Výchovné činnosti třídního učitele a sebereflexe učitelova výchovného působení Osobnost, role a funkce třídního učitele • „Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluzodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu (...). Pedagogický slovník (Průcha, Walterová, Mareš, 2001, s. 261) • Pojem učitel označuje sociální roli, za níž se však skrývá osobnost daného učitele à typologie osobností učitele: – typy tzv. paidotropů a zejména se sociálním zaměřením (Caselmann) à jisté přednosti pro plnění vychovatelské funkce TU. – typy učitelů, kteří se vyznačující demokratickým stylem výchovy (Lewin) à nejlepší předpoklady pro vychovatelské úspěchy ve funkci TU. – typy sociální (Döring) à ideální typ pro funkci TU (Döring jej hodnotí jako vůbec ideální typ učitele) Třídní učitel • v úřední terminologii je charakterizován jako pedagogický pracovník, který je pověřen k výkonu funkce ředitelem školy a zajišťuje specifické úkoly vyplývající z tohoto pověření, které je v přímé pravomoci ředitele školy. • pedagogický slovník: – třídní učitel organizačně řídí a výchovně vede kolektiv žáků ve třídě; – koordinuje výchovnou a vzdělávací činnost všech učitelů vyučujících ve třídě a spolupráci s rodiči; – vede pedagogickou dokumentaci a provádí administrativní činnosti ve své třídě. Pro funkci třídního učitele je příznačný: • Globální zřetel k vývoji jednotlivých žáků i žákovského kolektivu jako celku. • Co nejužší a nejdůvěrnější kontakt se žáky své třídy, založený na oboustranné ochotě ke spolupráci. • Pozitivní vztah k žákům, v jehož prizmatu jsou viděny všechny aktivity, požadavky ostatních učitelů, konflikty, úspěchy, nedostatky i prohry žáků při současném zachování plné, osobními kvalitami podložené autority třídního učitele. • Péče o rozvoj individuality každého jednotlivého žáka. • Permanentní stimulace a posilování aktivity, iniciativy, samostatnosti a tvořivosti žáků v operačním poli třídy. Analýza dokumentů Zdravá škola a RVP z hlediska činností třídního učitele • Podstatou projektu Zdravá škola – škola podporující zdraví je vytvoření zdravého prostředí v našich školách a výchova dětí ke zdravým životním návykům a zdraví podporujícímu chování. • Podstatná část úkolů souvisejících s jeho realizací se bezprostředně vztahuje také k práci třídních učitelů. • Srovnání teoretických východisek Zdravé školy – školy podporující zdraví s koncepcí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání vede k závěru, že oba dokumenty směřují ke stejným cílům počínaje jejich kurikulárním zakotvením, klíčovými kompetencemi žáka, specifikací vzdělávacích oblastí a v případě RVP dalších prostředků velkoryse koncipované proměny českého školství. • Třídní učitel se stává výchovným subjektem, který disponuje značnými možnostmi pro ovlivňování zdravého duševního, tělesného a sociálního vývoje jednotlivých žáků a školní třídy Vymezení kompetencí třídního učitele Činnosti třídního učitele = aktivity vykonávané třídním učitelem, které spočívají především v přímé souvislosti s funkcí třídního učitele Kompetence = předpoklad pro úspěšné vykonávání činnosti • Úspěšný výkon činností třídního učitele předpokládá osvojení profesionálních kompetencí, jež v sobě integrují znalosti, dovednosti, návyky, postoje, hodnoty, osobnostní charakteristiky a zkušenosti. • Pro vlastní specifikaci kompetencí třídního učitele, v nichž přihlížíme ke specifikům jeho vychovatelské role, přistupujeme k využití rozdělení klíčových kompetencí učitele V. Spilkovou (1996). • kompetence komunikační –komunikuje s žáky své třídy, s jejich rodiči, ostatními vyučujícími, vedením školy, školním psychologem, speciálním pedagogem, výchovným poradcem, dalšími odborníky, veřejností • kompetence psychodidaktická –vyučuje svým předmětům (motivační, aktivizační, didaktické dovednosti), diagnostika, vede žáky v rozvoji jejich osobnosti, usměrňuje vztahy mezi žáky a spoluutváří klima třídy • kompetence organizační a řídící –efektiviní hodiny vyučované třídním učitelem, organizační schopnosti, schopnost navození dobrých vztahů mezi učitelem a žákem, udržení kázně • kompetence diagnostická a intervenční –utváření klimatu školní třídy, řeší konfliktní výchovné situace včetně problematiky sociálních patologií, provádí průběžnou diagnostiku při výchovných a vzdělávacích potížích, musí své žáky znát v širších souvislostech po stránce sociálních vztahů, motivace, kognice, psychosomatických zvláštností, vývoje profesionální orientace a psychického zatížení a odolnosti • kompetence poradenská a konzultativní –třídní schůzky s rodiči, návštěvy třídního učitele v rodinách, individuální návštěvy rodičů ve škole nebo pedagogická osvětová činnost • kompetence sebereflektivní –umožňuje zamýšlet se nad svou pedagogickou činností a následně ji autoregulovat - zdokonalovat tak vlastní pedagogické dovednosti, eliminovat své nedostatky a využívat předností vyplývajících z jeho typu pedagogické osobnosti Činnosti třídního učitele • Vyučování: TU vyučuje jako každý jiný učitel svému oboru, ve své třídě pokud možno v co největším počtu vyučovacích hodin à snaha o hlubší poznání žáků • Přímé výchovné působení: koncentruje pozornost především na svoji třídu, v níž plní funkci garanta výchovné práce celého učitelského sboru, reprezentuje učitelský sbor i žákovský kolektiv na veřejnosti a stává se jeho mluvčím • Řízení a organizace vzdělávacího a výchovného procesu: snaha proniknout do sociální struktury své třídy, odpovědnost za globální vzdělanostní a výchovnou úroveň třídy, péče o fungování učebny, o pořádek ve třídě, respektování školního režimu, administrativní vedení pedagogické dokumentace. • Koordinace výchovné a vzdělávací práce všech učitelů vyučujících ve třídě: zadávání souhrnného opakování učební látky, domácích úkolů, písemných zkoušek à předcházení přetěžování; koordinuje návštěvy akcí; konzultuje a řeší spolu s ostatními vyučujícícmi vzniklé konfliktní situace; koordinuje styk žáků s vedením školy a ostatními vyučujícími • Spolupráce se všemi organizacemi, institucemi i jednotlivci, kteří jakýmkoli způsobem přicházejí do kontaktu se žáky jeho třídy: poznává životní podmínky a rodinné prostředí žáků a spolupracuje s rodinou; stimuluje a sleduje zájmovou činnost žáků; profesní orientace žáků atd. Reflexe a sebereflexe –(Třídní) učitel reguluje sebe sama ve vztahu k výchově a vzdělávání. Sám spoluurčuje své vztahy k dalším zúčastněným na výchovně-vzdělávacím procesu. –Musí odolávat nejen podnětům vycházejícím od rodičů žáků, žáků samotných, vedení škol, kolegů, vnějšího prostředí školy, ale i svého vlastního okolí a rodiny. –Navíc musí být zaměřen v seberegulaci k vnitřním potřebám, motivům, impulzům a instinktům. • Sebereflexe je chápána jako uvažování či přemítání o sobě, které by mělo vést k hlubšímu sebepoznání • Sebepojetí vycházející ze sebereflexe znamená utváření sociální role učitele, v níž se promítají očekávání žáků, rodičů a veřejnosti a učitelovo vlastní pojetí jeho role. • Jde o zamýšlení nad svým chováním, svými činy v interakci se žáky, ale i jejich