a pravé rameno Psaní na stroji, PC: nZejména u dyskinetické, kvadruparetické, diparetické formy DMO nŽáci s pahýly – protéza s kovovým „prstem“ nSpeciální klávesnice, ovládání Metodika rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO ( Kábele, 1970) nProbíhá současně / zaměření pouze na jednu složku n1. rozcvičení n2. nácvik pohybových a mluvních dovedností n3. nácvik koordinovaného a plynulého pohybového a mluvního projevu nPohybová výchova – rozcvičení rušnou hrou – nácvik jednotlivých pohybových dovedností – nácvik praktických činností) Logopedická péče: nU žáků s řečovými obtížemi se procvičuje: nAritkulace nfonace, respirace nintonace nUvolnění artikulačních orgánů noromotorika nStruktura a obsah hodiny: nRozcvičení, průpravná dechová a artikulační cvičení nNácvik správné artikulace nNácvik plynulého mluvního projevu Specifický výcvik čtení: nSenzomotorická cvičení nAnalyticko-senzorická cvičení nKinesteticko-motorická cvičení nOdstraňování specifických obtíží Nácvik čtení s okénkem n… nCvičení koncentrace pozornosti: nNevýběrovost nObtížná vybavitelnost a reprodukce nZvýšená unavitelnost Pracovní vyučování nCíle: nVypěstování pracovních návyků nOsvojení základních znalostí o materiálech a nářadí nRozvoj rozumových schopností nRozvoj představivosti, technického myšlení nRozvoj estetického cítění nRehabilitační a psychoterapeutické cíle nSpolečenská upotřebitelnost nacvičených úkonů Metodický postup: nIndividuální přístup nČinnosti nevyžadující přesnost (zklidnění, zpřesnění koordinace) nDalší činnosti v pořadí dle náročnosti vzhledem ke schopnostem daného žáka nPráce v dílně nDrobné práce nSpecifické postupy pro: nŽáka s DMO (hemiparéza, kvadruparéza) nŽáka s částečně / zcela amputovanými HK Tělesná výchova nCíl: nVšestranný rozvoj žáka nKladný vztah ke sportu a pohybu nVytváření pohybových dovedností nUvolnění a relaxace nÚkoly: nVýchovné nVzdělávací nZdravotní Organizační formy: nPsychomotorické aktivity nPohybové hry nGymnastika nAtletika nSportovní hry nTuristika a pobyt v přírodě nDalší pohybové činnosti a hry nPlavání nSáňkování a lyžování nSeznámení se sportovci a sporty Struktura vyučovací jednotky: nÚvodní část nRušná část nPrůpravná část nHlavní část nZávěrečná část Literatura: •Projekt TIMSIS http://www.hospitalteachers.eu/timsis/index.php?id=home0&L=8 •Karásková, V. Didaktika tělesné výchovy pro studující speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1993. ISBN 80-7067-244-7 •Kábele, F. Somatopedie. Praha: SPN, 1970 •Kudláček, M., Machová, I. Integrace – jiná cesta. Olomouc: UP, 2008. ISBN 978-80-244-1954-1