Masarykova univerzita Pedagogická fakulta Fakulta psychologie Vliv médií na adolescenty Vypracovala: Martina Kršáková Učo:327298 Úvod. 4 Rozdělení adolescentů: 4 Stručná charakteristika: 5 Funkce medií 5 Proč adolescenti používají internet?. 6 Internet jako součást komunikačního procesu. 6 Závěr 7 Úvod Náš nynější svět je celý obklopen médii. Hlavní důvodem je nejen to, že se staly jednou z největších vymožeností, ale také proto, že jsou velmi významným, jednoduchým prostředkem pro komunikaci mezi lidmi. Umožňuje nám se dorozumívat se s lidmi i ve velkých vzdálenostech, získávat informace, co se děje ve světě, v politice ekonomice. Mohli bychom dlouho mluvit o výhodách médií. Každá problematika má však i stinné stránky. V této práci se zaměřím pouze na vliv Internetu na adolescenty, kde si právě uvedeme některé negativní vlivy, se kterými se můžeme setkat či potýkat. Rozdělení adolescentů: DIFERENCIACE OBDOBÍ ČASNÁ ADOLESCENCE (10 - 13 LET) Projevují se první biologické a fyzické změny. Adolescenti začínají projevovat zájem o jedince druhého pohlaví. STŘEDNÍ ADOLESCENCE (14 - 16 LET) Vlastní dospívání je nejčastějším objektem úvah a hodnocení. Adolescenti začínají odlišovat od svého okolí. Hledají vlastní identitu. Připadají si výjimeční a jedineční. POZDNÍ ADOLESCENCE (17 - 20 LET) Většina adolescentů dokončuje vzdělání. Zamýšlejí se nad vlastní perspektivou. Mají potřebu někam patřit, podílet se na něčem nebo něco s druhými sdílet. - Adolescence je lokalizována přibližně mezi 15. a 20. rok života člověka. Na začátku je pohlavní zralost a ukončení základní školy, na konci pak ekonomická nezávislost a nástup do práce (což se netýká např. vysokoškolských studentů). - Adolescence je jakési přechodné období, které člověku slouží k urovnání si vlastních hodnot, postojů a cílů, aby následně dokázal dobře nakládat se dvěma základními atributy dospělosti - se svobodou a odpovědností. Bývají uváděny čtyři úrovně sebepojetí (Smékal): • 1.) Jedinci "zmatení" - nejisté a neuvážené jednání, kolísavé sebevědomí ("Nejsou schopni orientovat se ve společenských požadavcích a nevědí si rady se sebou. Pocit důležitosti si někdy posilují i společensky nežádoucími projevy"). • 2.) Skupina "závislých" - v sebepojetí i sebevědomí přebírají postoje autorit. ("Nepůsobí problémy, plní požadavky, aniž by o nich příliš uvažovali. Nevykazují krize, jsou nesamostatní a zůstávají konformní, závislí a manipulovatelní"). • 3.) Skupina "hledajících" - sebepojetí se u nich tepreve formuje a životní cíle zpřesňují. ("Angažováním v mnoha činnostech a rolích jakoby zkoušejí své síly"). • 4.) Skupina se zdravě zformovaným sebepojetím - mají sebevědomí nezávislé na referenční skupině či situaci. ("Adekv.zvládají požadavky okolí a vědí co chcou"). Stručná charakteristika: V této fázi se dotváří identita - dospělý jedinec v optimálním případě ví, kým je - tedy zná své vlastnosti, své silné a slabé stránky, je si vědom limitů svých možností a vytyčil si realistické cíle (tak by to bylo ideální; je ovšem fakt, že k takovémuto poznání nedojde spousta lidí za celý svůj život). Adolescent má v zásadě dvě možnosti, jak dojít k vlastnímu sebepojetí, ke své identitě: buď převezme nějaký prefabrikovaný vzorec od rodiny nebo jiných lidí.Seznamuje se a poznává různé trendy, myšlenky, poznatky. Máme možnost srovnávat naší nynější úroveň, postoje, styl života. Posléze je hodnotit či nějak upravovat. Je dobré mít nějaký vzor v každé etapě života. Mít se od čeho odrážet, odlišovat či naopak přizpůsobovat.Media nám umožňují nahlížet do mnoha hemisfér, poskytovat informace z různých úhlů, ale jsou zde i negativní dopady, které jsou známy každému z nás. Funkce medií Informační funkce – jednou z vůbec nejzákladnějších funkce je poskytování informací o událostech a podmínkách ve světě a společnosti. Dává nám to jisté naznaky mocenských vztahů, usnadňuje adaptaci či orientaci ve společnosti. Explanační - vysvětluje, vykládá a komentuje význam událostí a informací. Tato funkce dává i jisté nastolování priorit – interpretace, manipulace Socializační (kontinuita,kontrola) - přenášení