rodiči a kolegy na škole. • Cílem je zhodnotit sebe sama, rozhodnout, co a jak změnit, zvolit strategii pro budoucnost. • Smyslem je uvědomit si okolnosti vzniku výchovné situace, svoje možnosti a dynamiku situace. • Zahrnuje stručný popis situace, jejich kritickou analýzu s vysvětlujícím závěrem. • Vyjadřuje vnitřní dialog se sebou samým, zahrnuje hlubší ponoření do výchovné situace. • Tento proces vyžaduje otevřenost k sobě samému, ale i k druhým lidem, jisté pedagogické zkušenosti a psychologické znalosti. Proces sebereflexe • popis prožité výchovné situace à její kritická analýza à interpretace výsledků této analýzy Učitelův deník • nástroj podporující učitelovu sebereflexi • písemně vyjadřovaný vnitřní dialog učitele • důležitý pro začínající učitele • umožňuje uspořádat a pojmenovat pedagogické zkušenosti • v deníku můžeme vyjádřit své bezprostřední pocity prožitky, úvahy o své učitelské roli, svá dilemata a svá předsevzetí Závěr: výzkumná zjištění o třídním učiteli v současných podmínkách českého školství Význam funkce třídního učitele • TU své funkci přisuzují vysoký (x > 3,5) význam (průměr 4,12 na pětistupňové škále). • TU předpokládají, že rodiče žáků přisuzují jejich funkci průměrný význam (3,44), ukazuje se však, že rodiče jejich funkci přisuzují význam daleko vyšší (4,30). • Další sebepodhodnocení ze strany TU nalézáme v situaci, kdy TU předpokládají, že vedení školy jim přisuzuje vysoký význam (4,03), vedení škol jim však přisuzuje nejvyšší význam (4,50). • Žáci přisuzují funkci TU také vysoký význam (3,64). à Můžeme zcela zamítnout případný předpoklad, že funkce TU bývá nedoceňována. Charakteristiky ideálního třídního učitele ve srovnání názorů rodičů a žáků 1. odbornost, inteligence, informovanost – u rodičů přibývá „profesionalita�g 2. zájem o třídu, vyjednávání za třídu, ochota – u rodičů formulováno jako zájem o problémy dětí a také individuální přístup, snaha řešit problémy 3. autorita, respekt, přísnost, férovost, spravedlivost – u rodičů stejné jako u žáků 4. hodný chápavý, laskavý, kamarádský, milý, obětavý – u rodičů formulováno jako kamarádský přístup k dětem 5. klidný, v pohodě, humor, trpělivost – u rodičů důraz na trpělivost, dobré nervy 6. komunikativnost, vstřícnost – u rodičů nabývá významu otevřeného a vstřícného jednání s rodiči 7. mladý, pěkný, sympatický, sexy – u rodičů se objevuje pouze téma mládí 8. tolerance, ne moc přísný, neřeší omluvenky – u rodičů se vyskytuje málo, pouze jako výraz tolerance à Ukazuje se, že žáci a vlastně i rodiče uvádějí prakticky výhradně „vychovatelské činnosti třídního učitele�g bez charakteristik primárně vzdělávacích, což naznačuje, že jejich konstrukt třídního učitele směřuje především k jeho vychovatelské roli. Zdravotní aspekty v práci třídního učitele • TU přikládají větší význam svým činnostem, v přesvědčení, že jimi mohou ovlivňovat zdraví svých žáků, než jak daná témata hodnotí žáci • Srovnáme-li získaná data také s údaji získanými od vedení škol, můžeme s jistou mírou obezřetnosti pozorovat, že názory vedení školy a TU na možnosti ovlivňování zdraví žáků si jsou velice podobné. • Obecnější zjištění: Kladně působí počet let, po které žáci mají svého TU. Spíše kladně působí délka praxe TU. Literatura • SPOUSTA, V. Základní výchovné činnosti třídního učitele. Brno: Masarykova univerzita, 1993. 80 s. ISBN 80-210-0552-1. • PODLAHOVÁ, L. První kroky učitele. 1. vyd. Praha: Triton, 2004. 224 s. ISBN 80-7254-474-8. • BLÍŽKOVSKÝ, B. et al. Příručka třídního učitele, 1967, 2. vydání