Komunikativní dovednosti II

Organizace a požadavky

FORMA VÝUKY

Ráda bych, aby se výuka tohoto předmětu neomezovala na výčet teorií, ale byla orientována spíše prakticky. Se zaměřením na rozbor interakcí v komunikaci.

Náplní bude nadále dialog a diskuse nad 1) společným rozborem nahrávek podle principů VTI, tentokrát však pravděpodobně ne nad nahrávkami cvičných výstupů studentů v semináři. K rozborům komunikace a interakce poslouží hotové nahrávky z reálných školních tříd.(Kvůli naprosto nevyhovujícímu prostoru učebny, který pro tento seminář v tomto semestru máme k dispozici (pracovna doktorandů), bude výuka probíhat jinak než v předchozích dvou semestrech.)

                                                                  2) krátkou prezentací výstupů dvojic studentů k tématům, které s komunikací ve škole souvisí. Témata a termíny po domluvě s vyučující. Cílem je sdělit ostatním něco užitečného do školní praxe a zapojovat během této své krátké prezentace i ostatní studenty ve skupině. A právě tímto způsobem procvičovat komunikaci vlastní + organizaci -přípravu této činnosti pro skupinu.

Záměrem je, aby studenti sami byli aktivní, prezentovali vhodným způsobem svoje dovednosti a znalosti a dávali si navzájem vyváženou zpětnou vazbu, sdíleli svoje názory, odkrývaly obavy, přicházeli s vlastními nápady, zkušenostmi, které by mohly být užitečné i ostatním, otevírali a vedli diskusi, kultivovaně se spolu přeli a prokazovali přitom, že vlastní interakci a komunikaci přisuzují patřičný význam. Uvědomovali si význam souvislostí komunikace, interakce, organizace a psychosociálního klimatu ve skupině. Takto zaměřená výuka je ale realizovatelná pouze při omezeném počtu studentů.

 

POŽADAVKY k udělení zápočtu:

1) Aktivní účast v seminářích, povolená maximálně 1 absence. (Nejlépe, když to nebude zrovna poslední lekce, abychom si mohli na závěr dát navzájem zpětnou vazbu.)

2) Každý student si bude v průběhu semestru pravidelně vést své poznámky k seminářům, které budou umístěny v této interaktivní osnově. Přesné pokyny jsou uvedeny v podosnově 'Reflexe studentů' .

3) Někteří studenti si v domluveném termínu připraví cvičný výstup v roli učitele na 10 minut, který vyučující natočí na videokameru a následně připraví ke společnému rozboru podle principů VTI.

(Můj původní záměr byl, aby tuto zkušenost získal v semináři každý student, to ovšem z časových a prostorových důvodů  není za daných okolností realizovatelné.)

Během samotných rozborů (k vybraných úsekům především těch nejzdařilejších momentů komunikace a interakce, takže se toho opravdu nikdo nemusí obávat :-) budeme diskutovat o jednotlivých prvcích a principech dobré komunikace. Studenti si budou vzájemně poskytovat vyváženou zpětnou vazbu a diskutovat o nahrávkách a tématech, která s komunikací souvisí. Během těchto společných rozborů mají všichni možnost všímat si interakce a komunikace ve skupině, reflektovat dovednosti své i ostatních, ujasňovat si, co chtějí rozvíjet a proč a trénovat to přitom:-) A zároveň ve svých průběžných reflexích hodnotit svoje vlastní úsilí.

4) Na základě svých průběžných písemných reflexí studenti na konci semestru zapíší do svých reflexí i závěrečnou zpětnou vazbu na seminář celkově.