dominantní kultury; objevování subkultur a nových trendů; hodnoty. Poznáváme a řadíme se do různých společností, které díky mediím můžeme poznávat. Zábavná - zdroj pobavení, rozptýlení, uvolnění. Můžeme zde najít mnoho druhů činností jak se zabavit, seznamovat se i s těmi, o kterých jsme nemuseli mít ještě ani ponětí. Získávání (mobilizační fce) - agitace pro společenské cíle ve sféře politiky, války, ekonomického vývoje, práce, náboženství... Adolescenti a Internet Proč adolescenti používají internet? Jedním z nejobecnějších důvodů, proč adolescenti používají Internet je, že se učí základního používání s počítačem, vyhledávání informací, řešit jednoduché problémy spojené s užíváním počítače , Internetu. Dalším snad nejvíce přirozeným důvodem je, že se adolescenti mohou odreagovat, hrát hry, číst recenze, hledat informace o svých koníčcích, co se děje ve světe, u celebrit, stát se členy různých komunikačních programu jako je třeba facebook, spolužáci, lidé , dorozumívat se s nimi aj. Odstává se jim také pocitu jistého začlenění a intimity. Dostávají se do vztahů s různými lidmi, poznávají různé skupiny lidí s odlišnými charakteristikami a následně využívají možnost se někam začleňovat, někam patřit. Většina adolescentů se teprve seznamuje s těmito problematikami, jako jsou různé společenské, komunikační a společenské situace, problémy a následné řešení. S tímto je právě spojeno i objevování sociální obratnosti a sociálního učení. Adolescenti také mohou poprvé okusit jistou separaci od rodičů a rodiny, mohli bychom říct, také i od svých kamarádů. Na Internetu jednají, jak se říká, na vlastní pěst. Hledají svou novou identitu , vztahy a skupiny, které se od těchto “běžných“ členů liší. Z psychologie již také víme, že užívání pomáhá také od frustrací. Je to způsob, jak se odreagovat opomenout na nynější problémy a ubírat se jiným směrem. Nicméně bychom měli také zmínit, že zde adolescenti vyhledávají témata, se kterými nejsou v bezprostředním styku. Například cybersex či jisté pornografie, videa, kriminální náměty, nebo také z důvodu, který je většině lidí v showbyznysu velmi nepříjemný, a to stahování filmů, muziky, seriálů a jiné. Internet jako součást komunikačního procesu Média jsou také důležitým komunikačním prostředkem. Máme mnoho způsobu jak se v dnešní době komunikovat s lidmi v našem okolí. Čím rozmanitější je naše civilizace - čím více máme různých technologií, různých forem energie a názorů, tím více informací musí mezi všemi složkami proudit. ... A to je ten důvod, proč se stáváme informační společností. Adolescenti preferující v komunikaci virtuální svět nepoužívají internet výrazně častěji než ostatní a zároveň si uvědomují nedostatky virtuální komunikace.Existuje skupina dospívajících, která upřednostňuje virtuální komunikaci před komunikací tváří v tvář. Tato skupina dospívajících se na internetu méně bojí komunikovat s autoritami a domnívá, že na internetu lépe vyjadřuje své pocity. - Také udává, že vyjadřování na internetu je pro ni snazší než v běžném hovoru. Někteří adolescenti upřednostňují on-line komunikaci z toho důvodu, že vyjadřování ve virtuálním světě je pro ně snazší, neosobnost virtuálního prostředí jim pomáhá vyjádřit jejich emoce a zbavuje je strachu při komunikaci s autoritami.Část dospívajících preferuje multiplicitní komunikaci. Tito adolescenti patrně preferují rychlost a mnohočetnost komunikace před její kvalitou. Závěr Závěrem bych chtěla zdůraznit, že media hrají v posledních letech velikou roli v každodenním životě. Stávají se nejdůležitějším komunikačním prostředkem vůbec. Je jakousi spojnicí mezi celým světem, umožňují nám poznávat nepoznané, začleňovat se do různých společnosti. To už tu bylo řečeno. Bohužel se setkáváme i s negativními dopady, které se týkají nejvíce mladých generací, které jen stěží mohou sami mohou rozpoznávat, jak závažné tyto problémy mohou být, a jak jednoduše k těmto dopadům mohou mít sklony. Proto je v této době důležité, seznamovat adolescenty, s výhodami medií, ale zároveň i s negativními faktory, které na ně mohou silně působit.